• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2668
+
-

بورس‌کالا، سکوی صادرات ایران به عراق و قطر می‌شود

با تفاهم به‌وجود آمده بین مسئولان سازمان مناطق آزاد و بورس‌کالای ایران، منطقه آزاد اروند به سکوی صادرات کالاهای ایرانی به عراق و قطر تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس‌کالای ایران، محمود ترک‌زاده، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در جلسه بررسی فعالیت‌های بورس‌کالا در منطقه آزاد اروند که در مرز شلمچه برگزار شد، با اشاره به همکاری و تفاهم بین سازمان منطقه آزاد اروند و بورس‌کالای ایران، تأکید کرد: گمرک کشور کمک می‌کند تا مسیر صادرات به درستی انجام شود و بورس‌کالا نیز مسیر بهتری برای صادرات فراهم می‌کند.

در ادامه این جلسه جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران گفت: در بورس‌کالا بحث توسعه صادرات برنامه اصلی ماست به‌طوری که ۸۰شرکت کارگزاری در بورس کشور وجود دارند که وظیفه پذیرش را بر عهده دارند.جواد فلاح اعلام کرد: به نفع افراد است که از کانال شرکت‌های کارگزاری منطقه آزاد اروند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند هر چند نمی‌توانیم الزامی در این خصوص داشته باشیم درحالی‌که بورس تضمین‌کننده معاملات بین دو‌طرف از طریق ضمانت نامه بانکی یا نگهداری وجه است.

براساس این گزارش، در این جلسه مزایای انجام معاملات صادراتی از طریق درگاه بورس‌کالا، نحوه پذیرش مشتریان و اخذ کد معاملاتی برای خریداران عراقی و برنامه‌های بورس‌کالا برای توسعه صادرات به عراق تشریح شد. همچنین لزوم تسهیل فرایندهای گمرکی از طریق گواهی بورس‌کالا ازجمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

افزون بر این، با توجه به طرح موضوع راه‌اندازی تابلوهای معاملاتی بورس‌کالا در منطقه آزاد در عراق و اطلاع‌رسانی قیمت کالاهای معامله شده در بورس برای فعالان بازار عراق، مسئولان منطقه آزاد اروند آمادگی خود را برای نصب تابلوهای قیمتی بورس‌کالا در شلمچه و همچنین در بصره اعلام کردند.

 همچنین مقرر شد معاونت منطقه آزاد اروند طی ارسال نامه‌ای برای نصب تابلوی معاملات و قیمت‌های کالا به زبان عربی در بصره به‌طور رسمی از بورس‌کالای ایران درخواست کند. این منطقه آزاد اقتصادی دارای یک فضای بزرگ تجاری، انباری و عملیاتی در شهر بصره است. در ادامه این جلسه به ایجاد یک بازار مشترک برای کالاهای ایرانی در قطر اشاره و مقرر شد نماینده قطری برای پیگیری ایجاد درگاه صادراتی به بورس‌کالا معرفی شود

 

 فولاد ایران برای نخستین بار از طریق بورس‌کالا به عراق صادر شد

سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: برای نخستین بار از طریق تالار صادراتی بورس‌کالا، ۵۰۰ تن میلگرد فولادی استاندارد ایران به عراق صادر شد. ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اوایل هفته 500تن سبد میلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب در تالار صادراتی بورس‌کالا به قیمت 500دلار برای هر تن تحویل درب کارخانه عرضه شد.این محصول با تقاضای 500تنی مواجه و به قیمت پایه به مقصد عراق معامله و صادر شد.بهزاد افزود: صادرات به مقصد عراق از درگاه بورس‌کالا افق‌های نوینی در تجارت 2کشور فراروی تجار و فعالان بازار گشوده تا با استفاده از این فرصت بی‌بدیل توسعه صادرات کالاهای استاندارد محقق شود. رینگ صادراتی بورس‌کالا آماده پذیرش کالاهای با‌کیفیت عراقی برای عرضه به بازار ایران نیز هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید