• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2667
+
-

تعداد یک‌میلیارد دلاری‌های بورس به 30شرکت رسید

بورس تهران با 70هزار میلیارد تومان رشد در آستانه عبور از 400هزار میلیارد تومان قرار گرفت

بورس
تعداد یک‌میلیارد دلاری‌های بورس به 30شرکت رسید

تحت‌تأثیر رشد شاخص کل بورس تهران تعداد شرکت‌هایی که ارزش آنها بیش از یک میلیارد دلار است به 30شرکت رسید. ارزش کل بورس تهران هم به مرز 400هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش همشهری، با آغاز رونق در مبادلات بورس تهران ارزش سهام شرکت‌ها نیز با رشد زیادی مواجه شده است. بررسی اطلاعات آماری شرکت‌های بورس از اول سال تاکنون نشان می‌دهد در این مدت دست‌کم 70هزار میلیارد تومان (17میلیارد دلار) رشد کرده است.

این موضوع موجب شده ارزش کل بورس تهران که ابتدای سال 322هزار میلیارد تومان بود اکنون به 392هزار میلیارد تومان، معادل 94میلیارد دلار برسد. در این میان قیمت سهام برخی شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها با رشد بیشتری مواجه بوده به‌طوری که تحت‌تأثیر همین اتفاق‌ها اکنون تعداد شرکت‌های بزرگی که ارزش سهامشان بیش از یک میلیارد دلار است به 30شرکت رسیده و در عین حال ارزش کل شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم از مرز 20هزار میلیارد تومان هم عبور کرده و این شرکت به دومین شرکت بزرگ بورس تبدیل شده است.

 

بزرگان بورس را بشناسید

اطلاعات آماری بورس نشان می‌دهد هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس همچنان بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران است. این داده‌ها نشان می‌دهد هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل 26هزار میلیارد تومان معادل 6.2میلیارد دلار برای چندمین سال متوالی رتبه نخست بزرگ‌ترین بازیگر بازار سهام را در اختیار گرفته است.

اوایل دهه 80شرکت‌هایی مانند ایران خودرو و سایپا با ارزشی کمتر از 1000میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس بودند اما از سال 85که روند خصوصی‌سازی‌ براساس سیاست‌های اصل 44در ایران آغاز شد ترکیب بزرگان بورس هم تغییر کرد.

 با ورود شرکت‌هایی مانند ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان این دو شرکت تا چند سال رتبه نخست بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را در اختیار داشتند تا اینکه سهام شرکت مخابرات عرضه و این شرکت بلافاصله به بزرگ‌ترین شرکت ایران تبدیل شد اما بعد از آنکه سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بورس عرضه شد شرکت مخابرات در رتبه دوم قرار گرفت و هلدینگ خلیج‌فارس که در بورس با نام هلدینگ معروف است این جایگاه را در اختیار گرفت.

 

صعود فولاد مبارکه اصفهان

به زعم تحلیلگران، بخش زیادی از رشد شاخص‌های بورس از ابتدای پاییز تاکنون ناشی از رشد قیمت جهانی مواد خام به‌ویژه قیمت فلزات اساسی بوده است. این رویه موجب شده هم مقدار معاملات سهام شرکت‌های این گروه در بورس رشد کند و هم ارزش سهام این شرکت‌ها با افزایش زیادی مواجه شود.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر همین رخداد ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیش از چند هزار میلیارد تومان رشد کرده و این شرکت اکنون با ارزشی معادل 22هزار میلیارد تومان رتبه دوم بورس را که قبلا در اختیار همراه اول بود در اختیار گرفته است. با این اتفاق اکنون شرکت همراه اول با ارزشی معادل 16هزار 500میلیارد تومان در جایگاه سوم بورس قرار دارد.

رشد قیمت جهانی فلزات همچنین باعث شده است که ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس هم چندین هزار میلیارد تومان رشد کرده و این شرکت به جایگاه چهارم بورس صعود کند. هم‌اکنون شرکت ملی صنایع مس ایران بیشتر از 14هزار میلیارد تومان ارزش دارد و شرکت مخابرات با 13هزارو 500میلیارد تومان در جایگاه پنجم بورس جای گرفته است.

 

سایر شرکت‌های بزرگ بورس

اطلاعات مربوط به ارزش سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد بعد از 5شرکت اصلی بورس تهران که مجموع ارزش آنها بیش از 92هزار میلیارد تومان معادل 22میلیارد دلار است 25شرکت نیز در بورس حضور دارند که سهام آنها بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد. این به‌معنای آن است که اگر قرار باشد یک سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی 100درصد از سهام این شرکت‌ها را بخرد باید بیش از یک میلیارد دلار روی میز خرید بگذارد.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بورس تهران بخش عمده این شرکت‌ها در حوزه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فلزات و تا حدودی بانک‌ها توزیع شده‌اند. این به‌معنای آن است که اغلب شرکت‌های بزرگ ایران در این صنایع فعال هستند. مطابق آمار بعد از 5شرکت بزرگ ایران هم‌اکنون شرکت تاپیکو که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند و سهامدارعمده آن تأمین اجتماعی است با ارزشی معادل 12هزار میلیارد تومان و نفت و گاز پارسیان با ارزشی معادل 10هزار میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سرمایه‌گذاری غدیر هم که بخش عمده سرمایه‌گذاری هایش در حوزه نفت و پتروشیمی است به ارزش 9700میلیارد تومان اکنون هشتمین شرکت بزرگ بورس است.

بعد از این شرکت‌ها، بقیه 25شرکت‌ سنگ آهن گل گهر، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی جم، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی مبین، خدمات انفورماتیک، پالایش نفت تهران، بانک صادرات ایران، بانک ملت، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و پتروشیمی پردیس در رتبه‌های هشتم تا سی‌ام بورس تهران از نظر ارزش قرار می‌گیرند.

محاسبات آماری نشان می‌دهد ارزش سهام این 30شرکت بزرگ بورس هم جمعا 260هزار میلیارد تومان است. این مقدار جمعا66درصد از کل ارزش سهام موجود در بورس تهران را شامل می‌شود. هم‌اکنون ارزش کل بورس تهران معادل 392هزار میلیارد تومان است که درصورت رشد ادامه روند صعودی شاخص‌های بورس پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آستانه تولد 50سالگی بورس تهران از مرز 400هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

 

فلزات اساسی در صدر معاملات

رشد قیمت جهانی فلزات همانطور که منجر به رشد ارزش سهام این شرکت‌ها شد ارزش کل معاملات این گروه را هم در بازار سهام افزایش داد. مطابق آمار‌های ارائه شده از سوی بورس تهران در مورد ارزش کل معاملات حقیقی و حقوقی بخش عمده معاملات هر دو گروه سهامداران حقیقی و حقوقی در‌ماه گذشته مربوط به گروه فلزات اساسی بوده است به‌طوری که در آذر‌ماه امسال سهامداران حقوقی جمعا 1582میلیارد تومان و سهامداران حقیقی 729میلیارد تومان از سهام شرکت‌های این گروه را خریده‌اند. در عین حال‌ماه قبل سهامداران حقوقی 713میلیارد تومان از سهام گروه استخراج کانه‌های فلزی و سهامداران حقیقی 430میلیارد تومان از سهام شرکت‌های این گروه را خریده‌اند.

سایر معاملات این دو گروه هم به گروه پیمانکاری صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرو‌سازی‌، فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است. اینها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط سهامداران حقیقی و حقوقی در آذر‌ماه امسال تقریبا همگن و مشابه یکدیگر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید