
شهرزاد میزبان 1/5 میلیون نفر
احمد خورشیدی، مدیر سامانه شهرزاد در تلویزیون همشهری از کموکیف خدمات تاکسی اینترنتی و سایر امکانات این نرمافزار میگوید

پریسا نوری | روزنامهنگار
«شهرزاد» یک پلتفرم جامع و آنلاین است که توسط شهرداری تهران راهاندازی شده تا خدمات گسترده شهری در حوزههای حملونقل عمومی، طرح ترافیک، معاینهفنی، خدمات ورزشی، گردشگری و... را در فضای دیجیتال به شهروندان ارائه کند. اما این پلتفرم چقدر مورد استقبال قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ تریبون آزاد تلویزیون همشهری این هفته به میان شهروندان در نقاط مختلف پایتخت رفته تا سؤالات، پیشنهادها و انتقاداتشان درباره این برنامه را پیگیری کند. در ادامه احمد خورشیدی، مدیر سامانه شهرزاد با حضور در تلویزیون همشهری به موارد مطرحشده پاسخ داده است.
بهدلیل تبلیغات جذاب در مورد دریافت جایزه در ازای تحویل زبالههای خشک، شهرزاد را نصب کردم، اما با مشکلاتی مواجه شدم و نتوانستم از آن استفاده کنم.ایراد کار کجاست؟
اگر تعداد خودروهای جمعآوری زباله افزایش یابد و کیفیت سرویس بهبود پیدا کند، این مشکلات کمتر خواهد شد. همچنین در حال افزودن قابلیتهای اطلاعرسانی به اپلیکیشن هستیم تا کاربران از وضعیت سرویس مطلع شوند.
نسخههای قبلی شهرزاد کند بود و هنگ میکرد. مثلا برای درخواست تاکسی با مشکل مواجه میشدم.آیا نسخه جدید هم این ایراد را دارد؟
در تهران روزانه حدود ۹۰۰هزار تا یکمیلیون سفر با تاکسیهای اینترنتی انجام میشود و سهم شهرزاد در این بازار بین ۵۰ تا ۷۰هزار سفر در روز است. تمرکز ما بر ارائه خدمات به اقشار خاص مانند بانوان، کودکان و دانش آموزان است.
بهنظرم اپلیکیشن شهرزاد چندان کارآمد نیست. مثلا در بخش جمعآوری زباله مدت زیادی منتظر میماندم و این باعث مشکل میشد. همچنین کیف پول آن برایم گنگ بود و نحوه استفاده از آن را بهخوبی متوجه نشدم.توضیح می دهید؟
این مربوط به سرویس جدید جمعآوری زباله از در منازل است. قطعاً ایراداتی وجود دارد. هم در بخش فنی و هم در بخش عملیاتی در حال ارتقا هستیم. هدف اصلی این سرویس حفظ محیطزیست و بازیافت زبالههای باارزش قبل از ورود به سطلهای عمومی است. امیدواریم با مدلهای جدیدی که در دست اجراست، این مشکلات بهزودی رفع شود.
برای خرید طرح ترافیک، پرداخت تاکسی و جستوجو در سامانه بهشت زهرا از شهرزاد استفاده میکنم. خیلی کاربردی و مفید است. اما برخی رانندگان تاکسی عمداً از بارکدهای شهرزاد استفاده نمیکنند و مردم مجبور به پرداخت نقدی هستند که مشکلساز است.چرا رسیدگی
نمی کنید؟
اگر چنین مواردی گزارش شود، حتماً به سازمان تاکسیرانی منتقل میکنیم. آنها نظارت خوبی دارند و این مشکلات برطرف خواهد شد.
از اپلیکیشن شهرزاد برای خرید طرح ترافیک استفاده میکنم. قبلاً کمی پیچیده بود، اما الان راحتتر شده.از این بابت ممنونم
یاد شهید رئیسی گرامی باد که بحث کالاهای ضروری را مطرح کردند و همکاری شهرداری تهران با دولت در آن زمان منجر به ارائه این خدمات شد. اگرچه امروز قیمتها تغییر کرده، اما همچنان محصولات پروتئینی و لبنی با قیمت مناسبتری در شهرزاد عرضه میشود.
برای فراگیرشدن شهرزاد تبلیغات کافی نیست. چرا برای این منظور بروشورهای تبلیغاتی در فروشگاههای زنجیرهای توزیع نمی شود؟
تبلیغات ما کافی نیست و باید بیشتر روی این موضوع کار کنیم. امیدوارم در 6ماه دوم سال با تبلیغات بیشتر، شهرزاد را بهتر معرفی کنیم.
سهم تاکسیهای اینترنتی در سفرهای شهری چقدر است؟
در تهران در شبانهروز حدود 2میلیون سفر با تاکسیهای خطی و اتوبوس صورت میگیرد. تاکسیهای اینترنتی نیز سهم قابل توجهی از حملونقل شهری دارند و روزانه حدود ۹۰۰هزار تا یکمیلیون سفر توسط این تاکسیها انجام میشود. این تاکسیهای اینترنتی در تهران حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰هزار راننده فعال دارند که تعدادشان در سال به حدود ۸۰۰هزار راننده فعال میرسد. در مقابل، تعداد تاکسیهای فعال در ناوگان رسمی تاکسیرانی تهران حدود ۷۹هزار دستگاه است که نیمی از این تعداد توسط سامانههای تاکسی خطی و آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد.
ویژگی و هدف تاکسی اینترنتی شهرزاد چیست؟
سامانههای تاکسی اینترنتی مانند «شهرزاد» با ارائه قیمت شناور، سرویسهای نوین و مورد استقبال در شهر تهران فراهم کردهاند. هدف «شهرزاد» رقابت با تاکسیهای اینترنتی نیست، بلکه قصد دارد سرویس تاکسیرانی رسمی تهران را بهروزرسانی کند و ارتقا دهد. ظرفیت سرویس تاکسیرانی تهران در بهترین حالت بین ۵۰ تا ۷۰هزار سفر روزانه و این مدل در سایر کشورها نیز معمول است.
آیا در شهرزاد سرویسهایی برای گروههای خاص هم راهاندازی میشود؟
شهرزاد در حال توسعه سرویسهای خاص برای گروههای مختلف مانند بانوان، کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است و بهتازگی تاکسیهای برقی هم به ناوگان اضافه شدهاند. این سرویسها علاوه بر پوشش مناطق و اقشار خاص، به سایر تاکسیهای اینترنتی هم ارائه میشود و هیچ انحصاری وجود ندارد. هدف این است که شهرداری تهران در همکاری با بخش خصوصی، خدمات مطلوبتری به شهروندان ارائه دهد.
با ورود تاکسیهای شهرزاد تکلیف تاکسیهای سنتی چه میشود؟
هیچکس انتظار ندارد که با ورود تاکسیهای اینترنتی، سازمان تاکسیرانی تعطیل شود. مانند سیستم بانکی که با ارائه خدمات نوین، بانک مرکزی همچنان به وظایف بنیادین خود ادامه میدهد، سازمان تاکسیرانی نیز نقش اصلی خود را حفظ میکند و درعینحال بخش خصوصی با ظرفیت بالاتر، خدمات متنوعی ارائه میدهد. طبق مصوبات وزارت کشور، تاکسیرانی باید همچنان وظایف خود را انجام دهد و به مردم خدمات بدهد.
کدام سرویسهای شهرزاد استفاده بیشتری دارند؟
طرح ترافیک، معاینهفنی، سرویس نوماند (جمعآوری پسماند خشک) و خرید از بازارهای میوهوترهبار
79000 تاکسی در ناوگان رسمی تاکسیرانی تهران فعال است.
%۵۰ تخفیف عوارض شامل افرادی میشود که طرح ترافیک را از نرمافزار شهرزاد دریافت کنند.
900 هزار تا یکمیلیون سفر روزانه در تهران توسط تاکسیهای اینترنتی انجام میشود.