
400اتوبوس دوکابین در تهران
سخنگوی شهرداری تهران در پنجمین سال فعالیت مدیریت ششم شهری خبرهای خوشی برای مردم دارد

مریم باقرپور - پریسا نوری | روزنامهنگار
مدیریت ششم شهری وارد پنجمین سال از فعالیتش شد. در این سالها پایتخت شاهد تغییرات زیادی در زمینه توسعه خطوط مترو، اتوبوسها، برقیسازی و احداث تقاطعها و بزرگراهها بود و این روند ادامه دارد، تا جایی که نشست روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران در محوطه پروژه دوگاز برگزار شد؛ پروژهای عمرانی به طول ۳.۷کیلومتر که 5شریان اصلی را به هم میرساند. عبدالمطهر محمدخانی علاوه بر توضیح درباره این پروژه، خبرهای خوشی هم برای شهروندان داشت.
افتتاح پروژههای جدید، بهزودی
۱۱شهریورماه امسال دوره چهارساله مدیریت شهری ششم به پایان رسید، اما بر مبنای مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چندماهی بیشتر توفیق خدمتگزاری به شهروندان تهرانی را خواهیم داشت. تلاش میکنیم تهران دوستداشتنیتری برای مردم رقم بزنیم. در همین راستا در هفتههای پیشرو افتتاح طرحهای متعددی را داریم که بهتدریج انجام خواهد شد. افتتاح چند بزرگراه، اضافهشدن واگنهای ملی و وارداتی مترو، افزایش تعداد اتوبوسهای برقی، اتوبوسهای دوکابین و اتوبوسهای سهکابین، تاکسیهای برقی، افتتاح بوستانها و اجرای طرح زبالهسوز ازجمله آنهاست.
ورود روزانه 4 تا 5میلیون نفر به تهران
پروژه دوگاز با ۳.۷کیلومتر طول، 5شریان اصلی را به هم متصل و یک مسئله ترافیکی مهم را در غرب تهران رفع میکند، چون گاهی 4 تا 5میلیون نفر در روز به تهران وارد می شوند و به شهرهای خود برمیگردند. به همین دلیل اجرای این پروژه برای شهروندان اهمیت خواهد داشت و امیدواریم بهسرعت پیش برود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
بیتوجهی به حریم، ظلم به شهروندان
حریم مسئلهای چندوجهی است و رویه نادرستی شکل گرفته که گریبانگیر شهر و مردم خواهد شد. اگر این روند ادامه داشته باشد عواقب زیادی خواهد داشت. تهران یکی از ۳۰ابرشهر دنیاست. اینکه برای یکی از ابرشهرهای دنیا و پایتخت کشور حداقل حق قانونی ساکنان شهر را رعایت نکنیم و حریم نداشته باشیم و امکان توسعه بیرویه شهر ایجاد شود، ظلم به تکتک شهروندان است. شهرداری تهران و در سطح کلان، مدیریت شهری از حقوق قانونی مردم در این زمینه دفاع خواهد کرد.
شهرداری آماده ایمنسازی مدارس
رویکرد شهرداری در این ۴سال رفتن زیربار مسئولیت و مدیریت مسائلی است که در شهر متولی واحدی ندارد. نمونهاش قرارگاه اجتماعی آسیبهای اجتماعی و بازسازی پس از جنگ است. حتی برای کاهش آمار فرسودگی مدارس، شهرداری در درجه اول سهمی از نوسازی مدارس را عهدهدار شد و در مرحله بعد پیشنهاد کرد که ساخت مدارس را برعهده بگیرد، چون با سیاستهای دولت برای واگذاری برخی از امور همسو است. بنابراین شهرداری آماده است یک کار ترکیبی را با همکاری سایر دستگاهها برای حل این مشکل انجام دهد.
کاهش دغدغه ترافیک شهر
در هفتههای آینده تعدادی از ایستگاههای مترو به بهرهبرداری میرسند و خطوط هفتگانه مترو تا پایان سال تکمیل میشود. در بخش تأمین قطار هم امسال 2رام از قطارهای چینی وارد و 2رام قطار ملی تأمین خواهد شد. پس از آغاز این روند، هرماه 2 تا 3رام قطار به ناوگان مترو اضافه خواهد شد. تاکسیهای برقی هم در شهر فعال شدهاند. این موارد بخشی از تلاشهای شهرداری برای کاهش دغدغه ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است.
رونمایی در شرایط اسنپبک
مدیریت شهری دوره ششم نشان داده که در حوزه حملونقل عمومی فراتر از موانع موجود همچون تحریم و تورم، مسیر را پرقدرت ادامه میدهد و سعی میکند موانع را برطرف کند. در روزهایی که جامعه رسانهای درگیر موضوع اسنپبک بود، شهرداری ۲۰۰دستگاه اتوبوسبرقی وارداتی را رونمایی کرد. درحالیکه برخی میگفتند مراودات درنتیجه اسنپبک قطع میشود، این اتوبوسها رونمایی و اعلام شد که روند آن ادامهدار خواهد بود.
ساختمان خانه اندیشمندان متعلق به همه است
شهرداری تهران آمادگی دارد از مؤسسه خصوصی اندیشمندان در کنار سایر فعالان حوزه اندیشه میزبانی کند. همه بخشها و ظرفیتها ازجمله ساختمان خیابان ورشو میزبان فعالان حوزه اندیشه هست و خواهد بود و قائل به انحصار برای یک مؤسسه خصوصی نیستیم. در همان ساختمان امکان فعالیت این مؤسسه البته در کنار سایر مجموعهها، گروهها، اتاقهای فکر و نهادها وجود دارد. درواقع ساختمان متعلق به مردم و شهرداری است، چون ایده شهردار تهران این بود که یک فضای اشتراکی درباره استفاده گروههای اندیشهورز داشته باشیم، نه اینکه فقط یک بخش خصوصی متولی این ساختمان باشد.
حضور تهران در سازمانهای بینالمللی
از روزهای ابتدایی مدیریت ششم شهری موضوع افزایش و ارتقای شاخصهای بینالمللی تهران و عضویت فعال در سازمانهای بینالمللی مدنظر قرار گرفت. به همین دلیل عضویت در ۴ یا ۵سازمان بینالمللی را پیگیری کردیم، درحالیکه عضویت تهران در گذشته امکانپذیر نبود. یکی از این نهادها سازمان بینالمللی شهرهای تاریخی است. تهران سابقه ۲۴۰ساله پایتختی دارد و در رویدادهایی که این سازمان برگزار کرده در سالهای اخیر شهرداری تهران حضور فعال داشته و گفتوگوهای کارشناسی با آن سازمان داشتهایم.
شهرداری، کنار دولت
مشکلات ما و دولت مشکلات همدیگر است و همه تلاش میکنیم که مسائل مردم رفع شود. بنابراین شهرداری همواره کنار دولت است و اصرار مدیریت شهری و شهردار این است که هیچ بنبستی برای رفع مشکلات تهران وجود ندارد و برای رفع این مسائل راهحل عملی وجود دارد و میتوان با انسجام این موضوع را عملیاتی کرد. نیاز به همدلی و مهربانی بیشتر است و خطکشیها و قواعدی که به ضرر مردم است، باید کنار گذاشته شود.
شهرزاد رقیب نیست
شهرداریهای شهرهای مختلف دنیا در زمینه تاکسی اینترنتی تجربههای موفقی دارند. بهصورت اصولی و براساس نگاههای قدیمی، مردم اعتماد ویژهای به تاکسیهای شهرداری دارند. رانندههای آنها شناسنامهدار هستند و شهر را بیشتر میشناسند. در شهرداری تهران هم بستر امنی به نام شهرزاد وجود دارد و سرویسهای اینترنتی ارائه میکند. طبعاً در این سامانه مشکلی در سرویسدهی به نوجوانان نخواهیم داشت و بانوان با امنیت خاطر از این تاکسیها استفاده خواهند کرد؛ حتی مشکل آدرسدهی هم نداریم، درحالیکه برخی رانندههای تاکسی اینترنتی زمان اختلال جیپیاس بهدلیل ساکننبودن در تهران با اختلال مسیر مواجه میشوند. درنتیجه سوپر اپلیکیشن شهرزاد نه بهعنوان رقیب بخش خصوصی بلکه بهعنوان خدمتگزار میتواند کمکحال مردم باشد.
حمایت از خانوادهها ادامه دارد
اگر خانوادههای آسیبدیده از جنگ هنوز مشکلی دارند میتوانند به شهرداریهای مناطق مراجعه کنند. تاکنون بازسازیهای جزئی ۱۰۰درصد به پایان رسیده است. 2هزارو۵۰۰واحد نیازمند به تعمیرات متوسط هم خسارات کمتر از ۳۰۰میلیون تومان دریافت کردهاند. سازوکار پرداخت خسارات بالای ۳۰۰میلیون تومان هم مشخص شده است. عملیات مقاومسازی ۵۹واحد نیز آغاز شده و برای ۶۶۰واحدی که نیاز به تخریب و نوسازی داشتند، انتخاب پیمانکار و تهیه نقشه به پایان رسیده است. البته شهرداری ساخت مسکن را انجام نمیدهد، بلکه طراحی نقشه توسط پیمانکار صورت میگیرد و ساخت آن توسط پیمانکار و با هزینه شهرداری انجام خواهد شد.
یک شاهراه ترافیکی در غرب پایتخت
پروژه عمرانی دوگاز یکی از مهمترین پروژههای عمرانی در غرب تهران است که بزرگراه شهریار را به بزرگراه شهید خرازی متصل میکند. این پروژه یکی از ارتباطات کلیدی در مسیرهای شمالی و جنوبی و یکی از شاهراههای ترافیکی پایتخت خواهد بود. فاز اول اجرایی این پروژه در جنوب از سهراه کرمانموتور تا بزرگراه شهید فهمیده تا زمستان به بهرهبرداری خواهد رسید. فاز دوم اجرایی، حدفاصل بزرگراه شهید همدانی و شهید خرازی و فاز سوم اجرایی، از حدفاصل بزرگراه شهید فهمیده تا بزرگراه شهید همدانی اجرا میشود. اعتبار پیشبینیشده برای پایان این پروژه 2300میلیارد تومان است.
رونق ساختوساز
در بافت فرسوده
در برخی از رسانهها فضایی در مورد تراکمفروشی شکل گرفت. رویکردی وجود داشت که براساس آن باید تهران را فریز و سکونت در آن را کم کرد. شهرداری تهران مخالف این رویه است. اگر قرار باشد این رویکرد شهرداری با برچسب تراکمفروشی متهم شود، ابایی نداریم. ما براساس قانون و به نفع مردم عمل میکنیم. اگر تقاضا و عرضه مسکن کاهش پیدا کرده، بهدلیل همان رویکرد فریزکردن ساختوساز بوده است. رونق ساختوساز با تمرکز بر بافت فرسوده سیاست شهرداری تهران است. ما بهدنبال ارزانسازی شهر برای طبقههای کمبرخوردار هستیم. شهرداری از هر اقدامی در چارچوب قانون که منجر به رونق بازار مسکن شود، استقبال میکند.
تردد 400اتوبوس دوکابین تا پایان سال
از نخستین روزهای دوره ششم مدیریت شهری اعلام شد که ناوگان حملونقل وضعیت مطلوبی ندارد. تهران به ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد، درحالیکه 4سال پیش تنها 1800اتوبوس فعال داشت. شهرداری با تدبیر شورای شهر در 3سال متوالی نزدیک به نیمی از بودجه خود را به توسعه حملونقل عمومی اختصاص داد و شهردار تهران 2سفر به چین برای بررسی وضعیت تولید، عقد قرارداد واردات واگن، اتوبوس و تاکسی داشت. با شرکتهای داخلی هم قراردادهایی امضا شد و درنتیجه تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شد. اکنون ۳۹۰اتوبوس برقی فعال در شهر داریم و امیدواریم تعدادشان تا پایان سال دوبرابر شود. همچنین بسته اول اتوبوسهای دوکابین هفته آینده وارد کشور میشود و تا پایان سال ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین در شهر فعالیت خواهند کرد.
100کیلومتر مسیر سرزندگی
پروژه مسیر سرزندگی از منطقه2 شروع می شود و در ادامه از جنوب با احداث پل روی بزرگراه شهید چمران وارد برج میلاد و بوستان گفتوگو و از بخش غربی وارد بوستان جوانمردان میشود. اگر طرح تکمیل شود ما در یک مسیر جذاب از منتهیالیه منطقه۲۲ به مرکز شهر در منطقه۶ خواهیم رسید. امیدواریم این مسیر به ۱۰۰کیلومتر برسد و در سالهای آینده افزایش پیدا کند، چون یک شبکه جذاب و پاک برای حملونقل است و فراتر از تفریح و ورزش میتواند یک مد حملونقل پاک برای طی مسیرهای درونشهری باشد.
سرانجام دستگاه زبالهسوز
سازمان محیطزیست در مورد دستگاه زبالهسوز نظر خود را دارد، به همین دلیل جلسههای فنی با سازمان محیطزیست و دیگر نهادها برگزار شده و شهرداری در حال تفاهم برای اجرای یک مدل مناسب است. کارخانه زبالهسوز مورد نظر شهرداری شاخصهای بسیار بالایی در حوزه محیطزیست دارد و امیدواریم در روزهای آینده خبر نهایی آن اعلام و قرارداد آن امضا شود.