• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26477
+
-

این فرمانده آتش‌نشانی گلخانه‌ای با 400 گل در محل کارش ایجاد کرده است

مردان آتش در گلستان

مردان آتش در گلستان

رضا نیک نام| خبرنگار:

منطقه 16


هرکدام از ما از شغل و حرفه آتش‌نشانی ذهنیتی داریم و آتش‌نشان‌ها را مردان روز‌های سخت و دشوار می‌شناسیم. آدم‌هایی که به دید خیلی از ما باید روحیه جنگاوری و سخت داشته باشند، اما بین این آدم‌هایی که مدام با خطر، آتش و حوادث سروکار دارند، افرادی هم پیدا می‌شوند که محیط کارشان را لطیف و زیبا کرده‌اند، مثل «امیرحسین ورمرزیار» رئیس ایستگاه 95آتش‌نشانی جوادیه که با ایجاد گلخانه‌ای زیبا و باطراوت فضا و محل کار همکارانش را به گونه‌ای طراحی کرده که بعد از هربار مأموریت‌، در محیطی آرام و پر از گل و سبزه خستگی در کنند و فارغ از استرس‌های‌کاری برای انجام مأموریت‌های بعدی آماده شوند. 

روی دیوارکنار ورودی گلخانه ایستگاه 95 آتش‌نشانی، تصاویر شهدای پلاسکو، حال و هوای این محل را متفاوت کرده است و بوی گل و گیاه از گلخانه هم به بیرون متصاعد شده است. خیلی از اهالی که برای طرح مشکل یا حل موضوعی به این ایستگاه آتش‌نشانی مراجعه می‌کنند، با دیدن گل و گیاهان سرحال می‌آیند و با اطلاعاتی که آقای رئیس در اختیارشان می‌گذارد، با چگونگی قلمه‌زنی، کاشت و نگهداری انواع گل و گیاهان تزیینی و آپارتمانی آشنا می‌شوند. «امیرحسین ورمرزیار» رئیس ایستگاه 95 آتش‌نشانی می‌گوید: «بعضی از اهالی که برای بازگویی خواسته و مشکل‌شان اینجا می‌آیند، با دیدن تنوع گیاهان و گل‌های گلخانه ترغیب می‌شوند تا در خانه‌شان گل و گیاه پرورش دهند. برای همین بیشتر وقت‌ها به آنها گلدان گل یا حداقل قلمه برخی گیاهان را هدیه می‌دهم تا به خانه ببرند.»


نشاط و طراوت در محل کار

موقعیت مکانی و بافت ناهمگون محدوده منطقه16 باعث شده تا فعالیت آتش‌نشان‌های ایستگاه95 تنوع بیشتری پیدا می‌کند. اکنون در این ایستگاه 32 آتش‌نشان مستقر هستند که در طول شبانه‌روز، طبق گزارش‌های مردمی و نیز اپراتور سامانه 125 برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان و مصدومان به نقاط و محله‌های مختلف اعزام می‌شوند. گاهی این مأموریت‌ها هیچ بازگشتی ندارد و گاهی با مصدومیت‌ها و فشارهای روحی و روانی همراه می‌شود. ورمرزیار 47 ساله است و 27 سال سابقه کار در سازمان آتش‌نشانی دارد. او هنوز هم مثل روزهای اول، در همه مأموریت‌ها همراه همکارانش است. بچه محله خزانه بخارایی است و این موضوع را باافتخار به زبان می‌آورد. او در مدتی که در سازمان آتش‌نشانی کار می‌کند، با مشکلات این حرفه آشنایی پیدا کرده و برای همین با پرورش گل و گیاه و همچنین ایجاد گلخانه با هزینه شخصی‌اش تلاش می‌کند آتش‌نشان‌ها بعد از انجام مأموریت‌ها که بیشتر با حوادث تلخ و ناگوار همراه است، با حضور در این گلخانه، روح و جانشان را بانشاط و باطراوت نگه دارند. 



آتش‌نشان‌های علاقه‌مند به گل و گیاه

اکنون در ایستگاه 95 آتش‌نشانی کسی نیست که در طول شبانه‌روز حداقل یکبار سری به گلخانه نزند و سراغی از گل و گیاهان آن نگیرد. به همت ورمرزیار، تاکنون بیش از 400 نوع گل و گیاه در این ایستگاه پرورش یافته که به جز گل و گیاهانی که به اهالی و مراجعان اهدا شده، باقیمانده آنها در گلخانه‌ نگهداری می‌شود. از گیاهانی که در این گلخانه وجود دارد می‌توان به آلوئه‌ورا، کاج مطبق، انواع گل رز، یاس رازقی، بنجامین، کاکتوس و یاس امین‌الدوله اشاره کرد. به گفته ورمرزیار در طول روز به‌طور متوسط بین 3 تا 6 مأموریت مختلف در ایستگاه آتش‌نشانی جوادیه انجام می‌شودکه فراوانی مأموریت آتش‌نشان‌ها، مربوط به حوادث آسانسور، محبوس شدن در منزل، آتش‌سوزی سطل‌های مکانیزه و سقوط کارگران به داخل چاه است.

احتمال اینکه آتش‌نشان‌ها در زمان امداد و نجات و خدمت‌رسانی به مصدومان، خودشان دچار آسیب شوند، بسیار زیاد است و بیشتر از لحاظ روحی و روانی نیاز به حمایت و کمک دارند، بنابراین قرار گرفتن در محیط مملو از گل و گیاه تأثیر مثبت فراوانی بر روحیه آنها می‌گذارد. آتش‌نشان‌های ایستگاه 95 وقتی می‌بینند فرمانده‌شان این‌طور به فکر سلامتی و روحیه آنهاست، در اوقات فراغت به آبیاری و هرس گیاهان می‌پردازند و البته خودشان علاقه‌مند گل و گیاه شده‌اند. ورمرزیار می‌گوید: «یکی از گیاهانی که در اینجا نگهداری می‌شود، گیاه آلوئه‌وراست که ژله آن کاربرد درمانی دارد. از آنجا که امکان دارد آتش‌نشان‌ها در برخی مأموریت‌ها دچار سوختگی یا صدمه شوند ژل این گیاه، داروی بسیار مؤثری است. بنابراین آتش‌نشان‌ها در اینجا از این قبیل گیاهان دارویی نیز به راحتی استفاده می‌کنند.» نکته دیگر اینکه با تلاش فرمانده ایستگاه آتش‌نشانی جوادیه، سالن ورزشی با امکانات متنوع مثل دستگاه‌ تردمیل، فوتبال دستی، بدنسازی و... راه‌اندازی شده تا آتش‌نشان‌ها در کنار کارشان به امور ورزشی توجه کافی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید