• یکشنبه 6 مهر 1404
  • الأحَد 5 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Sep 28
چهار شنبه 2 مهر 1404
کد مطلب : 263661
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/D9106
+
-

یازده

استعاره‌ای از تضاد درونی انسان

پیشنهاد فیلم
استعاره‌ای از تضاد درونی انسان

فیلم«یازده» ساخته‌ لوکش آجل، کارگردان هندی، محصول 2025و اثری در ژانر جنایی با تم روان‌شناختی است که با محوریت دوقلوها و هویت‌های از هم‌گسیخته، تجربه‌ای متفاوت از سینمای معمایی هند ارائه می‌دهد. این فیلم دوزبانه (تامیل_ تلوگو) با فضاسازی پرتعلیق، موسیقی دلهره‌آور و پایان مبهم‌ است. ماجراهای این فیلم از آنجا آغاز می‌شود که یک بازرس پلیس درگیر پرونده‌ای پیچیده و غیرمعمول می‌شود؛ پرونده‌ای که دوقلوها و سرنوشت مشترک‌شان را در کانون خود دارد. ورود شخصیت مرموزی به نام بنجامین همه‌چیز را پیچیده‌تر می‌کند و مسیر تحقیقات به گذشته‌ای تاریک و رازآلود گره می‌خورد.
 فیلم با فضایی پرتنش، بیننده را تا آخرین لحظه در مرز واقعیت و توهم نگه می‌دارد. از مضامین محوری این اثر، دوگانگی هویت است که طی آن، دوقلوهایی به‌عنوان استعاره‌ای از تضاد درونی انسان معرفی می‌شوند. موضوع دیگری که در فیلم به آن توجه شده، زخم‌های روانی است. فیلم نشان می‌دهد چگونه گذشته می‌تواند در حال حاضر سرنوشت شخصیت‌ها را شکل دهد. همچنین بازتاب و آینه، از دیگر نکات کلیدی این فیلم است. 
تصاویر متقارن و قاب‌های پر از انعکاس، بحران هویت را به‌شکلی بصری برجسته می‌کند. در بخش تکنیک‌های روایی، روایت غیرخطی است که با فلش‌بک‌ها عمق روانی داستان را بیشتر می‌کند. تکنیک مهم دیگری که در این فیلم به‌کار گرفته شده آن است که ریتم کند و پرتعلیق در نیمه اول به افشاگری‌های نفسگیر در نیمه دوم منتهی می‌شود. همچنین از نورپردازی تیره و موسیقی دلهره‌آور برای ایجاد فضای روان‌شناختی استفاده شده است.
تعدادی از منتقدان، فیلم یازده را از نظر ساختار قابل‌پیش‌بینی، اما در نیمه دوم پرکشش توصیف کرده‌ و به ایده‌ جسورانه‌ فیلم درباره‌ تقابل دوقلوها و پایان مبهم آن امتیاز مثبت داده‌اند.
 برخی منتقدان هم این فیلم را «تجربه‌ای متفاوت در ژانر تریلر روان‌شناختی» دانسته‌اند. از نکات قابل توجه در این اثر، عنوان فیلم، «یازده» برگرفته از عدد ۱۱ است که نماد دوگانگی و تقارن است؛ درست مانند سرنوشت دوقلوها. این پروژه نخستین تجربه کارگردانی لوکش آجلس است که پیش‌تر دستیار کارگردان در سینمای تامیل بود. در مجموع، فیلم یازده اثری معمایی و پرتعلیق است که با تم دوقلوها، هویت و رازهای پنهان و تجربه‌ای متفاوت در سینمای روان‌شناختی هند را رقم می‌زند. هرچند ریتم کند آن گاه‌وبیگاه مورد نقد قرار گرفته، اما قدرت بصری، موسیقی و پایان تکان‌دهنده‌اش باعث شده اثری قابل‌تأمل به حساب‌ آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید