• جمعه 4 مهر 1404
  • الْجُمْعَة 3 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Sep 26
دو شنبه 31 شهریور 1404
کد مطلب : 263519
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G5vR5
+
-

سود میوه در جیب دلال‌ها

در میزگرد تلویزیون همشهری علت افزایش بیش از 50درصدی قیمت میوه و سبزی بررسی شد

گزارش
سود میوه در جیب دلال‌ها

بهزاد رنجبر | روزنامه‌نگار

قیمت میوه و سبزی طبق گزارش مرکز آمار در یک سال اخیر به‌طور متوسط بیش از 50درصد افزایش یافته است. در این میان، اقلام پرمصرف میوه و سبزی با گرانی کم‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند که خرید آنها توسط اقشار متوسط و کم‌درآمد را سخت کرده است. در همین راستا در میزگرد تلویزیون همشهری با حضور مسئولان صنفی شامل مصطفی دارایی‌نژاد‌ رئیس کارگروه تخصصی میوه و تره‌بار کشور، اسدالله کارگر‌ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی و عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز به بررسی علل گرانی میوه و سبزی پرداختیم. برآیند این میزگرد این بود که حداقل 25درصد توزیع میوه در اختیار دلالانی است که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و بیشترین سود هم به آنها می‌رسد. راهکار رفع این مشکل هم تقویت تعاونی‌های روستایی و واگذاری توزیع میوه به این بخش‌است.

میوه ارزان تولید می‌شود
عنایت‌الله بیابانی : ساختار درست و نظارت بر بازار میوه وجود ندارد. میوه در ایران ارزان تولید می‌شود اما دلالان با سود بسیار بالایی آن را به‌دست مردم می‌رسانند. واسطه‌ها در شمال، در حال پیش‌خرید مرکبات هستند و در پاییز و زمستان با قیمت دلخواه به مردم خواهند فروخت. واسطه‌ها نارنگی را حداکثر 25هزار تومان از باغداران پیش‌خرید می‌کنند درحالی‌که در بازار بیش از 100هزار تومان به فروش می‌رود. 

تعاونی‌های روستایی توزیع میوه را انجام دهند
مصطفی دارایی‌نژاد: اینکه امسال میوه گران شده درست است. به‌عنوان مثال، نارنگی ژاپنی با سایز درشت در شمال تا هفته قبل زیر 80هزار تومان وجود نداشت و سایز ریز 35هزار تومان فروش می‌رفت. کیوی هم‌اکنون روی درخت کیلویی 65هزار تومان پیش‌فروش می‌شود که با هزینه کارگر، چیدن، بسته‌بندی و حمل‌ونقل تقریبا مشخص است که با چه قیمتی باید به‌ دست مردم برسد. 20هزار تومان هزینه‌های کارگری، چیدن، بسته‌بندی و حمل‌ونقل ‌و حداکثر 5درصد هم حق‌العمل بارفروشان است. برای قطع‌کردن دست دلالان میوه باید تعاونی‌های روستایی تقویت شود و به‌طور مستقیم با سود پایین، میوه را از باغدار تا مغازه توزیع کنند. حلقه واسطه بین باغدار و مغازه‌داران، هم‌اکنون میادین بار هستند که حق‌العمل‌کارها در آنجا فعالند.
اتحادیه برای میوه‌ها کف و سقف قیمت تعیین می‌کند که متناسب با کیفیت میوه‌ها‌ست.

دلالان بر مراکز عمده توزیع میوه تسلط دارند
اسدالله کارگر: فروشندگان حداکثر می‌توانند 35درصد سود روی قیمت میوه که از میدان مرکزی دریافت می‌کنند بکشند. مغازه‌‌داران مکلفند با فاکتور میوه‌ها را بفروشند و حق ندارند بیش از سود مصوب بفروشند. البته ضایعات میوه هم زیاد است و از سود کلی فروشنده کم می‌کند.مالیات بر میوه‌فروشی‌ها هم به‌شدت بالا‌ست و 14درصد وضع شده و قول داده‌اند که آن را به 10درصد کاهش دهند.قیمت میوه در میدان مرکزی به‌صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. 25درصد از بار عمده میوه در میدان مرکزی در اختیار بخش دلالی است و مشکل گرانی را این افراد ایجاد می‌کنند. آنها میوه‌ها را از بارفروشان می‌خرند و با قیمت بالاتر به مغازه‌دار می‌فروشند و بدون فاکتور هم می‌دهند. میوه‌فروش‌ها با فاکتور کار می‌کنند و امکان تخلف و گرانفروشی ندارند چون قیمت خرید مشخص است و سود هم حداکثر 35درصد است. اگر گرانفروشی وجود دارد برای قبل از مرحله فروش توسط مغازه‌داران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید