
افزایش 35کیلومتری شبکه مترو
توسعه خطوط مترو، معادل احداث یک خط جدید برای حملونقل ریلی پایتخت است

مهدی اسماعیلپور| روزنامهنگار
تا چند ماه دیگر دسترسی مردم به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پردیس مسافری شرق از طریق حملونقل ریلی تسهیل میشود؛ البته این فقط بخشی از دسترسیهایی است که با تکمیل و بهرهبرداری از 5پروژه خطوط توسعهای از طریق مترو ایجاد میشود. خطوطی که مجموع آنها به اندازه یکی از خطوط جدید، ایستگاه و مسیر به شبکه متروی پایتخت اضافه میکند. در نخستین افتتاحیههای بخش توسعهای مترو قرار است 2ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پردیس مسافری شرق به بهرهبرداری برسد.
نام پروژه:
توسعه شرقی خط2 متروی تهران تا پردیس مسافری شرق
اثرگذاری:
افزایش حداقل 18درصدی مسافران خط
خط2 متروی تهران یکی از مهمترین خطوط متروی تهران است که با عبور از نقاط شلوغ و پرتردد، غرب و شرق پایتخت را در 45دقیقه به هم متصل میکند. این خط با طول 26کیلومتر، 22ایستگاه فعال دارد. خط2 بعد از خط5 تهران، قدیمیترین خط متروی تهران است و در کاهش بار ترافیکی روزانه بزرگراههای شهید همت و شهید حکیم نقش بسیار مهمی ایفا میکند. طرح توسعه شرقی خط2 از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق تهران است. این مسیر توسعهای با طول تقریبی 4و نیم کیلومتری، در سال گذشته یک کیلومتر آن احداث شده و حالا 2ایستگاه شهید بابایی و پردیس مسافری شرق در بخش توسعهای خط2 احداث میشود و پیشبینی شده با تأمین بموقع منابع مالی در اواخر بهار سال آینده، ایستگاه پایانه شرق به بهرهبرداری برسد. با بهرهبرداری از پایانه جدید شرق و اجرای پروژه توسعه شرقی خط2، کارکرد پایانه جدید شرق و خط2 مترو ارتقا پیدا میکند. به همین دلیل، تونلی به طول حدودی 200متر برای دسترسی در محل پردیس مسافری شرق احداث شده و بخشی از زمین ایستگاه مترو در پردیس مسافری شرق، این هفته در اختیار پروژه قرار میگیرد.
نام پروژه:
توسعه غربی خط4
اثرگذاری:
افزایش 7درصدی مسافران خط4 مترو
پروژه توسعه غربی خط4 شامل 4کیلومتر مسیر و 3ایستگاه (پس از ایستگاه ارم سبز) است. سال 1402 فاز اول این پروژه شامل مسیر 2/1کیلومتری و ایستگاه علامه جعفری به بهرهبرداری رسید. بخشهای باقیمانده توسعه غربی خط4 شامل 2ایستگاه آیتالله کاشانی و میدان چهارباغ میشود که اکنون ساختشان ادامه دارد. تکمیل و بهرهبرداری از بخش توسعه غربی خط4 در 2فاز اجرا میشود. فاز اول شامل افتتاح ایستگاه آیتالله کاشانی و فاز دوم هم افتتاح ایستگاه میدان چهارباغ و سایر اجزای باقیمانده پروژه خواهد بود.
نام پروژه:
توسعه شرقی خط4 مترو
اثرگذاری:
افزایش حدود 25درصدی مسافران خط4 متروی تهران
خط۴ مترو در بخش توسعه شرقی خود 11کیلومتر امتداد پیدا میکند و با10ایستگاه، از ایستگاه متروی شهید کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی آغاز میشود و در انتها به حوالی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال و پردیس دانشگاهی شهید عباسپور میرسد. ایستگاههای جدید این مسیر شامل ایستگاه متروی تهران نو در انتهای میدان چایچی، ایستگاه متروی میدان شقایق در میدان شقایق، ایستگاه متروی شهید امیری طامه در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان گلبرگ(۱۴۲ شرقی)، ایستگاه شهید زفرقندی (تقاطع اتوبان باقری - خیابان ۱۹۶)، ایستگاه متروی سجادیه در فلکه سوم تهرانپارس و ایستگاه متروی پروین در محدوده میدان شاهد، یک ایستگاه در انتهای خیابان 196شرقی و در نهایت 2ایستگاه در محدوده خاکسفید است که ایستگاه انتهایی در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال واقع شده است. این پروژه در مرحله حفر تونلهای دسترسی و اقدامات مقدماتی برای اجرای تونل اصلی قرار دارد.
نام پروژه:
پروژه توسعه شمال غربی خط7 متروی تهران
اثرگذاری:
برقراری ارتباط ریلی بین مناطق 2و 5تهران با عبور از دره فرحزاد
پروژه توسعه شمال غربی خط7 متروی تهران به طول 2/4کیلومتر برای خدمترسانی به مناطق2و 5 شهرداری تهران، بهویژه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان، از انتهای خط7 (ایستگاه میدان کتاب) آغاز میشود و تا میدان دانشگاه ادامه دارد. توسعه شمال غربی خط7 متروی تهران شامل 2ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با سیمون بولیوار و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خواهد بود؛ همچنین پارکینگ شبانه خط7 هم بعد از ایستگاه دانشگاه و در محدوده بوستان کورش طراحی شده است. سهولت دسترسی شهروندان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیرهای ارتباطی به دانشگاه و بیمارستان بهعنوان یک محدوده جاذب سفر و امکان تعامل با مجتمعهای تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمعهای ایستگاهی برای تأمین بخشی از هزینهها، از جمله ویژگیهای این پروژه است.
نام پروژه:
توسعه جنوبی خط6 متروی تهران
اثرگذاری:
افزایش حداقل 15درصدی مسافران خط6
متروی تهران
خط6 متروی تهران یکی از خطوط مهم شبکه ریلی تهران است که شمال غرب و جنوب شرق پایتخت را به یکدیگر متصل میکند. خط6 با احتساب بخش توسعه جنوبی در مجموع 42کیلومتر طول و 32ایستگاه خواهد داشت. توسعه جنوبی خط6 متروی تهران 10کیلومتر مسیر و 5ایستگاه دارد که شامل چشمهعلی، ابنبابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و ایستگاه راهآهن است. عملیات حفاری و ساخت تونل توسعه جنوبی اکنون به پایان رسیده و این مسیر در چند فاز به بهرهبرداری میرسد که فاز نخست آن یعنی حد فاصل ایستگاههای دولتآباد تا ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سال آینده خواهد بود. این پروژه حدود 40درصد پیشرفت داشته و در صورت تأمین بموقع منابع مالی، تست گرم این ایستگاه تا پایان سال انجام میشود. ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط6 هم محل اتصال خطوط6 و یک مترو و همچنین خط راهآهن سراسری جمهوری اسلامی ایران است.
تست گرم خط7 تا پایان سال
نعمتالله فرزانپور، مدیرعامل شرکت متروی تهران: خطوط توسعهای، جزو برنامههای اصلی و اولویتهای شرکت متروی تهران است. در حال حاضر تلاشمان این است که توسعه خط7 از میدان کتاب تا چهاردیواری، در صورت تأمین منابع مالی تا پایان سال به مرحله تست گرم برسد. همچنین حفاری تونل از میدان کتاب تا یادگار امام(ره) انجام شده است. حفاری متروی پایانه شرق در بخش توسعه شرقی خط2 هم آغاز شده است. برنامه این بود که تا پایان سال تست گرم این بخش از توسعه خط2 نیز انجام شود، اما با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزههای مالی و نیروی انسانی، این موضوع به خرداد ماه سال آینده موکول شده است.
تست گرم ایستگاه میدان حرم در اسفند ماه
غلامرضا شنگی، شهردار منطقه20: امسال حدود 220میلیارد تومان اعتبار برای خط6 مترو در نظر گرفته شده است و طبق پیشبینیها، اسفندماه تست گرم ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را شاهد خواهیم بود.