• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2629
+
-

وزیر بهداشت اعلام کرد:

در حال برطرف‌کردن نواقص طرح تحول هستیم

وزیر بهداشت در برنامه ضربان گفت: ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم؛ از شهرهای ۲۰هزار نفری شروع کرده‌ایم و اکنون در شهرهایی با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، طرح پزشک خانواده در حال اجراست. نظام ارجاع و پزشک خانواده ابزارهای خود را می‌خواهد و براساس تجربه بین‌المللی در حال اجراست. من اطمینان می‌دهم اگر طرح با حاشیه‌هایی مواجه نشود تا ۱۰، ۱۵ سال آینده به‌طور کامل در کشور اجرا خواهد شد.

اگر سلامت مردم جزو اولویت بودجه سال آینده باشد، طرح تحول ادامه خواهد یافت و در غیراین صورت خیر. مشکل منابع پایدار واقعا جدی است، هر جا مجلس می‌بیند در هزینه‌ها زیاده روی می‌شود، خط قرمز بکشد، اما با کلی‌گویی مشکل حل نمی‌شود. ما در حال برطرف‌کردن نواقص طرح تحول هستیم، ولی تداوم آن به اراده مجلس و دولت بستگی دارد. او ادامه داد: شهرداری و شورای شهر به وزارت بهداشت برای واگذاری زمین، ساخت و نوسازی بیمارستان‌ها باید کمک کنند. 

تعداد پرسنل درمانی ما متناسب با تخت‌های بیمارستانی نیست و در منطقه از این نظر خیلی عقب هستیم. کمبود نیرو موجب نارضایتی همکاران می‌شود و در کیفیت کار آنها هم تأثیر می‌گذارد؛ در نتیجه باید ردیف استخدامی برای کادر درمان اختصاص یابد.

باید با مردم صاف و ساده حرف بزنیم، بودجه کشور هر قدر هست باید مدیریت شود و متناسب با اولویت‌ها اختصاص یابد. دولت و شخص رئیس‌جمهور پس از ۲۰سال بیمه همگانی را اجرا کردند که نص قانون اساسی بود، ولی بدون تخصیص اعتبار به جای ۵میلیون نفری ۱۱میلیون نفر بیمه شدند.

ما هم خدمت ارائه می‌کنیم و هم پول آن را از بیمه‌ها دریافت نمی‌کنیم، باید منابع را ببینند و یا بسته خدمت را کوچک کنند. قبل از طرح تحول مردم فرش زیر پای خود را برای درمان می‌فروختند و ما خوشحالیم اکنون چنین نیست، ولی درهرحال اکنون برای ادامه خدمت باید یا بسته خدمت کوچک شده و یا منابع پایدار آن تعریف شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: بهداشت اولویت طرح تحول سلامت است، به هر حال اگر به پیشگیری در هر حوزه‌ای توجه نکنیم، هزینه‌ها دوچندان می‌شود.

در حوزه پیشگیری خیلی کار شده است اما متأسفانه بودجه نظام سلامت در حوزه پزشک خانواده و نظام ارجاع کاهش یافته و امیدواریم مجلس و سازمان برنامه در این خصوص ما را یاری دهند. کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان و میزان پوسیدگی دندان دانش‌آموزان در مناطق محروم یک شاخص برای توجه به موضوع پیشگیری و بهداشت است ولی هنوز باید کار زیادی انجام داد و من هنوز راضی نیستم.

جامعه پزشکی، پرستاری و مامایی فقط خود را نمی‌بینند، آنها خوشحال و راضی هستند از اینکه مردم آسان‌تر درمان می‌شوند. برخی منتقدان از نظام پرداخت بین کادر درمان گله مندند و درست هم هست ولی جامعه پزشکی و پرستاری در مجموع از ارائه خدمت به بیماران خرسندند.

روز گذشته با حضور وزیر بهداشت همچنین مراسم آغاز عملیات ساخت بیمارستان ام اس‌ امام رضا(ع) در بیمارستان سینا برگزار شد. قاضی‌زاده هاشمی از بیمارستان سینا به‌عنوان یکی از افتخارات جامعه پزشکی و قدیمی‌ترین مرکز درمانی ایران یاد کرد و گفت: راه‌اندازی بیمارستان‌ ام‌اس در بیمارستان سینا می‌تواند تراز خدمت رسانی برای بیماران صعب العلاج را در کشور افزایش دهد.

امیدوارم ساخت این بیمارستان براساس برنامه زمانبندی شده انجام شود تا باعث آرامش خاطر بیماران‌ شود. بیماران‌ ام اس هیچ تقصیری در به‌وجود آمدن بیماری خود ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید