• شنبه 22 شهریور 1404
  • السَّبْت 20 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 13
شنبه 22 شهریور 1404
کد مطلب : 262881
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4RRXn
+
-

مد عجیب 1300یورویی

نگاه
مد عجیب 1300یورویی

در دنیای پر زرق و برق و اغلب عجیب مد، گاهی مرز بین خلاقیت و پوچی آن‌قدر باریک می‌شود که تشخیص آن برای مخاطب عام تقریبا غیرممکن است. به‌تازگی، یکی از برندهای مطرح و لوکس جهانی که به طراحی‌های آوانگارد و گاه جنجالی‌اش شهرت دارد، از جدیدترین محصول خود رونمایی کرده است: کیفی که در نگاه اول تفاوتی با کیسه پلاستیکی معمولی، از همان‌ها که برای دور ریختن زباله استفاده می‌شود، ندارد. اما تفاوت اصلی جایی آشکار می‌شود که برچسب قیمت آن را می‌بینیم: ۱۳۰۰یورو! این پدیده بیش از آنکه دربردارنده نوآوری در طراحی باشد، یک پرسش اساسی در ذهن ایجاد می‌کند: چه چیزی به یک شی «ارزش» می‌بخشد؟ آیا صرفا الصاق نام برندی مشهور به کالایی پیش‌پاافتاده می‌تواند آن را به اثر هنری یا کالای لوکس تبدیل کند؟ این رویکرد که در سال‌های اخیر بارها توسط برندهای بزرگ تکرار شده، به‌ نظر می‌رسد بیشتر از آنکه به‌دنبال زیبایی‌شناسی باشد، نوعی بازی روان‌شناختی با مفهوم «انحصار» و «تمایز» است. گویی این برندها به مخاطبان ثروتمند خود می‌گویند: «شما آن‌قدر خاص هستید که می‌توانید چیزی را حمل کنید که در دست دیگران زباله تلقی می‌شود، اما همه می‌دانند که شما برای این تمایز هزینه‌ای گزاف پرداخته‌اید.»
این روند یادآور داستان معروف «لباس جدید امپراتور» است، جایی که همه از ترس متهم شدن به نادانی تظاهر به دیدن لباسی می‌کنند که وجود خارجی ندارد. امروز نیز شاید بسیاری از منتقدان و دنبال‌کنندگان مد از ترس اینکه «از قافله عقب نمانند» این کیسه پلاستیکی ۱۳۰۰یورویی را تحسین کنند. اما واقعیت این است که هر چیزی که مد می‌شود لزوما زیبا یا ارزشمند نیست. گاهی مد تنها مضحکه‌ای گران‌قیمت برای به چالش کشیدن عقل سلیم ماست و به ما یادآوری می‌کند که شاید امپراتور واقعا هیچ لباس نویی بر تن ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :