• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26130
+
-

بررسی ویژه اعتراض‌ها در مجلس

بررسی ویژه اعتراض‌ها در مجلس

فرزانه آئینی/خبرنگار

به‌دنبال نوسانات بازار ارز و افزایش گرانی‌ها، در هفته‌های اخیر مکررا شاهد انتشار اخباری در مورد اعتراض‌های خیابانی در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم.
آنطور که از خبر‌ها بر‌می‌آید، در روزهای گذشته حداقل 11شهر در سراسر کشور میزبان اعتراضات مردمی در واکنش به اوضاع اقتصادی‌شان بوده‌اند؛ اعتراضاتی که با پتانسیل اقتصادی شکل می‌گیرد اما در نیمه راه به سمت شعارهای اجتماعی - سیاسی و گاه شعارهای ساختار‌شکنانه تغییر مسیر می‌دهد.
در همین راستا چرایی استمرار پراکنده آنها از دی‌ماه 96 تاکنون، وظیفه مسئولان در قبال مردم و اعتراض‌های خیابانی‌شان و چگونگی ورود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان تشکل تخصصی قوه مقننه به بحث اعتراض‌ها را با سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی در میان گذاشتیم. او از بررسی هفتگی اعتراض‌های مردمی در کمیسیون امنیت ملی خبر داد و تأکید کرد که کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه این اعتراضات را بررسی و ارزیابی می‌کند و بعد در قالب گزارشی پیشنهادهایش را به دولت ارائه می‌کند. مشروح گفت‌وگوی همشهری با نقوی حسینی در پی می‌آید.


 از دی‌ماه سال 96 تا‌کنون به‌صورت پراکنده و گاه مستمر شاهد اعتراضات مردمی در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم. ارزیابی‌تان از این اعتراض‌ها و تجمعات چیست؟

شرایط اقتصادی خوب نیست و مردم بلا‌تکلیفند، من نماینده مردم هستم، آنها از من می‌پرسند چه می‌شود؟ نمی‌دانم که چه می‌شود و پاسخی برای آنها ندارم. خب در این شرایط که گرانی‌ها کمرشکن است و مردم شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند ارزش پول ملی‌شان کاهش یافته، سبب شکل‌گیری فضای روانی شده است. بالاخره عده‌ای از مردم را هم تحریک می‌کنند و آنها در ابهام بزرگی که از آینده، وضعیت اقتصادی و ارزی کشور دارند، به خیابان‌ها می‌آیند و خواستار چاره‌اندیشی مسئولان می‌شوند. به‌نظرم مشکل، فضای روانی ایجاد شده و عدم‌مدیریت این فضاست.

عدم‌مدیریت این فضا متوجه چه‌کسی است‌؟

به همه مسئولان کشور بر‌می‌گردد و البته رئیس‌جمهور و دولتمردان در میدان‌داری این فضا در خط مقدم هستند و وظیفه بیشتری نسبت به دیگر مسئولان برعهده دارند. آنها باید بیایند با مردم بیشتر صحبت کنند و مدیریت شرایط را در دست بگیرند. البته این وظیفه دولت نافی مسئولیت دیگر مسئولان و ازجمله منِ نماینده نیست و من نماینده نباید بیایم بگویم پاسخگویی به این شرایط وظیفه من نیست و نمی‌دانم چه می‌شود!

اهمیت ارتباط مسئولان با مردم در شرایط اقتصادی و سیاسی پیش آمده چیست‌؟

این موضوع نکته بسیار مهمی است چراکه اگر ما پاسخ مردم را ندهیم، آمریکا پاسخشان را می‌دهد، اگر ما مردم را توجیه نکنیم، بی‌بی‌سی مردم را توجیه می‌کند. بنابر‌این اگر مردم در جایی اعتراض می‌کنند، اعتراضاتشان به این ابهامات و نگرانی‌هایی است که شکل گرفته است.امروز مهندسی افکار عمومی یک امر بسیار پیچیده‌ای است و وقتی مسئولان در داخل کشور نسبت به این روند و شرایط و فضا ساکت هستند و توضیحی نمی‌دهند و مردم را توجیه نمی‌کنند، ‌منافقین و معاندین نظام و کشور می‌آیند و میدان‌داری می‌کنند، ترامپ برای مردم ما نسخه می‌پیچد و می‌گوید از اعتراضات و مردم ما حمایت می‌کند. اولویت ما باید توضیح به مردم و توجیه شرایط برای مردم باشد. رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس، رئیس‌جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و دیگر مدیران و مسئولان باید بیایند برای مردم این شرایط را تشریح کنند. مسئولان باید با مردم حرف بزنند و شرایط آینده و برنامه‌هایشان برای آینده را توضیح دهند. نمی‌شود که ما در پستو بنشینیم برای خودمان تصمیم بگیریم و بگوییم مردم متوجه تلاش‌ها و برنامه‌های ما می‌شوند، مردم از کجا باید بفهمند؟

آیا کمیسیون ورودی به این موضوع داشته است؟

بله، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تقریبا هر هفته راجع به این دست مسائل جلسه دارد و اوضاع را با دقت و حساسیت دنبال می‌کند. در جلسات هفتگی کمیسیون امنیت ملی ما هر هفته با دقت موضوع اعتراضات مردمی در هر گوشه‌ای از کشور رخ ‌دهد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و در پایان بررسی‌هایمان گزارشی از بررسی‌ها و راهکارها را به مسئولان ذیربط ازجمله وزارت کشور، وزارت خارجه و رئیس‌جمهور ارائه می‌کنیم.

در جلسات ویژه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی اعتراضات مردمی از مسئولان ذیربط هم حضور دارند؟

در اکثر موارد از مسئولان ذیربط هم دعوت می‌کنیم.

 این مسئولان چه کسانی هستند؟

از مسئولان نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ‌مسئولان سپاه گرفته تا مسئولان اقتصادی به تناسب موضوع دعوت می‌شوند در نشست‌های کمیسیون امنیت ملی حضور داشته باشند.
براساس بررسی‌هایی که در کمیسیون امنیت ملی داشته‌اید، فکر می‌کنید که مردم معترض که اخیرا به خیابان‌ها آمده‌اند، جزو کدام قشر و طبقه هستند؟
این مردم همان مردمی هستند که 22بهمن و یا روز قدس بیرون می‌آیند و در زمان انتخابات ساعت‌ها پشت در حوزه‌های اخذ رأی منتظر رأی‌دادن می‌مانند بنابر‌این باید برای آنها توضیح داد که شرایط چگونه است و در قبال آن باید چه کرد. 

در اعتراضات مردمی که به شرایط اقتصادی انجام می‌گیرد 2منطقه شاهپور اصفهان و گوهردشت کرج بیشتر از نقاط دیگر کشور شلوغ شده‌اند، آیا کمیسیون به‌صورت وی‍ژه به اتفاقات این دو منطقه ورود کرده است ؟ 

تا حالا به‌صورت ویژه صحبت نکرده‌ایم اما اهمیت این موضوع را به اعضای کمیسیون منتقل می‌کنم و درصورت صلاحدید جمع به‌صورت ویژه به اعتراضات و اتفاقات شاهپور اصفهان و گوهردشت کرج ورود می‌کنیم.

واقعیت اعتراض ‌ها

واقعیت این است که این اعتراضات اقتصادی است، اما وقتی اعتراضاتی آغاز می‌شود، جمعی هستند که درصدد بهره‌برداری از این اعتراضات هستند و به همین دلیل با برنامه و هدفمند ورود می‌کنند و شعارهای اعتراضات را طراحی می‌کنند. آنها به مردم جهت می‌دهند و مردم را مدیریت می‌کنند. به همین دلیل است که من بر اهمیت مدیریت شرایط از سوی مسئولان تأکید می‌کنم، چرا‌که اگر ما مدیریت نکنیم، سودجویان مدیریت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید