
2خط مترو به تهرانسر میرسد
محسن امیدیان، شهردار منطقه 21 در تلویزیون همشهری به سؤالهای شهروندان پاسخ داد

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
منطقه21 وسعت زیادی داردو تلفیقی از بافت صنعتی و مسکونی است و مشکلات ریزودرشت کم ندارد؛ معضلاتی که بهزعم شهروندان این محدوده از حوزه حملونقل عمومی و نبود مترو تا سروصدا و آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد را شامل میشود. از محسن امیدیان، شهردار منطقه21 دعوت کردیم که با حضور در تلویزیون همشهری موارد مطرحشده را پاسخ دهد. مهمترین پرسشها و پاسخها را در ادامه با هم مرور میکنیم.
مترو چه زمانی به منطقه21 میرسد؟
توسعه مترو جزو مواردی است که بخشی از آن در اختیار شهرداری تهران و شرکت متروی تهران است و بخشی هم در اختیار نهادهای بالادستی مانند شورایعالی ترافیک قرار دارد که دولت هم در آن اعمال سیاست میکند؛ اما پس از سالها مطالبه و انتظار شهروندان، سرانجام قرار است با ساخت و تکمیل خطوط جدید 9و11، مترو به منطقه21 برسد. طبق طراحی صورتگرفته در این خطوط، در محدوده تهرانسر و محلههای دیگر چند ایستگاه مترو ایجاد خواهد شد. درحال پیگیری این موضوع هستیم و قرار است ظرف یکی، دو سال آینده حفاری خطوط 9و11 آغاز شود. تا زمان راهاندازی مترو تلاش میکنیم که تسهیلاتی را برای دسترسی و استفاده مردم از ایستگاههای موجود در اطراف منطقه فراهم کنیم.
برای رفع مشکل آسفالت چه راهکاری دارید؟
رفع مشکلات نیاز به زمان دارد و در یک تا 2سال بهطور 100درصد انجام نمیشود. براساس آمار، در منطقه21 از ابتدای سال تاکنون حدود 52هزار تن آسفالتریزی انجام شده است و منطقه رتبه یک را در آسفالتریزی معابر تهران دارد. براساس تناژ، هر تن معادل 5مترمربع است. بهعبارت دیگر از ابتدای سال ما 260هزار مترمربع در معابر منطقه آسفالت ریختهایم. سال1403 هم 107هزار تن آسفالتریزی در معابر منطقه انجام شد. همچنین از ابتدای شهریورماه1400 که مدیریت ششم شهری مستقر شده است تا پایان سال1402، 194هزار تن آسفالتریزی در منطقه صورت گرفته است. در مجموع بالغ بر 353هزارتن در این دوره از مدیریت شهری تاکنون در منطقه آسفالتریزی شده که عدد قابل توجهی است و تقریبا معادل آسفالت 1000کوچه میشود.
شهرداری چه برنامهای برای مشکل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی منطقه دارد؟
از آغاز این دوره در 3مقطع، ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و 43دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شدهاست. 7خط اتوبوسرانی و 60دستگاه اتوبوس در منطقه21 فعالند. از مجموع 7خط تاکنون 5خط کاملا نوسازی شده و نوسازی 2خط هم در دست انجام است که اگر شرایط ویژه پیش نمیآمد، اوایل تابستان نوسازی میشد. امیدواریم 2خط باقیمانده با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تا پایان تابستان نوسازی شود تا نوسازی 100درصدی را در ناوگان اتوبوسرانی منطقه شاهد باشیم.
چرا به همسطح سازی پیاده روها رسیدگی نمیشود؟
زمان صدور پایانکار ساختمانی، موضوع همسطح و همواربودن پیادهراه بررسی و لحاظ میشود. اگر مشکلی وجود داشته باشد، تا زمان اصلاح، پایانکار صادر نخواهد شد. اما ما مشکلاتی انباشتشده از سالهای گذشته داریم؛ یعنی ساختمانهایی سالهای قبل ساخته شدهاند و پایانکار گرفتهاند، اما با پیادهرو همسطح نیستند. ما ابزاری برای کنترل آنچه در گذشته اتفاق افتاده نداریم؛ اما امروز این کنترل وجود دارد. این موضوع میتواند تأثیر خودش را در 5 تا 10سال آینده نشان دهد تا شاهد همسطحشدن تمام پیادهروها باشیم.
مشکل سروصدای فرودگاه مهرآباد رفع میشود؟
مدیریت پروازها در اختیار شهرداری نیست؛ اما ما این موضوع را به دستگاهها و افراد مسئول منتقل میکنیم تا آسایش و رفاه مردم تأمین شود. حدود 70 تا 80درصد همکاران ما در شهرداری خود ساکن منطقه21 هستند و مشکلات مردم در این محدوده درواقع مشکلات کارکنان شهرداری نیز محسوب میشود. در رابطه با فرودگاه، مکاتبات و گفتوگوهای متعددی با مسئولان، نمایندگان مجلس و دیگر مقامهای دولتی انجام شده است. فرودگاه مهرآباد بارها تذکر دریافت کرده و متعهد شده است که از ساعت 12شب تا 6صبح که زمان استراحت مردم و خانوادههاست، پرواز یا فرود هواپیما نداشته باشد. با اینحال گاهی بهدلیل تأخیر در پروازها این موضوع ناخواسته رعایت نمیشود.
مشاغل و صنایع مزاحم چه زمانی ساماندهی میشوند؟
در حوزه ساماندهی دستفروشان، بازارچه تهرانسر را در منطقه راهاندازی کردهایم که به الگویی برای ساماندهی دستفروشان در شهر تهران تبدیل شده است. در زمینه سد معبر، کارکنان ساماندهی و معبربان و شهربان بهطور مرتب در حال بازدید و تذکردادن به مغازهها و اصناف مختلف هستند. در آن لحظه رفع سدمعبر انجام میشود، اما با رفتن ماموران شهرداری، برخی شهروندان دوباره سدمعبر میکنند. جز تذکردادن، ما ابزار قانونی مانند اعمال جریمههای سنگین یا پلمب واحد صنفی در اختیار نداریم. بنابراین برای حل این مشکل نیاز به همکاری و مشارکت خود مردم و فرهنگسازی داریم.
مشکلات نگهداری از فضای سبز چیست؟
سرانه فضای سبز منطقه بیش از 2برابر میانگین سرانه فضای سبز شهر تهران یعنی 36 متر مربع است. از طرفی با توجه به تنشهای آبی و کمبود آب در کشور، نگهداری از این حجم بالای فضای سبز منابع آبی زیادی طلب میکند. ما متعهدیم که برای آبیاری فضای سبز از منابع آب شرب استفاده نکنیم، در شرایطی که برای آبیاری فضای سبز منطقه روزانه به حدود 40هزار مترمکعب آب نیاز است. ما همچنان در تلاشیم که از طریق چاههای آب غیرشرب که در اختیارمان قرار میگیرد این ظرفیت را باز هم افزایش دهیم. با اضافهشدن آب تصفیهخانه فیروزبهرام تا حدود 90درصد آب مورد نیاز برای نگهداری فضای سبز منطقه تأمین خواهد شد.
چرا در جویهای منطقه موش زیاد است؟
وجود موشها نهتنها مسئلهای برای منطقه21 بلکه معضلی برای شهر تهران و دیگر کلانشهرهاست. ما موظفیم با استفاده از روشهای مختلف، ازجمله طعمهگذاری، جمعیت موشها را کنترل و لاشههای آنها را جمعآوری کنیم. این اقدامات مستمر و روزانه در حال انجام است. بخشی از افزایش جمعیت موشها به رفتار خود ما مربوط میشود که میتوان مواردی مانند قرارندادن بموقع زبالهها در مخازن یا ریختن زباله در داخل جویها، پیادهروها و فضای سبز را ذکر کرد. درواقع مقابله با افزایش جمعیت موشها نیازمند همکاری و مشارکت تمام مردم است.
برای افزایش امکانات رفاهی بوستانها چه برنامهای دارید؟
همه 63بوستان منطقه تمام امکانات مورد نیاز را دارند. طبیعی است که بهمرور برخی از این بوستانها دچار مشکلاتی شوند و امکاناتشان نیاز به بهسازی و بازسازی داشته باشند. در این3/5هکتار مساحت دارند، کاملا تعویض و نوسازی شدهاست.