فقدان نشاط اجتماعی، عامل افسردگی و پرخاشگری دانشآموزان
وزیر کشور با اشاره به محرمانه بودن اطلاعات آسیبهای اجتماعی دانشآموزان گفت: وقتی میگوییم افسردگی و پرخاشگری وجود دارد، همه این موارد به فقدان نشاط اجتماعی در مدرسه یا جامعه برمیگردد. وقتی در جامعه فقدان امید و نشاط اجتماعی داریم اینگونه خواهد شد؛ بنابراین اگر موضوع نشاط اجتماعی را حل کنیم حجم عظیمی از مشکلات را پوشش خواهیم داد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانیفضلی در صدوچهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور که صبح روزگذشته با موضوع مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان برگزار شد با بیان اینکه حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده و بایستی برخی مسائل در مسیر اصلاح شود، اظهارکرد: باید افرادی باشند که اشکالات، کمبودها، پیشنهادها و بازخوردها را بیان کنند تا اصلاحاتی در زمینه مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان صورت گیرد. وزیر کشور با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب به حضور معاون پرورشی توجه شد، اما بعدها مشکلاتی بهوجود آمد، گفت: مشکل ایجاد شده این بود که معاونت پرورشی در مدارس یک طرف و معلمان درطرف دیگر بودند و بهعبارت دیگر نتوانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین اگر میخواستیم موضوع پرورش داشته باشیم باید همه پیگیر آن میشدند و اگر در این موضوع باقی معلمان را کنار بگذاریم در عمل دچار مشکل خواهیم شد. وی ادامه داد: در حوزه آسیبهای اجتماعی باید در حوزه پیشگیری اقدامات لازم انجام شود و در حل آسیبهای اجتماعی بسنده کردن این موضوع به کادر آموزش و پرورش و درون آموزش و پرورش به فردی خاص یا بخشی منجر میشود که این اقدام بزرگ به نتیجه نمیرسد. وی حضور خانوادهها در حوزه پیشگیری از آسیبهای دانشآموزی و اجتماعی کردن این موضوعات را امری مهم دانست گفت: سیستم باید بهگونهای کار کند که آموزش و پرورش را بهعنوان نهادی که انواع ورودیها از آسیب پذیرترین و در معرض خطرترین تا سالمترین و بهترین را دربرمیگیرد، زیرا ورودی آن از جامعهای است که طیفهای مختلف سلامت روانی را شامل میشود. وزیر کشور گفت: تلقی ما این است که این سیستم حلقه، واسط یا مرحلهگذاری است که برای همه افرادی که وارد آن میشوند بایستی حداقل توانمندی و سلامتی را ایجاد کند. وی به محرمانهبودن اطلاعات آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: نباید ساده از کنار این موضوع گذشت باید سیستم را بهگونهای طراحی کنیم که اطلاعات را در حد نیاز ارائه دهد و پس از آن از بین ببرد. همچنین باید بنا را بر این گذاشت که حداقل ضعفها وجود دارد و ما نیز بایستی حداقل سلامتی و توانمندی را در دانشآموزان ایجاد کنیم. وزیر کشور گفت: موارد پرخطری مانند اعتیاد، خودکشی و آزار جنسی در میان این قشر باید جدی گرفته شود و ضمن شناسایی خاطیان با آنها برخورد شود. همچنین باید در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزی ضمن بهرهگیری از کمک خانوادهها، آموزش و استمرار آموزش داشته باشیم؛ بهطور مثال وقتی دانشآموزی پدر و مادر معتاد یا زندانی دارد او نیز در معرض همین خطرات است و باید آنها را شناسایی کنیم و آموزش دهیم.