
کنکور ضرب در 3
برگزاري 2كنكور و بيش از 11 امتحان نهايي سنگين در كمتر از 70 روز، فشار سنگيني به دانش آموزان واردکرده است

لیلا شریف- روزنامهنگار
از سال 1402کنکور لباس جدیدی به تن کرد و قرار بود با برگزاری 2کنکور در یک سال، اندکی از اضطراب و استرس دانشآموزان کم شود اما وضعیت این روزهای دانشآموزان نشان میدهد که ماجرا برعکس شده است. نیمنگاهی به وضعیت فعلی دانشآموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم که در سالهای منتهی به کنکور بهسر میبرند، نشان میدهد که دانشآموزان و خانوادههایشان علاوه بر اضطراب و استرس آزمونهای نهایی، بار 2کنکور را هم به دوش میکشند.
3ماه و 3آزمون
تا همین چند سال پیش، تیرماه با کنکور گره خورده و تکلیف همه مشخص بود اما با شکل و شمایل جدیدی که برای این آزمون در شورایعالی انقلاب فرهنگی ساخته شد، دانشآموزان در 3ماه باید 3آزمون سخت را پشت سر بگذارند تا سرنوشت تحصیلی خود را رقم بزنند. اولین ماراتن کنکوریها برای ورود به دانشگاه در روزهای 11و 12اردیبهشت همراه با نخستین مرحله کنکور سراسری رقم خورد و دانشآموزان درحالیکه هنوز نفسشان را تازه نکرده بودند، بدون کمترین استراحت وارد مرحله آزمون نهایی شدند.از آنجا که امتحانات نهایی، تأثیر سهم ۶۰ درصدی در تراز علمی دانشآموزان برای کنکور دارد، باید قبول کرد که امتحانات خرداد هم نفس دانشآموزان را گرفته است و آنها بیش از یکماه است که درگیر این ماراتن طولانی و سخت شدهاند. خرداد هم به پایان برسد، پرونده آزمونهای زنجیرهای دانشآموزان بسته نمیشود چرا که در روزهای 5و 6تیرماه هم مرحله دوم کنکور برگزار خواهد شد.
به داد ما برسید
تأثیر امتحانات نهایی بر کنکور باعث شده است تا کلاف سردرگم کنکور هر روز پیچیدهتر و حساسیتها بیشتر شود. فقط کافیست پای صحبت چند دانشآموز و والدین نشست تا بخشی از تحمیل اضطراب مستمر به آنها نمایان شود. مرجان یکی از والدین در گفتوگو با همشهری گفت: «من بهخاطر پسرهام، 2بار شرایط کنکور رو در خانواده تجربه کردهام اما آن زمان که پسر بزرگم کنکور داد، فقط یک سال ما استرس کنکور داشتیم اما الان سر پسر کوچکترم، چند سال مونده به کنکور، نگران امتحانات نهایی بودیم. الان هم که بهسال دوازدهم رسیده، اول کنکور اردیبهشت رو داشتیم، بعد سریع امتحان نهایی و دوباره هم کنکور. حالا امتحانات ترم اول بماند که آن هم نفسگیر و سخت بود. همهچیز بدتر شده. هر ۲۵ صدم امتحانات نهایی، میتونه سرنوشت بچهها رو عوض کنه.»
مکث
کلاف سردرگم کنکور پیچیدهتر شد
سمیه طباطبایی، معلم و پژوهشگر: از سال ۱۴۰۲، نظام پذیرش در دانشگاهها با تغییرات بنیادینی روبهرو شد؛ تغییراتی که بهجای کاهش فشار بر دانشآموزان، گاه آن را دوچندان کرده. بهعنوان مشاور تحصیلی، در این مدت شاهد سردرگمی و اضطراب بسیاری از داوطلبان بودهام. حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، تأثیر قطعی معدل نهایی، 2نوبته شدن آزمون و تغییر در نحوه محاسبه رتبه، فضای کنکور را نهتنها پیچیدهتر بلکه ناعادلانهتر کرده است. تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بهویژه برای دانشآموزانی که در مدارس با استانداردهای پایینتر تحصیل میکنند، نگرانکننده است. بسیاری از آنها احساس میکنند نتیجه زحماتشان در کنکور ممکن است بهخاطر نمرات نهایی تحتالشعاع قرار گیرد. از سوی دیگر، اعلام نشدن دقیق نحوه همترازی نمرات و سازوکار رتبهبندی، باعث ابهام و بیاعتمادی شده است. دانشآموزان امروز نهتنها باید برای 2 آزمون تستی آماده شوند، بلکه باید همزمان بهدنبال نمرات عالی در امتحانات نهایی باشند؛ فشاری که نیازمند بازنگری در نظام آموزشی و شفافسازی هرچه بیشتر سازمان سنجش است. در غیراین صورت، عدالت آموزشی بیش از پیش آسیب خواهد دید.