
آمار شکایتهای بیمهای مردم
بیمه مرکزی با تخلفات بیمهگران برخورد میکند؟

حق بیمه میدهیم اما وقت دریافت خسارت برخی شرکتهای ناتراز صنعت بیمه، در پرداخت خسارتها تخلف یا تعلل میکنند تا کار به شکایت نزد بیمه مرکزی میکشد. ثبت بیش از 10هزار و 890شکایت در سال گذشته نشان میدهد که فرآیند پرداخت خسارتها شفاف نیست. به گزارش همشهری، بیمه مرکزی اعلام کرده از مجموع کل شکایتهای ثبتشده علیه شرکتهای بیمه، 90درصد پروندهها مختومهشده که 62درصد حق با مردم بوده، علاوه بر اینکه تکلیف 10درصد پروندههای شکایت هنوز نهایی نشده است.
کارنامه شکایت در فرودین 1404
نهاد ناظر صنعت بیمه تعداد شکایت از شرکتهای بیمه در فروردین امسال را 1317فقره اعلام کرده که هنوز 246پرونده در دست بررسی است و از 1071پرونده رسیدگیشده، 525پرونده به نفع شکایتکنندگان بسته شده است. بیمه آرمان، بیمه دانا و بیمه میهن 3شرکتی هستند که بالاترین نسبت شکایتهای علیه خود را ثبت کردهاند و در بیش از 70درصد شکایتها رأی به نفع بیمهگذاران صادر شده است.
براساس آییننامه71 شورایعالی بیمه، بیمه مرکزی موظف است درصورت قصور یا تخلف بیمهگران نسبت به اعمال تنبیههای انضباطی نظیر تذکر فنی به معاونان فنی، تعلیق فعالیت شرکتهای بیمه دارای بیشترین شکایت در یک یا چند رشته بیمهای و حتی لغو پروانه فعالیت شرکتهای یادشده اقدام کنند. نخستینبار در مهر سال گذشته نهاد ناظر صنعت بیمه با هدف حمایت از حقوق بیمهگذاران، بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها اقدام به انتشار ماهانه وضعیت شکایت مردم از شرکتهای بیمه کرده است.