
تاکسیهای پایتخت هوشمند میشوند
توضیحات مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره برخط شدن و تحولات پیش روی تاکسی ها

مهدی اسماعیلپور -روزنامهنگار
اوایل امسال ورود تاکسیهای برقی به خیابانهای شهر تهران توجه همه را به خود جلب کرد؛ همان تاکسیهای سیاه و آبی و فیروزهایرنگ که نگاه هر رهگذری را میدزدیدند. حالا پای تاکسیهای برقی شاسیبلند هم به تهران باز شدهاست و بهزودی شاهد ورود آنها به ناوگان خواهیم بود. درکنار اینها، فرایند هوشمندسازی و آنلاینشدن فعالیت تاکسیها نیز از اواسط بهمن آغاز شدهاست. شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پیرامون تحولات صورتگرفته در تاکسیهای پایتخت اطلاعات بیشتری میدهد.
نوسازی و برقیسازی ناوگان
50درصد تاکسیهای شهر تهران فرسودهاند. در این دوره از مدیریت شهری، تاکنون بیش از 10هزار تاکسی نوسازی شدهاند. 172دستگاه خودروی برقی با پرداخت تسهیلات ۹۰۰میلیون تومانی و با کارمزد ۸درصد به دارندگان تاکسیهای فرسوده واگذار شدهاست. علاوهبراین، حدود ۲۰۰۰تاکسی از محل 27500دستگاه قرارداد چین وارد کشور شده که به محض ابلاغ تسهیلات از سوی دولت، طی یک فراخوان به رانندگان تاکسیهای فرسوده واگذار میشوند.
شارژ تاکسیهای برقی
درحالحاضر60استند فعال شارژ برقی در نقاط مختلف شهر تهران برای استفاده تاکسیها وجود دارد. تعداد این استندها طبق برنامهریزی صورتگرفته تا پایان خرداد سال آینده به ۳۰۰ میرسد که این تعداد برای استفاده 10هزار خودروی برقی کافی است. همچنین بهزودی زیرساختها برای شارژ تاکسیهای برقی در منزل رانندگان تاکسی نیز فراهم خواهد شد.
وام بهسازی تاکسیهای فرسوده
در این دوره از مدیریت شهری، برای نخستینبار وام بهسازی به تاکسیها پرداخت میشود. این وام برای تاکسیهای ون تا سقف ۱۰۰میلیون تومان و برای خودروهای سواری تا سقف ۸۰میلیون تومان درنظر گرفته شدهاست. تاکنون ۴۰۰پرونده برای دریافت وام بهسازی تاکسیهای فرسوده تشکیل شده و ۱۰۰۰نفر از رانندگان تاکسی از این وام بلاعوض استفاده کردهاند.
نوسازی زیرساخت ناوگان تاکسیرانی
علاوه بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نوسازی زیرساختها نیز آغاز شدهاست. با همکاری پلیس راهور تاکنون ۱۰هزار خودرو که بهصورت غیرمجاز در پایانهها فعال بودند، شناسایی و اعمال قانون شدند. درکنار افزایش امکانات رفاهی در پایانهها از قبیل نمازخانه، آبخوری و سرویسهای بهداشتی، برخی از پایانههای تاکسی به دوربین مکانیزه مجهز شدهاند و تا پایان سال تمام پایانهها به دوربین نظارتی مجهز خواهند شد.
شاتلتاکسی
شاتلسرویس یک مدل اشتراکی بود که در برخی خطوط مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به اینکه سیستم برخط در دست اقدام است، درحوزه تاکسیهای گردشی شاتلسرویس اشتراکی نیز دوباره بهکار گرفته خواهد شد. سازمان تاکسیرانی وظیفه خدمترسانی به عموم مردم را دارد؛ بنابراین شاتلسرویس با مدل جدیدی از خدمترسانی یعنی سرویسهای اشتراکی در «تاکسی برخط» گنجانده خواهد شد.
فعالیت در تاکسیهای اینترنتی
برای فعالیت در تاکسیهای اینترنتی(اسنپ و تپسی)، تاکسیها باید مجوز لازم را از سازمان تاکسیرانی دریافت کنند. با تاکسیهای خطی که در ساعتهای مشخص درخطوط خودشان فعال نباشند برخورد انضباطی صورت میگیرد. طبق آخرین آمارها، حدود ۲۰هزار تاکسی در شهر تهران در این فضا فعالیت میکنند. پیش از این هیچ سامانه اینترنتی برای فعالیت تاکسیها وجود نداشت؛ اما با فراهمشدن این امکان در سامانه «تاکسی برخط»، تاکسیها در قالب همین سامانه فعالیت خواهند داشت.
حمایت از رانندگان
از سال۹۶ بیمه تاکسیرانها قطع شده بود و آنها خودشان باید بهصورت خویشفرما هزینه را پرداخت میکردند. با نامهنگاری و پیگیریهای شهردار تهران و سازمان تاکسیرانی از وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی، مشکل بیمه تاکسیرانها بهزودی برطرف خواهد شد. همچنین سال گذشته با همکاری شرکت شهرسالم، به ۶۰۰نفر از رانندگان تاکسی که مبتلا به بیماری خاص بودند،کمک شد. بهعلاوه رانندگانی که دارای فرزند کمتوان بودند هم مشمول دریافت کمک بلاعوض شدند.