• پنج شنبه 23 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 13 رمضان 1446
  • 2025 Mar 13
یکشنبه 19 اسفند 1403
کد مطلب : 250924
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxPrz
+
-

نفرین اسکار

آیا کارگردانان پس از بردن اسکار بهترین فیلم در گیشه موفق‌تر هستند؟

نفرین اسکار

برایان وِلک/ ایندی وایر

به‌نظر می‌رسداغلب کارگردانان برنده جایزه اسکار دراثر بعدی خود نمی‌توانند موفقیت گذشته را تکرار کنند.
این آخر هفته، فیلم «میکی 17»، نخستین ساخته بونگ جون هو پس از موفقیت اسکار «انگل» در سال ۲۰۱۹، در سینماها اکران خواهد شد. «انگل» یک استثنا بود، فیلمی بین‌المللی که مرزها را درنوردید، در گیشه جهانی ۲۵۹ میلیون دلار فروش داشت و به پدیده‌ای در فصل جوایز تبدیل شد. حالا، حتی با حضور رابرت پتینسون در نقش اصلی، رسیدن به چنین موفقیتی برای «میکی 17» چالش‌برانگیز خواهد بود. استودیو برادران وارنر پیش‌بینی کرده است که فروش جهانی فیلم در آخر هفته افتتاحیه چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار باشد.
تفاوت این بار در این است که بونگ جون هو به‌جای همکاری با یک پخش‌کننده مستقل مانند «نئون»، با یک استودیوی بزرگ یعنی برادران وارنر کار کرده است. «میکی 17» در ۳۴۰۰ سالن سینما در آمریکا اکران می‌شود، درحالی‌که بیشترین تعداد سالن‌هایی که «انگل» در اختیار داشت، ۲۰۰۰ سالن بود. اما آیا برنده شدن اسکار بهترین فیلم به این معناست که فیلم بعدی کارگردان حتما موفق‌تر خواهد بود؟
بررسی ۲۵ سال اخیر نشان می‌دهد که از میان ۲۰ کارگردانی که پس از دریافت اسکار فیلم جدیدی ساختند، تنها ۵ نفر موفق شدند فیلمی بسازند که از فیلم برنده اسکارشان فروش بیشتری داشته باشد.
 با این حال، در ۱۲ مورد، فیلم بعدی آنها روی پرده‌های بیشتری اکران شد، چراکه فیلم‌های برندگان اسکار معمولا ابتدا به‌صورت محدود اکران می‌شوند و بعد از موفقیت در فصل جوایز، به‌صورت گسترده‌ نمایش داده می‌شوند.

5 کارگردانی که بعد از اسکار فیلم‌های موفق‌تری ساختند

آلخاندرو گونزالس ایناریتو
 از «بردمن» (۱۰۵.۷ میلیون دلار) به «از گور برخاسته» (۵۳۲.۹ میلیون دلار)

 مارتین اسکورسیزی
 از «رفتگان» (۲۷۷.۲ میلیون دلار) به «جزیره شاتر» (۳۰۱ میلیون دلار)

کاترین بیگلو
 از «قفسه درد» (۴۹.۲ میلیون دلار) به «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» (۱۳۲.۸ میلیون دلار)

تام هوپر
 از «سخنرانی پادشاه»  (۴۱۹ میلیون دلار) به «بینوایان» (۴۴۲.۵ میلیون دلار)

کلوئی ژائو
 از «سرزمین خانه‌به‌دوشان»
 (۳۹.۷ میلیون دلار) به«جاودانگان» (۴۰۲.۳ میلیون دلار)

 چرا کارگردانان اغلب نمی‌توانند موفقیت خود را تکرار کنند؟
  پروژه‌های شخصی، ریسک بالاتر
فیلمی که یک کارگردان پس از اسکار می‌سازد، معمولا اثری شخصی‌تر و جاه‌طلبانه‌تر است که پیش از این فرصت ساخت آن را نداشته. این فیلم‌ها اغلب فروش کمتری نسبت به آثار قبلی دارند.

   گاهی فیلم‌ها به‌اندازه کافی خوب نیستند
برخی کارگردانان پس از موفقیت در اسکار، فیلم‌هایی ساخته‌اند که نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

وضعیت «میکی 17» چگونه خواهد بود؟
اینکه «میکی 17» بتواند موفقیتی هم‌سطح با «انگل» داشته باشد، هنوز مشخص نیست اما چالش‌های بزرگی پیش روی آن قرار دارد:

    تغییر مداوم تاریخ اکران باعث شده توجه عمومی به آن کم شود.
   کارزار تبلیغاتی فیلم ضعیف بوده و تنها یک رویداد مطبوعاتی در لندن برای آن برگزار شده است.
    بودجه فیلم ۱۱۸ میلیون دلار برآورد شده که به این معناست که برای سوددهی، فروش بالایی نیاز دارد.

با این حال، بونگ جون هو همچنان یکی از کارگردانان معتبر سینماست و نام او به‌خودی خود می‌تواند تماشاگران را به سالن بکشاند.
در نهایت، «میکی 17» نیازی به شکست دادن «انگل» ندارد تا موفق تلقی شود؛ کافی است فیلمی تأثیرگذار و ماندگار باشد و در نهایت، اسکار بهترین فیلم، به همین دلیل «بهترین» نامیده می‌شود!‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید