
جشن کمربند سبز
سخنگوی شهرداری در نشست خبری خود از تکمیل ۵۰ هزار هکتار کمربند سبز خبر داد

زینب زینالزاده-روزنامهنگار
کمربند سبز تهران تکمیل شده و ۱۴ اسفند همزمان با روز درختکاری، جشن بزرگی برای این کار ارزشمند با حضور مدیران شهری برگزار میشود. این خبر مهم و البته مسرتبخش از نشست خبری دیروز (۱۳اسفند) سخنگوی شهرداری تهران مخابره شد. عبدالمطهر محمدخانی گفت که کمربند سبز تهران از دهه۷۰ آغاز و ایجاد ۵۰هزار هکتار فضای سبز در مرز تهران هدفگذاری شد که با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم این کار به پایان رسید. او در ادامه به پرسش خبرنگاران در حوزههای ماموریتی شهرداری تهران پاسخ داد.
اتصال مسیر سرزندگی به خوابگاه دانشجویی
مسیر ۴7کیلومتری سرزندگی یک شبکه جذاب و مفرح برای پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از اسکوتر برقی است. این مسیر از ۴بوستان بزرگ فدک، پردیسان، ۱۳هکتاری و نهجالبلاغه عبور میکند و در فازهای بعدی هم به برج میلاد، بوستان گفتگو و خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران میرسد.
ورود واگنهای چینی
ورود واگنهای چینی بخش زیادی از کمبودهای خطوط مترو را جبران و مشکلات ناوگان ریلی را حل میکند. امیدواریم با همکاری دولت و پیگیریهای وزارت خارجه موضوع پیشپرداخت حل و با ورود نخستین رام قطار ملی مسائل حوزه مترو برطرف شود.
تأخیر در افتتاح ایستگاههای مترو
بخشی از تاخیرها باتوجه به اولویتبندی بودجه و شرایط کارگاههای مترو بوده. در برخی موارد معارضانی وجود دارد و گاهی در بخش بودجه اعتبارات به موضوعات اولویتدارتری اختصاص پیدا میکند. به هر شکل امیدواریم بهار سال آینده شاهد افتتاح 4ایستگاه وعدهدادهشده (سرباز، خراسان، هفدهشهریور و نجاتاللهی) باشیم.
اختلال در خطوط مترو
خطوط مترو نیاز به ۳هزار دستگاه واگن دارد و اکنون ۱۵۰۰دستگاه داریم که در ابتدای دوره ۱۱۰۰دستگاه بود و در این دوره ۴۰۰دستگاه واگن اضافه کردیم. گرچه در این دوره اقدامات بسیار خوبی مانند بهسازی واگنها و قطارهای DC پلاس (نسل اول قطارها) انجام شده اما هنوز کمبودهایی وجود دارد.
تست تراموا در ۱۲ دسته
2رام تراموا برای تستهای عملیاتی از شرکت چینی تحویل گرفته شده و طی ۲ماه اخیر هر شب تستهای مختلفی در ۱۲ دسته ازجمله سرعت، سیستم ترمز، راهبر هوشمند و سیستم سیگنالینگ انجام شد که همه تستها با موفقیت همراه بود. ترامواها در 2خطی که مجوز شورایعالی ترافیک دارد، تردد خواهند کرد.
خدمترسانی اتوبوسهای برقی در مسیر سبز
اتوبوسهای برقی واردشده برای مسیرهای اولویتدار در محدوده طرح ترافیک پیشبینیشدهاند و در خط جمهوری - بهارستان و جمهوری تا پل کریمخان که بهنوعی مسیر سبز هستند، خدمترسانی میکنند. برنامهای برای استفاده از این اتوبوسها در خطوط بیآرتی نداریم.
ورود ترامواهای ۴ کابین
ترامواهای تست شده، ۳ کابین بودند و از سال آینده قرارداد ۶۰رام تراموای ۴کابین اجرایی میشود و ترامواها وارد تهران میشوند. این ترامواها ۳۵۰نفر ظرفیت دارند و قطعا متناسب با زمان ورود آنها باید برخی از ایستگاهها بازطراحی و اصلاح شوند و مباحث کارشناسی و موارد قانونی را هم از مسیر شورای شهر دنبال خواهیم کرد.
تأمین اتوبوسهای 2کابین
اتوبوسهای 2کابین در خطوط بیآرتی فعال هستند و در این دوره تعدادی از آنها بهسازی شدهاند. بهار سال آینده هم ۴۰۰دستگاه اتوبوس2کابین تأمین و وارد مدار خدمترسانی میشود و قطعا انتظار مسافران در ایستگاههای اتوبوس کاهش مییابد.
استفاده معلولان از اتوبوسهای برقی
از ویژگیهای اتوبوسهای برقی خریداریشده این است که معلولان و توانیابان میتوانند از آنها استفاده کنند. امیدواریم در تولیدات داخلی هم این موضوع لحاظ شود. پس از فراهمکردن زیرساختها حتما اطلاعرسانی و فرهنگسازی در این زمینه انجام خواهد شد.
آبیاری بوستان چیتگر
ساخت تصفیهخانهها جزو تکالیف شهرداری تهران نیست؛ اما مدیریت شهری همکاری خوبی با وزارت نیرو و آبفا داشت و در این دوره تصفیهخانههای متعدد راهاندازی شد. از طریق همین ظرفیت، مشکل آبیاری بخش غربی بوستان چیتگر حل شده و تا پایان سال مشکل کمبود آب در این بوستان نخواهیم داشت.
نهضت کاشت درخت
جمعآوری درختان آفتزده و خشکشده در خیابان ولیعصر(عج) و بوستانهای سرخهحصار و چیتگر با مجوز بوده است و بهجای آنها کاشت درخت را پیگیری کردیم و انجام دادیم. همچنین بهزودی نهضت کاشت ۲۰هزار اصله درخت در بوستان چیتگر با مشارکت شهروندان را خواهیم داشت.
همراهی با وزارت نیرو
به مناسبت ماه مبارک رمضان تبلیغات محیطی و نصب سازههای حجمی توسط سازمان زیباسازی انجام شده است. نورپردازی شهر مطالبه بحق شهروندان است؛ اما باتوجه به مشکلات وزارت نیرو در تولید و توزیع برق، سعی کردیم امسال برای همراهی با وزارت نیرو از نورپردازیهای کوچک استفاده کنیم.
ساماندهی با رویکرد مسالمتآمیز
اولویت مدیریت شهری در شرایط خاص اقتصادی کشور ساماندهی دستفروشان است و طی ۳سال اخیر بهجای جمعآوری آنها با رویکرد مسالمتآمیز به سمت ساماندهی حرکت کردهایم. امیدواریم با بازارچههای محیطی و فصلی، دستفروشان را در قالب شرایط منظم ساماندهی کنیم.
بازبینی آییننامههای استاندارد
فاصله مکانی ایستگاه ها با صف انتظار برای دریافت بلیت با حدود 11.5 متر مورد تأیید سازمان استاندارد متفاوت است و امکان تغییر این فاصله وجود ندارد امیدواریم سازمان استاندارد با بازبینی و اصلاح آییننامههای قدیمی این مشکل را حل کند.