قرار بود اول مارس2025(یعنی حدود یک ماه دیگر) 4فروند هواپیمای بوئینگ سوخترسان KC-46Pegasus به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شود، اما این طرح با کشف ترکهای ساختاری در 2فروند از 4هواپیمای جدید بوئینگ متوقف شده است. تارنمای دی وار زون گزارش داده که این رسوایی وزارت دفاع آمریکا را شوکه کرده است.
گزارش شده ترکها در طول بازرسیهای معمول پیش از تحویل کشف شدهاند؛ جایی که تکنیسینها ناهنجاریهایی را نه روی بالها یا سطوح کنترلی، بلکه در اجزای اصلی و ثانویه ساختاری بدنه هواپیما شناسایی کردهاند.
نیروی هوایی این موضوع را تأیید و اعلام کرد: شرکت بوئینگ ترکهایی را روی 2هواپیما شناسایی کرده و تحویلها را تا انجام تحقیقات کامل درباره علت و دامنه این مشکل متوقف کرده است. قرار است کل ناوگان ۸۹فروندی این هواپیماهای سوخترسان مورد بازرسی قرار گیرد. پیشتر هم منابع مطلع از مشکلات جدی سیستم دید از راه دور مدل KC-46 خبر داده بودند.
مشکلات ادامهدار بوئینگ
بوئینگ هماکنون تحت قراردادی است تا مشکلات جدی مربوط به بازوی سوخترسانی KC-46را برطرف کند که شامل تغییرات سختافزاری و نرمافزاری میشود.
سال2024 بود که دفتر آزمایش عملیاتی و ارزیابی (DOTE) با انتشار گزارشی انتقادی درباره هواپیماهای سوخترسان شرکت بوئینگ اعلام کرد که KC-46 در بسیاری از معیارهای عملکردی خود ناموفق بوده است. در بخشهایی از این گزارش آمده بود که قابلیت عملیاتی و نرخ آمادگی مأموریتی این هواپیما کاهش یافته و بسیار پایینتر از حد استاندارد مورد نیاز
قرار گرفته است.
زیانهای میلیاردی KC-46
تارنمای بریکینگ دیفنس با اشاره به هزینههای سنگین پروژه KC-46گزارش داده که زیان 3ماهه چهارم این شرکت از این پروژه به ۸۰۰میلیون دلار میرسد و این شرکت در مجموع میلیاردها دلار ضرر کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده که بوئینگ بخشی از این زیان را به اعتصاب اتحادیه کارگران فنی در سیاتل نسبت داده که منجر به توقف 7هفتهای تولید جتهایی مانند بوئینگ ۷۶۷(مدل پایه KC-46) شده است.
شوک جدید بوئینگ به وزارت دفاع آمریکا
در همینه زمینه :