• چهار شنبه 15 اسفند 1403
  • الأرْبِعَاء 5 رمضان 1446
  • 2025 Mar 05
یکشنبه 12 اسفند 1403
کد مطلب : 250276
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y640W
+
-

اعتبار ۵۰۰ میلیاردی برای تراموا

نشست خبری رئیس پارلمان شهری در تشریح بودجه سال آینده با خبرهای خوشی همراه بود

گزارش
اعتبار ۵۰۰ میلیاردی برای تراموا

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

اواخر بهمن بودجه ۲۳۱هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی سال آینده شهرداری تهران در پارلمان شهری تصویب شد. براساس نیاز شهر و شهروندان باز هم حوزه حمل‌ونقل عمومی در اولویت بودجه قرار گرفت و ۵۰درصد به این بخش اختصاص داده شد تا شهروندان سال آینده شاهد تحولاتی در حوزه حمل‌ونقل عمومی باشند. دیروز (۱۱ اسفند) نشست خبری مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه پارلمان شهری برگزار و سؤالاتی توسط خبرنگاران مطرح و به آنها پاسخ داده شد. در این مراسم رئیس پارلمان شهری از اختصاص بودجه ۵۰۰میلیاردتومانی به تراموا خبر داد.

سرانجام تست‌های تراموا
مهدی چمران: تراموا برای تهران خریداری نشده و 2دستگاه هدیه هستند و درصورت عدم‌موفقیت در تست‌ها پس داده می‌شوند و اگر مناسب بودند، حتما مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساخت ریل در تهران پیچیده و زمان‌بر است و ازاین‌رو تراموای ریلی برای تهران مناسب نیست. استفاده از تراموا با چرخ لاستیکی به جابه‌جایی مسافران کمک می‌کند، اما هنوز نتیجه بررسی‌ها و تست را نمی‌دانم. برای تراموا در بودجه سال آینده رقم ۵۰۰میلیارد تومان (در تبصره‌ها) پیش‌بینی‌شده که درصورت مثبت ‌بودن تست‌ها، استفاده خواهد شد.

تراکم‌فروشی در شهر
رئیس پارلمان شهری: میزان تراکم در طرح جامع و تفصیلی پیش‌بینی‌شده که از ۱۲۰درصد به بالاست و البته بستگی به شرایط و موقعیت ملک دارد و در مراکز تجاری شاهد تراکم ۷۵۰درصدی هستیم. به‌هرحال اگر از تراکم مصوب‌ تجاوز شود تخلف است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود. در دهه ۷۰ بعضا تراکم را معامله می‌کردند، اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف خواهد بود.

انتقال تکنولوژی
رئیس شورای شهر تهران: درخصوص تراموا هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم و انتقال تکنولوژی در این حوزه هم تعیین‌تکلیف نشده است. انتقال تکنولوژی اتوبوس‌های برقی انجام و در تهران و سمنان برای انتقال تکنولوژی قرارداد بسته شده تا ساخت اتوبوس‌های برقی در داخل  انجام شود و امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.

 افزایش عوارض شهرسازی
مهدی چمران: عوارض ساختمانی در سال آینده حدود ۲۶درصد افزایش داشته است. این رقم بین ۲ تا ۳درصد کل قیمت ساختمان است و چندان تأثیری بر نرخ ساختمان ندارد. افزایش در این حوزه کمتر از افزایش قیمت مسکن است.

خدمت با هر تفکری
رئیس شورای شهر تهران: تمام اعضای شورا با هر تفکری با این اعتقاد آمده‌اند که خدمت کنند. در این مسیر باید تعدادی از اعضای شورا در مواردی پا روی درخواست‌های خود بگذارند. بنده بارها با مسائلی که تصویب شده، موافق نبوده‌ام، اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کرده‌ام. اگر ایده ما خدمت به مردم و آسایش آنها باشد، هرچه کار کنیم، هنوز کم‌ تلاش کرده‌ایم.

مخزن گازوئیل در اتوبوس‌های برقی
مهدی چمران: اتوبوس‌های برقی وارد شده به تهران توسط شرکتی ساخته شده که به سایر کشورها هم اتوبوس برقی صادر می‌کند و به پیشرفته‌ترین تجهیزات مجهز هستند. مخزن کوچک گازوئیلی که در این اتوبوس‌ها تعبیه شده مربوط به سیستم گرمایشی است و ارتباطی با سیستم پیشرانه (موتور خودرو) ندارد.

توسعه محورهای بزرگراهی
رئیس پارلمان شهری: حمل‌ونقل عمومی برای توسعه نیاز به زیرساخت دارد. کشورهایی که بزرگراه ایجاد نمی‌کنند، به‌اندازه‌ای رسیده‌اند که دیگر اراضی برای تبدیل به بزرگراه ندارند. وقتی هنوز از نظر خیابان‌ها و جاده‌ها نسبت به شهر و جمعیت کمبود داریم، باید نسبت به این موضوع اقدام کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا: وقتی در حوزه فنی‌وعمرانی اعتباری پیش‌بینی می‌شود تا به‌عنوان مثال آزادراه شهیدشوشتری تکمیل شود، تأثیر زیادی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت. درواقع توسعه خطوط بزرگراهی برای کاهش ترافیک حائز اهمیت است.

بودجه واردات واگن
مهدی چمران: پیش‌پرداخت واگن‌های چینی هنوز کامل انجام نشده است و شهرداری نزدیک به ۱۰درصد را پرداخت کرده و مابقی نیز باید تأمین شود. اگر این رقم پرداخت شود، مابقی به‌صورت فاینانس (منابع داخلی و ارزی) پرداخت خواهد شد.

پروژه‌های مشارکتی
رئیس شورای شهر تهران: در مورد پروژه‌های مشارکتی سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده که باید گزارش آن در صحن ارائه شود. درهرصورت اعتبار موردنیاز برای پروژه‌های مشارکتی جهت سهم شهرداری درنظر گرفته شده است؛ برای مثال اعتبار لازم برای پروژه مرکز آیینی صبا پیش‌بینی‌شده و سعی داریم تا پایان سال اختلافات این پروژه حل شود.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا: ۹۳پروژه سرمایه‌ای جزو مصوبات شورای شهر بوده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شهر دیده می‌شود. امسال درخصوص پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در شهر تهران که مدت‌ها بلاتکلیف مانده بودند، تصمیم‌های خوبی گرفته شده و حق شهر و شهرداری استیفا شده است.




تأخیر در استفاده از  ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل سرعت‌گیرها
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: بودجه مصوب سال آینده شهرداری تهران ۲۳۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. امروز شاهد هستیم که سهم حمل‌ونقل شخصی بیشتر از حمل‌ونقل عمومی است و همین امر سبب تشدید آلودگی هوا و ترافیک شده است؛ بنابراین حل معضلات تهران (آلودگی هوا و ترافیک) با توسعه حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر خواهد بود و هدف شهرداری تهران افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی و رساندن آن به ۶۵درصد است. از ابتدای این دوره، تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه مترو و اتوبوس انجام شده؛ هرچند هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم، اما امیدواریم با ادامه این روند، به نتایج مطلوب دست یابیم. اخیرا شاهد بهره‌برداری از اتوبوس‌های برقی در خط جمهوری - بهارستان‌ هستیم که سبب رضایت شهروندان شده و اگر سرعت‌گیرها در دولت و دستگاه‌های نظارتی نبودند، امروز شاهد تعداد بیشتری واگن‌های مترو و اتوبوس در تهران بودیم. متأسفانه تأخیرهایی رخ داد که باعث شد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با تأخیر مواجه شود. این بودجه باهدف ایجاد تحولات مثبت در مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهرانی تصویب شده است و امیدواریم شاهد تحقق این اهداف باشیم.

بودجه ۴۱هزارمیلیاردی برای مناطق
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران:برنامه 4‌ساله تحول و پیشرفت شهر تهران مبنای شهرداری و شورای شهر برای تنظیم بودجه بوده و مأموریت حمل‌و‌نقل همانند ۳سال گذشته در اولویت قرار داشته و امیدواریم نتیجه نهایی برای شهر و شهروندان ملموس باشد. تلاش کردیم همانند امسال، درآمدهای پایدار را در بودجه ۱۴۰۴ افزایش دهیم. همچنین بودجه مناطق ۲۲گانه، سال آینده به بیش از ۴۱هزار میلیارد تومان رسیده و در برخی از مناطق جنوبی افزایش خوبی را شاهد هستیم؛ به‌عنوان‌مثال بودجه منطقه ۱۹ از هزار و ۲۸۰میلیارد به هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان رسیده که حدود ۴درصد کل بودجه به این منطقه اختصاص دارد. بودجه منطقه ۱۸ از هزار و۴۴۰ میلیارد تومان به هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان رسیده و ۵درصد بودجه ۱۴۰۴ هم به این منطقه تخصیص‌داده‌شده است. در حوزه مترو هم ۲۰ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان و برای خرید و بهسازی اتوبوس ۱۷هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی‌شده است. بودجه‌ریزی سال آینده یک اقدام جمعی بود که حدود یک‌ماه تمامی اعضای شورا، رؤسای کمیسیون‌ها و دبیران تلاش کردند تا در ۳۰ بهمن براساس مهلت قانونی بتوانیم لایحه بودجه را تصویب کنیم و تحویل فرمانداری دهیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید