
تدریس با نقاشی
مریم پروانه مدتهاست با نقاشی مفاهیم درسی را به بچهها آموزشمیدهد و ویدئوهای او در شبکههای مجازی پربازدید است

محمود مولایی-خبرنگار همشهری
مریم پروانه، معلم یک مدرسه دولتی در خراسان رضوی است که شیوه خاصی را برای آموزش دانشآموزان درنظر گرفته و این روزها نام و کارهایش در فضای مجازی واکنشهای بسیاری به همراه داشته است. او معلم-نقاش است؛ نقاشی نه روی بوم و کاغذ که روی تخته سیاه. گچهای رنگی او تخته سیاه را تبدیل به نقاشیهای دیدنی میکند.
معلم- نقاش
مریم پروانه، معلم پایه دوم مدرسه صاحبالزمان(عج) در شهرستان سبزوار است و آنطور که به همشهری توضیح میدهد سعی میکند گاهی درس را با نقاشی تلفیق کند و روی تخته سیاه بکشد تا یادگیری برای دانشآموزان آسانتر شود. پروانه با بیان اینکه نقاشی ایرانی وایرالشده او روی تخته سیاه مربوط به کتاب فارسی و درس هنرمند بود، میگوید: «یک نقاشی از نقشه ایران کشیدم که طرح قالی دارد و ذیل آن نوشتم هنر نزد ایرانیان است و بس. این درس فارسی بود که سعی کردم با نقاشی برای دانشآموزان تدریس کنم.» 6سالی است در آموزش و پرورش فعالیت میکند و با اینکه معلم هنر نیست، اما توضیح میدهد: «این ایده که باید برای دانشآموزان با رسم و خط و نقاشی درس توضیح دهم به زمانی برمیگردد که معلم کلاس پایه سوم ابتدایی بودم. وقت درس علوم بود و داشتم برای بچهها درباره نور صحبت میکردم. هنگام توضیح درس با یک گچ معمولی تصویری روی تخته کشیدم. با اینکه تصویر سادهای بود و دانشآموزان بازخورد خوبی نسبت به آن داشتند، ولی مدیر و معاون مدرسه گفتند چشمی که کشیدی وحشتناک است. سال 99بود و تا مدتها برای دانشآموزان نقاشی نکشیدم.» او ادامه میدهد: «سال 1400در مدرسه دیگری معلم کلاس پایه دوم شدم. در زمان درس علوم یک نقاشی با مضمون درس کشیدم. این بار علاوه بر دانشآموزان، بقیه هم استقبال کردند. همین باعث شد که در کلاس برای فهم بهتر درس برای دانشآموزان نقاشی بکشم.» پروانه یادآور میشود: «سال 1402این کار را ادامه دادم، ولی در سال 1403سعی کردم نقاشی بهتر و پیشرفتهتری را بکشم بهطوری که طرحی از فضا و فضانورد را با چند رنگ نقاشی کردم. پس از آن طرحهای دیگری کشیدم که به مرور در فضای مجازی هم بارگذاری شد و بازخورد خوبی در شبکههای اجتماعی داشت. قبلا با گچ سفید نقاشی میکردم ولی بعد از گچهای رنگی
هم استفاده کردم.»
5جلسه آموزش
مریم پروانه آنطور که خودش توضیح میدهد آموزش چندانی برای نقاشی ندیده و کلا 5جلسه آموزش دیده است. او البته از کودکی به نقاشی علاقه داشته است. پروانه بیان میکند: «قبلا در صفحه خودم در شبکههای اجتماعی تولید محتوای آموزشی میکردم، ولی وقتی در کلاسهای آقای حافظینژاد شرکت کردم، ایشان توصیه کرد همین نقاشیها را منتشر کنم.» این معلم تأکید میکند: «کلیپی که منتشر کردم واکنش من و دانشآموزان را نسبت به پاک کردن نقاشی نشان میدهد. همین کلیپ واکنشهای زیادی به همراه داشت و در فضای مجازی دیده شد.»
او عنوان میکند: «دلیل اینکه در کلاس نقاشی میکنم، دانشآموزان هستند. خوشبختانه بچهها این نقاشیها را دوست دارند و همین موجب شده است روابط صمیمانهای با هم داشته باشیم. وقتی از بچههای کلاس سؤال میکنم به چه هنری علاقه دارند، اغلب میگویند نقاشی. دانشآموزی داشتم که چندان به نقاشی اهمیت نمیداد، اما الان علاقهمند شده است و نقاشی میکشد.»
کلاس مریم پروانه بهعنوان کلاس نمونه مدرسه انتخاب شده و او معتقد است که تلفیق درس و نقاشی تأثیر مثبتی روی یادگیری بچهها داشته است بهطوری که از نظر نظم، اخلاق و آموزش شرایط بهتری پیدا کردهاند و حتی اولیای بچهها در جلسهای میگفتند شاهد پیشرفت بچههایشان هستند.
مریم پروانه :
سال 1400در مدرسه معلم کلاس پایه دوم شدم. در زمان درس علوم یک نقاشی با مضمون درس کشیدم. این بار علاوه بر دانشآموزان، بقیه هم استقبال کردند.
همین باعث شد که در کلاس برای فهم بهتر درس برای دانشآموزان نقاشی بکشم