
عبور از خودروهای احتراقی و حرکت به سمت برقیسازی

محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
با رونمایی از بسته خودروهای برقی و پاک شهرداری، برگ جدیدی از توسعه حملونقل کشور ورق خورد. اکنون ما در حال عبور از خودروهای احتراقی و حرکت به سمت برقیسازی حملونقل در شهر تهران و شاهد برقیسازی در یکی از مهمترین شئون آن یعنی حملونقل عمومی هستیم؛
بهطوریکه با کمک دولت، تا ابتدای سال آینده در مجموع حدود 500دستگاه اتوبوس برقی از محل قرارداد چین در اختیار خواهیم داشت و با تامین شدن بموقع منابع مالی، این امکان وجود دارد که تا پایان خردادماه سال1404 تمام 2500دستگاه اتوبوس برقی این قرارداد را در اختیار داشته باشیم. همچنین 200دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل در سال آینده به ناوگان اضافه میشود. در همین زمینه، ظرف یکسالونیم آینده عملیات انتقال توسعه برقیسازی هم صورت خواهد گرفت.
در این میان جا دارد در مسیر برقیسازی حملونقل عمومی پایتخت، از رئیسجمهور شهید کشورمان، شهید آیتالله رئیسی هم یاد کنیم؛ چراکه این پروژه در دولت آن مرحوم آغاز شد و در دولت آقای پزشکیان که دولت وفاق است، تداوم و توسعه یافت. در کنار اینها باید به این نکته مهم هم اشاره کنم که اگر تلاشهای شبانهروزی شهردار تهران و حمایتهای شورای اسلامی شهر تهران نبود، هرگز رویای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران محقق نمیشد.
از طرف دیگر نباید فراموش کنیم كه ما در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، شهر تهران را به لحاظ حملونقل در شرایط نامساعدی تحویل گرفتیم؛ بهطوریکه آن زمان حدود ۸۶۰دستگاه اتوبوس در خطوط فعال بودند، اما امروز تعداد اتوبوسهای فعال در خطوط به بیش از ۳هزار دستگاه رسیده است. طبق برنامهریزی صورتگرفته تعداد ناوگان اتوبوسرانی تهران در سال آینده به 6هزار دستگاه میرسد تا بخش زیادی از شکاف بزرگ ناشی از کمبود ناوگان در این بخش جبران شود و بتوانیم حداقل استانداردها را برای مردم خوب تهران فراهم کنیم. البته ناگفته نماند که تاکسی و مترو و بقیه بخشهای مرتبط به حوزه حملونقل و ترافیک پایتخت هم با مشکلات عدیدهای روبهرو بودند؛ در حدی که 50درصد از ناوگان تاکسیرانی و ۱۰۰درصد از ناوگان ون فرسودگی داشتند و در بخش ناوگان ریلی و مترو نیز با کمبود و فرسودگی ناوگان مواجه بودیم. از اینرو برای همه این موارد تدبیر و برنامهریزی شد و قراردادهای خوبی با شرکتهای داخلی و خارجی بستيم که ورود بخشی از قرارداد 2500دستگاه اتوبوس برقی و 27500دستگاه تاکسیهای شاسیبلند برقی تنها بخشی از آنهاست.
علاوه بر اینها خبر خوب دیگر برای شهروندان تهرانی ورود نخستین رام از تولید انبوه قطار ملی مترو ظرف روزهای آینده است. در ادامه نیز 2رام دیگر از این قطار وارد ناوگان متروي تهران خواهد شد و این روند تا ورود 113واگن ادامه خواهد داشت؛ بنابراین میتوان تأکید کرد که شهرداری تهران حرکت بزرگی در زمینه توسعه حملونقل عمومی آغاز کرده است؛ از برقیسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی گرفته تا ورود تراموا بهعنوان یک مدجدید و مدرن حملونقلی که بهرهمندی از همه آنها میتواند گرهگشای پایتخت و راهگشای دیگر کلانشهرهای کشور باشد.