• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 26 دی 1403
کد مطلب : 246193
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZLO7
+
-

ورود کامل هوش مصنوعی به حوزه رسانه بعید است

ورود کامل هوش مصنوعی به حوزه رسانه بعید است

در دنیای امروز هوش مصنوعی در حال بازتعریف تمام حوزه‌ها ازجمله صنعت رسانه است. در ایران نیز به‌ویژه در سال‌های اخیر، فناوری‌های نوین با شتابی بی‌سابقه درحال تأثیرگذاری بر فرآیندهای مدیریت رسانه‌ها هستند. اما آیا هوش مصنوعی می‌تواند رسانه‌های ایرانی را به مرحله‌ای نوین از دقت، سرعت و تحلیل‌های داده‌محور برساند و تحولی در آن ایجاد کند؟ به‌نظر می‌رسد این تحولات نه‌تنها به بهبود کیفیت اخبار و اطلاعات کمک خواهند کرد، بلکه مسیر جدیدی را برای تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی رفتار مخاطبان فراهم می‌آورند. در نشست ویژه‌ای که در مؤسسه همشهری برگزار شد، مجید فرزانه، منتور (هدایتگر) و داور رویدادهای استارت‌آپی و پویا بهیاد، بنیانگذار یکی از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و فعال این حوزه از تأثیرات AI بر تحول رسانه‌های ایران و چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو سخن گفتند. مجید فرزانه در مورد نقش هوش مصنوعی در رسانه می‌گوید: «دامنه استفاده از چت جی‌پی‌تی در رسانه بسیار متنوع است؛ از استخراج سؤالات جذاب گرفته تا دسترسی به منابع و موضوعات مختلف و حتی شاید بتوان گفت یک AI می‌تواند در بعضی موارد در جایگاه خبرنگار قرار بگیرد، اما اینکه چقدر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد یا نه، موضوع و بحث دیگری است. همچنین نمی‌توان منکر آن شد که هوش مصنوعی قادر است در لحظه سؤال ایجاد کند و در لحظه هم پاسخ دهد. سپس براساس سؤال‌های مخاطبان چالش‌هایی برای پرسش‌وپاسخ‌های بعدی ایجاد کند.» پویا بهیاد نیز در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه خبرنگاری گفت: «درحال حاضر هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی در حوزه خبرنگاری دارد. مثلا می‌تواند با توجه به درخواست شما هنگام گفت‌وگو یا اعلام خبر، لحن خود را هم تغییر دهد، البته به‌نظر می‌رسد که ورود کامل هوش مصنوعی به حوزه رسانه بعید خواهد بود. بازار خدمات‌رسانی هوش مصنوعی به خبرنگار بازار کوچکی است. یعنی هنوز در ابعاد جهانی ابزاری مختص خبرنگاران ساخته نشده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید