ظرفیت بزرگراه آزادگان 2 برابر شد
با بهرهبرداری از دسترسی جدید بزرگراه آزادگان، ظرفیت این معبر شریانی پایتخت افزایش یافت
محمد سرابی-روزنامهنگار
برای بسیاری افتتاح کندروی شمالی و جنوبی آزادگان بهدلیل معارضان ملکی یک آرزو بود؛ اما حالا بعد از 32ماه، روز گذشته در یکصدوپنجاهوهشتمین پویش امیدوافتخار، آیین بهرهبرداری از کندروی جنوبی آزادگان برگزار شد؛ کندروی عریضی که گویی عرض این بزرگراه را دوبرابر کردهاست. پیش از این در فاصله بین خیابان شهید رجایی تا فداییان اسلام گره ایجاد میشد و رانندگان مجبور بودند مسیر طولانیتری را برای دسترسی به محلههای اطراف طی کنند؛ ولی با ساخت این کندرو و ایجاد دسترسیهای لازم، این مشکل برطرف شد.
کندروهای 3لاینی
معمولا مسیرهای کندرو کوچکتر و گاهی فقط شامل یک لاین عبوری خودرو هستند؛ اما 2کندروی شمالی و جنوبی آزادگان هرکدام دارای 3خط پهن هستند و بهطور کلی به اندازه یک بزرگراه 6لاینی عمل میکنند. بخش شمالی این پروژه مدتی قبل به بهرهبرداری رسید و افتتاح بخش جنوبی آن که درست در کنار بوستان مادر قرار دارد، این طرح را کامل کرد. این 2کندرو شامل قسمتی از یک پل بزرگ هستند که از روی خط یک مترو عبور میکند.
مردم چه میگویند؟
سهولت دسترسی به محلههای اطراف
حاجیتـارودی، ساکن محدوده: از 10سال قبل شورایاری محله علیآباد پیگیر ایجاد مسیرهای دسترسی بزرگراه آزادگان بود و درخواستهای خود را با شهرداران نواحی، منطقه و شهرداری تهران در میان گذاشت. خوشبختانه با همت مدیران شهری فعلی، معاونت فنی و عمرانی، پیمانکاران و دیگر دستاندرکاران این پروژه به سرانجام رسید.
کاهش ترافیک محدوده
حسین شعبانی، کاسب محله : اثر ساخت این 2مسیر کندرو فقط به بزرگراه و خیابانهای اطراف محدود نمیشود و بر ترافیک محدوده وسیعی از خیابانهای خزانه، بهشتی، جوانمردقصاب، بعثت و... هم تأثیر خواهد گذاشت. برخی رانندهها مجبور بودند مسیری بسیار طولانی را طی کنند و دورزدن این خودروها تا فاصله چندین کیلومتر از اطراف این محدوده ادامه پیدا میکرد.
جریان روان ترافیک
جواد شعبانی، ساکن محدوده: بهدلیل تعداد زیاد خودروها، در یک قسمت از بزرگراه آزادگان ترافیک دائمی تشکیل میشد. 2مسیر کندروی شمالی و جنوبی باعث شدهاند که چند لاین به بزرگراه اضافه شود و حالا تعدادی از خودروها وارد کندرو میشوند و در نتیجه جریان ترافیک روانتر میشود.
وجود معارضان مختلف، پروژه را عقب انداخت
عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران: بزرگراه آزادگان محل تخلیه۹محور اصلی در تهران، چه در مسیر رفت و چه برگشت است. این بزرگراه حدود 2دهه قبل افتتاح شد اما بهعلت معارضان مختلف، گرههای ترافیکی داشت. این پروژه به اندازه اجرای یک تقاطع کامل، یعنی بیش از ۳۰۰میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه داشتهاست. افتتاح 2کندروی شمالی و جنوبی آزادگان بهدلیل معارضان ملکی یک آرزو بهنظر میآمد اما این اقدام لازم بود تا کارکرد بزرگراه تکمیل شود. با این افتتاح، ترافیک در این مقطع به نصف کاهش مییابد. در ابتدای این دوره حدود ۱۰۰پروژه ترافیکی شناسایی شد و در دستور کار قرار گرفت تا مردم با طی مسیر کوتاهتر و زمان و ترافیک کمتر به مقصد برسند.