• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2445
+
-

ارزش بازار اوراق بدهی به مرز 16هزار میلیارد تومان رسید

پیش‌بینی می‌شود با انتشار 13هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی و بخش خصوصی تا پایان سال97 ارزش بازار بدهی به 30هزار میلیارد تومان برسد

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که 7سال پس از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در مجلس شورای اسلامی، ارزش انواع اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه به 15هزار و 700میلیارد تومان رسیده است. 

به گزارش همشهری، دولت طبق بودجه امسال مجوز انتشار ۷ هزار و 900میلیارد تومان اوراق بدهی را در دست داشته که تاکنون فقط 4هزار و 300میلیارد تومان آن منتشر شده است. بنابراین احتمال انتشار 3هزار و 600میلیارد تومان اوراق بدهی جدید تا پایان زمستان امسال دور از انتظار نیست. پیش‌بینی می‌شود با انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بخش خصوصی و 8هزار و 400میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی تا پایان سال آینده ارزش بازار اوراق بدهی در بورس و فرابورس به مرز 30هزار میلیارد تومان برسد.

 

وضع فعلی بازار بدهی غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در تشریح این موضوع گفت: از سال1389، یعنی زمان تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در مجلس، تا پایان آذر‌ماه امسال 47مورد انواع بدهی در مجموع به ارزش 157هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده که 17مورد آن به ارزش 13هزار میلیارد ریال در طول این سال‌ها سررسید و مبلغ اقساط و اصل مبالغ آن در موعد مقرر پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: هم‌اکنون 30نوع اوراق بدهی فعال به ارزش 14هزار و 700میلیارد تومان در بازارسرمایه موجود و در حال معامله است. به گفته او، در پایان امسال 2مورد از اوراق بدهی، یعنی اوراق صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل و اوراق صکوک اجاره شرکت داناپتروریگ کیش به ارزش 3هزار و 775میلیارد ریال سررسید خواهند شد.

 

سود اوراق بدهی او افزود: سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار(سمات) از ابتدای امسال‌ تاکنون، 17هزار میلیارد ریال از اقساط انواع بدهی را دریافت و به‌حساب دارندگان اوراق واریز کرده است. ابوترابی ادامه داد: در میان انواع اوراق بدهی منتشر‌شده در بازار سرمایه، اوراق اجاره با حجم 86هزار میلیارد ریال و 32مورد انتشار، بیشترین سهم را دارد. انواع دیگر اوراق نظیر اوراق مرابحه با حجم 66هزارو 400میلیارد ریال، اوراق رهنی با حجم 3هزار میلیارد ریال و اوراق سفارش ساخت با حجم هزار و 600میلیارد ریال در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

 

برنامه آینده مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از انتشار اوراق بدهی جدید در ماه‌های پیش‌رو خبرداد و گفت: شرکت‌های ایران‌خودرو، گل‌گهر و آدوراطب قصد دارند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار انواع بدهی تأمین کنند. مجموع تقاضاهای ارسال شده از طرف این 3شرکت برای انتشار اوراق بدهی 10هزار و 200میلیارد ریال است. به‌گفته او، مراجع در بازار سرمایه موافقت اصولی‌های مربوط به انتشار این اوراق را صادر کرده‌اند و مسئولان شرکت‌های مزبور در حال طی‌کردن مراحل لازم برای کسب مجوز انتشار اوراق هستند.

 

   برنامه انتشار اوراق بدهی در سال97

علیرضا سیری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بورس گفت: برنامه انتشار ۸۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدید در بودجه ۹۷ گنجانده شده است. سیری افزود: دولت هر سال سهم تأمین مالی خود را از طریق انتشار اوراق بدهی بیشتر می‌کند و بر این اساس قرار است که با توجه به بودجه سال۹۷ کل کشور، دولت ۸۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کند. البته امسال نیز انتشار ۷۹ هزار میلیارد تومان اوراق پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۴۳هزار میلیارد تومان آن منتشر شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید