بالاخره برقیها به تهران رسیدند
اولین سری از اتوبوسهای برقی چینی بهزودی در خط جمهوری- بهارستان به کار گرفته میشوند
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
سال گذشته خبر قرارداد با طرف چینی برای خرید 2500دستگاه اتوبوس برقی بهعنوان یک اتفاق خوب برای تقویت حملونقل عمومی کمبضاعت و فرسوده تهران رسانهای شد و حالا نخستین سری از اتوبوسهای برقی چینی به پایتخت رسیده تا در شرایطی که طبق معمول، آلودگی هوا گریبانگیر شهر تهران و بسیاری از کلانشهرهاست، با آغاز برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی، علاوه بر توسعه حملونقل عمومی، یک گام بزرگ در راه سالمسازی هوای پایتخت برداشته شود. به محل استقرار و دپوی نخستین سری از اتوبوسهای برقی چینی در جنوب پایتخت رفتیم.
اتوبوسهای برقی در خط جمهوری - بهارستان
طبق برنامهریزی مدیران شهری، اتوبوسهای برقی 12متری چین در نخستین گام در یکی از پر مسافرترین و پر رفتوآمدترین خطوط شهر تهران یعنی میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان بهکار گرفته میشود. این خط مهم و پرمسافر یکی از خطوط فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران است که اتوبوسهای بخش خصوصی در آن خدماترسانی میکنند. در روزهای گذشته وقوع حادثه در این خط بهدلیل نقص فنی اتوبوس خصوصی هم خبرساز شده بود. طبق برنامه، این خط قرار است با اتوبوسهای شهرداری نوسازی شود و درگام اول 45اتوبوس برقی چینی وارد این خط خواهد شد.
10 اتوبوس در پارکینگ جنوب شهر
چند روزی است که نخستین سری از اتوبوسهای برقی مشکی و نقرهای چینی به تهران رسیده و 10دستگاه از این اتوبوسها در حوالی خیابان بخارایی در محدوده منطقه16 تهران مراحل مقدماتی برای ورود به ناوگان را طی میکنند. در همان نگاه اول، ظاهر متفاوت و زیبای این اتوبوسهای برقی جلب توجه میکند. آرمهای حکشده نشان میدهد که این اتوبوسها علاوه بر نداشتن آلایندگی، برای استفاده معلولان، سالمندان و ورود کالسکه مناسبسازی شدهاند. چند نفر درحال بررسی و انجام کارهای مقدماتی برای ورود آنها به ناوگان اتوبوسرانی تهران طی روزهای آینده هستند.
129 اتوبوس دیگر در راه است
اکنون 10 اتوبوس در محوطه اختصاص یافته دپو شدهاند اما بهزودی تعداد این اتوبوسهای برقی چینی در تهران 3رقمی خواهد شد. چون 129دستگاه دیگر از این اتوبوسها در بندر بارگیری شده و در روزهای آینده به پایتخت میرسند تا در مجموع تعداد این اتوبوسها به 139دستگاه برسد. البته این پایان کار نیست. طبق برنامهریزی صورت گرفته تا پایان سال 400دستگاه اتوبوس برقی چینی از محل قرارداد 2500دستگاه وارد تهران میشود.
ویژگی اتوبوسهای برقی
اتوبوسهای برقی مستقر شده در محل دپو 12متریاند. شرکت هایگر برای نشستن مسافران 36صندلی پیشبینی کرده است. علاوه بر این موارد مجهز به سیستم تهویه مطبوع با ظرفیت 36کیلووات و دوربین 360درجه و سیستم وایفای هستند و تمام صندلیهایش پورت یواسبی دارند. همچنین این اتوبوس مجهز به سیستمهای کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ترمز EBS و سیستم تنظیم ارتفاع است. به جز این موارد این اتوبوس با باطری 423کیلو واتی با یکبار شارژ میتواند در طول روز بیش از 250کیلومتر درخطوط اتوبوسرانی شهر تهران پیمایش داشته باشد.
امسال بهار حملونقل تهران است
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران: با ورود تاکسیها و اتوبوسهای برقی به شهر تهران، مسیر توسعه زیرساختهای حملونقل ورق جدیدی خورده است. شورای ششم و شهرداری تهران از همان ابتدا به برقیسازی حملونقل تأکید داشتند. همانطور که در سال گذشته وعده داده شد، امسال بهار حملونقل شهر تهران است. امروز شاهد برقیسازی در یکی از مهمترین شئون آن یعنی حملونقل عمومی هستیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم هر مبلغی که برای زیرساخت حملونقلبرقی هزینه میکنیم، در واقع برای آینده سرمایهگذاری کردهایم و در بلندمدت چند برابر آن سود خواهیم برد. با مگاپروژهای که در حوزه برقیسازی در دست اقدام است، شاهد اتفاقات خوبی بهویژه در حوزه رفع و کاهش معضلاتی مانند ناترازی در مصرف سوخت، موضوع ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود.
500دستگاه اتوبوس برقی تا بهار سال آینده
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران:شهرداری تهران بهصورت واقعی بیش از ۵۰۰۰دستگاه اتوبوس را در قالب 2بخش داخلی و خارجی خریداری کرده است. ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی از تولیدکنندگان چینی خریداری شده و در حال طی مراحل است و ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس نیز از شرکتهای داخلی خریداری شده است. همه ۵۰۰۰اتوبوس خریداریشده بدون اتکا به کمک دولت از محل صرفهجویی از سرانه انرژی است و شهرداری تهران مستقلا و با همکاری شورای شهر آنها را خریداری کرده و این یک رکورد بینظیر در 3دهه گذشته است. تعدادی از اتوبوسهای برقی چینی وارد کشور شده است و امیدواریم تا ابتدای بهار سال آینده حدود ۵۰۰اتوبوس برقی را وارد مدار فعالیت کنیم.