• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2442
+
-

عملکرد 9‌ماه خصوصی‌سازی‌، فروش 300میلیارد تومان سهام دولتی

سازمان خصوصی‌سازی‌ از ابتدای امسال تا‌کنون 300میلیارد تومان سهم و اموال دولتی را از طریق بورس و مزایده واگذار کرده است. به گزارش همشهری، طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ از این میان 102میلیارد ریال از طریق بورس و 2هزار و 933میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است. از واگذاری‌های صورت گرفته در این مدت، 2هزار و 904میلیارد ریال به‌صورت بلوکی و 131میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی صورت گرفته است. از 3هزار و 35میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته از ابتدای امسال، 2هزار و 930میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 105میلیارد ریال متعلق به گروه 2 واگذاری‌ها بوده است.

 

337شرکت در فهرست انتظار براساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال‌جاری 337بنگاه واگذار شود که از این میان تعداد 230بنگاه در گروه یک و 107بنگاه در گروه 2قرار دارند. طبق قانون سال 93آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های 94، 95و 96تمدید شده است.

 

18دی؛ واگذاری ۲۴ شرکت دولتی  سید جعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: در ۱۸‌دی‌‌ماه جاری، سهام 24شرکت دولتی را که قیمت پایه مجموع آنها ۱۹ هزار میلیارد ریال است، به مزایده خواهد گذاشت. سبحانی گفت: در ۱۸ دی‌ماه سال‌جاری شرکت کشاورزی و دامپروری سفیدرود رشت را با قیمت پایه ۱۵۵۰ میلیارد تومان واگذار خواهیم کرد. حصه نقدی واگذاری ۲۰ درصد و مابقی آن در اقساط 7ساله خواهد بود. در این مزایده ۱۰۰‌درصد سهام دولت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

او ادامه داد: علاوه بر این در آن روز شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم را با قیمت پایه ۲۳۵ میلیارد تومان به مزایده خواهیم گذاشت که ۱۰ درصد مبلغ آن به‌صورت حصه نقدی و مابقی در اقساط 6ساله باید پرداخت شود. در این مورد هم ۱۰۰ درصد سهام دولت واگذار می‌شود. او افزود: ۱۰ درصد از سهام شرکت مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران سپهر متعلق به دولت است که قیمت پایه 3میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده و آن را نیز واگذار خواهیم کرد. همچنین حدود ۱۶ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان استان گلستان متعلق به دولت است که یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و به مزایده گذاشته خواهد شد.

 

 2سری مزایده سبحانی با بیان اینکه در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۷ دو سری مزایده برگزار خواهد شد، تأکید کرد: یکسری مزایده مربوط به فروشگاه‌هاست که عمدتا برای شرکت‌های پتروشیمی امور دام کشور است که ازجمله آن می‌توان به فروشگاه کمیل و فروشگاه گلوبندک اشاره کرد. چند قطعه زمین نیز مربوط به همین شرکت داریم که قرار است واگذار شود. او ادامه داد: علاوه بر اینها ۱۴ جایگاه سوخت را عرضه خواهیم کرد. تعدادی از این جایگاه‌ها سابقا عرضه شده اما مشتری نداشته، در مجموع قیمت‌های پایه مزایده‌ها در روز ۱۸ دی‌ماه حدودا ۱۹ هزار میلیارد ریال خواهد بود که طی آن ۲۴ بنگاه عرضه خواهد شد.

 

   یک ریال از واگذاری‌ها به تعاون نرسید

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه قرار بود ۳۰‌درصد منابع حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به بخش تعاون اختصاص یابد، گفت: طبق گزارش‌ها، درنهایت فقط ۱۳ درصد شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. عبداللهی با تأکید بر اینکه قرار بود ۳۰ درصد عواید حاصل از فروش شرکت‌های دولتی و خصوصی‌سازی‌ برای توسعه بخش تعاون اختصاص یابد که یک ریال نیز از این محل به تعاونی‌ها پرداخت نشد، افزود: البته مسئولان این بخش کمبود منابع دولت در سال‌های اخیر را دلیل این موضوع می‌دانند. عضو شورای‌عالی واگذاری تأکید کرد: اجرا نشدن الزامات و قوانین مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی باعث شده که به بخش تعاون کمکی صورت نگیرد. در واگذاری‌ها نیز مشکلات فراوانی داشتیم چون طبق آمار سازمان خصوصی‌سازی‌ نهایتا ۱۳ درصد واگذاری‌ها به‌صورت واقعی صورت گرفته است.به گفته عبداللهی، به تعاونی‌ها کمتر از ۲ درصد واگذاری‌ها صورت گرفت و عمده واگذاری‌ها به‌منظور رد دیون و پرداخت بدهی‌های دولت بوده که به بخش‌های نیمه‌دولتی و خصولتی و... صورت گرفت. موضوع دیگر اینکه نظارت‌هایی که در گذشته درباره شرکت‌های دولتی صورت می‌گرفت پس از واگذاری به خصولتی‌ها برداشته شد

این خبر را به اشتراک بگذارید