ساخت واگنهای ملی مترو عملیاتی شد
با عملیاتی شدن تولید انبوه قطار ملی از یک سو و فعال شدن تامین واگن مترو از طریق قراردادهای چین از سوی دیگر، کارخانه واگنسازی تهرانچارهای جز افزایش ظرفیت ندارد چراکه باید در 5سال 904دستگاه واگن (قرارداد چین و قطار ملی) تولید کند و تحویل مترو دهد. بهگفته علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، این کار مستلزم توسعه 5هکتاری کارخانه است که عملیات طرح توسعه آن آغاز شده است.
تولید انبوه واگن
تعهد شرکت واگنسازی تهران از مجموع قرارداد چین (791دستگاه) و قرارداد تولید واگن ملی (113دستگاه)، ساخت ۹۰۴ واگن است که در 4تا 5سال باید ساخته شود. بر همین اساس لازم است زیرساختهای کارخانه تقویت شود.
توسعه تکنولوژی شرکت
در راستای توسعه تکنولوژی، فرایند تولید بوژی(چارچوب نگهدارنده چرخها و محورهای قطار) در کارخانه واگن سازی تهران پیگیری میشود. سال گذشته در سفر شهردار تهران به چین قرار شد علاوه بر ظرفیت تولید بدنههای فولادی، امکان و ظرفیت تولید بدنههای آلومینیومی نیز به مجموعه کارخانه اضافه شود.
توسعه شرکت در 2 بخش
علاوه بر زیرساختها، نیاز است ظرفیت کارخانه را هم افزایش دهیم. این موضوع در 2 بخش مهم، توسعه فیزیکی زیرساختها و توسعه تکنولوژیکی زیرساختها همزمان دنبال میشود.
55درصد داخلیسازی
از محل قرارداد چین، 791دستگاه واگن تامین میشود که تا سقف ۵۵ درصد در ایران داخلیسازی شده و حدود ۸۰ درصد واگنها هم در ایران مونتاژ میشود. همچنین قرارداد ساخت ۱۱۳ واگن ملی هم منعقد شده است.
توسعه فیزیکی شرکت
در حال حاضر در کارخانه واگنسازی حدود10 هکتار زمین داریم که نیمی از آن یعنی ۵ هکتار سرپوشیده است و تقریبا معادل همین عدد (5هکتار) به فضای سرپوشیده کارخانه اضافه میشود که شامل سالن مونتاژ، تولید بدنه و توسعه سالن رنگ خواهد بود.