• یکشنبه 16 دی 1403
  • الأحَد 5 رجب 1446
  • 2025 Jan 05
پنج شنبه 29 آذر 1403
کد مطلب : 243767
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MjLM1
+
-

فیلم فلسطینی در فهرست نامزدهای اسکار

«از زمین صفر» فیلمی از ۲۲کارگردان فلسطینی که مجموعه‌ای از خاطرات ویدئویی از نسل‌کشی در غزه را گرد آورده، در میان ۱۵نامزد فهرست اولیه اسکار برای بهترین فیلم بین‌المللی جای گرفته است. تکه‌هایی از زندگی و مرگ که از خط مقدم نسل‌کشی در غزه و توسط فیلمسازان تحت محاصره تهیه شده و در کنار هم قرار گرفته است، یکی از ۱۵نامزد اولیه اسکار نود و هفتم شد.
یک فیلمساز که برای ایجاد اندکی گرما کلاکت خود را می‌سوزاند، یک معلم مدرسه که در تلاش است شکم دانش‌آموزانش را سیر کند، یک استندآپ کمدین که وقتی به محل اجرا می‌رسد، تنها فضایی بمباران‌شده را می‌بیند، شماری از موضوع‌هایی هستند که در فیلم «از زمین صفر» نماینده فلسطین که حالا یکی از ۱۵فیلم مدعی در اسکار بین‌المللی امسال است، جای دارد. این فیلم مجموعه‌ای از خاطرات ۲۲کارگردان از غزه را ارائه می‌کند که در بین(و گاهی در طول) بمباران غزه توسط اسرائیل فیلمبرداری شده‌اند و پرتره‌ای از زندگی در محاصره را نشان می‌دهند. هر بخش کوتاه از این فیلم در مفهوم خود منحصر به فرد است و در عین حال، با انعطاف‌پذیری مشترک و نیاز به مستندسازی، روال خشونت‌آمیز زندگی را تصویر می‌کند. به گزارش مهر، به نقل از ورایتی، این مجموعه که بهار امسال به دلایل سیاسی از جشنواره کن باز ماند، درست در خارج از جشنواره به‌عنوان یک اقدام اعتراضی به نمایش درآمد تا عملی خلاقانه و سرکش را در مواجهه با نسل‌کشی نشان دهد. «از زمین صفر» که هماهنگی و تأمین مالی آن توسط رشید مشاراوی فیلمساز فلسطینی انجام شده، ده‌ها هنرمند نوظهور را به میدان می‌آورد تا خاطرات دیجیتال و وقایع زندگی خود در نوار غزه را ارائه ‌کنند. طول هر فیلم کوتاه از چند دقیقه تا نزدیک به ۱۰دقیقه است. برخی از آنها جذاب و دلهره‌آورند، مانند فیلم اول، ساخته ریما محمود با نام «سلفی» که درباره زن جوانی است که سعی می‌کند با آرایش کردن استرس خود را پنهان کند و زنانگی‌اش را در حالی ‌که دنیا در حال فروپاشی است، حفظ کند. برخی دیگر مانند «بدون سیگنال»، ساخته محمد الشریف - که بلافاصله پس از «سلفی» جای گرفته - از آوار ساختمان‌های فروریخته در واقعیت برای صحنه اجرا استفاده می‌کنند.
هیچ‌یک از این داستان‌ها با یکدیگر یا با پروژه کلی ناسازگار نیستند و تنوع آنها نکته مهمی است، چون هر یک جنبه متفاوتی از زندگی اجتماعی و شخصی را در واقعیت زندگی جدید خالقانش به تصویر می‌کشد، خواه آنها با مرگ به‌طور انتزاعی برخورد کنند - مانند در «بهشت جهنمی» کریم ساتوم که در آن مردی برای گرم شدن در کیسه جسد می‌خوابد - یا با غم و اندوه به دنیای جدید خود بنگرند. تنها یکی از فیلم‌های این مجموعه ناقص مانده و تکمیل آن با حضور کارگردان صورت می‌گیرد که جلوی دوربین می‌نشیند تا از جزئیات ادامه فیلمش سخن بگوید که پیش از کشته شدن عزیزانش در سر داشت.
در حالی ‌که بیشتر فیلم‌ها در زمان حال می‌گذرند، تعدادی از فیلم‌های کوتاه دارای فلاش‌بک‌های کوتاه یا تصاویری از زندگی قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس هستند که پروژه را با زندگی اجتماعی سوژه‌ها ترکیب می‌کنند و با این حال «از زمین صفر» در میان برش‌های زیادش به رنگ سیاه که بین هر فیلم کوتاه ظاهر می‌شود، تاریخ را بیان می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید