مجموعهای از کتیبههای بینظیر روی یک دیوار
کتیبه سردر سرای وکیلالتجار در میدان محمدیه (اعدامسابق) یکی از زیباترین و منحصربهفردترین کتیبههای خانههای قدیمی تهران به شمار میرود. بیش از 7کتیبه در یک سردر با یکدیگر تلفیق شدهاند. بسماللهالرحمنالرحیم، آیات قرآنی همچون وانیکاد، نصرمنالله و فتح قریب، اشعار، تصاویر فرشته، آجرچینی و... . میرزا محمدباقر میزانی در سال 1308بنای فعلی را در میدان اعدام سابق یا همان میدان محمدیه فعلی ساخت. بنای قبلی متعلق به دوره قاجار بود که بهدلیل تعریض میدان بخشی از آن را تخریب کردند اما میرزا محمدباقر میزانی این بنا را در سال 1308دوباره احیا کرد. معمار خوشذوق این بنا با بهرهگیری از تزئیناتی چون آجرکاری، گچبری، کاشیکاری و خطاطی کوشیده تا بر جذابیت آن بیفزاید. قطعه زمینی که بنا در آن قرار گرفته از نظر هندسی نامنظم است اما ساختمان و نماهای داخلی آن به شکل متقارن هندسی و با تناسبی بسیار شکیل و کاربردی ساخته شده. این بنا در سال 1380در فهرست ملی به ثبت رسید و اکنون توسط نوادگان حاجهاشم میزانی مرمت شده و پابرجاست. همچنین سردر خانه پروفسور عدل و خانه اتحادیه را بهدلیل سبک و معماری کتبیهها میتوان در فهرست زیباترین سردرهای تهران قرار داد. خانه اتحادیه مانند دیگر بناهای قاجاریه دارای سبک و کالبد خاص است. سردر این خانه در کوچه معروف به اتحادیه در خیابان لالهزار واقع و قسمت ورودی با آجر تزئین شده است. قرنیز زیبایی در بخش فوقانی سردر و ستون توکار نیمگرد در دو طرف ورودی دیده میشود. دورتادور قوس بالای در ورودی با نقش آجرکاری حصیری جفت جفت، قاب مربوط به اسماء جلاله و قوس مغولی برگشته در محل چراغدان با نقوش اسلیمی، دو اژدها را نشان میدهد. از سوی دیگر برخی از ورودیهای منازل در دوره قاجار بهصورت تلفیقی کار شدهاند و میتوان در آنها علاوه بر معماری سنتی، تأثیرات مدرن و جدید را مشاهده کرد. بهعنوان مثال، خانه پروفسور عدل، دارای نمای روسی است اما با تزئینات ایرانی. قوس ورودی آن برگرفته از ورودی بناها در معماری شمال آفریقا و همچنین ترکیبی از قوس بیز گلوییدار و قوس بیز دایره با ارسی و شیشههای رنگی در بالای در ورودی است. ورودی این ساختمان با گچبری بسیار عالی تزئین شده و نقوش اسلیمی در دو طرف ستونها و کتیبه «بسمالله الرحمنالرحیم» در سردر ورودی و آیه «یعمرالعدل و الاحسان» در سردر بیرونی به شیوه گچبری نمایان است. اصولا معماران اسلامی در تزئینات و ساخت نماهای ورودی بیشتر از خود خلاقیت نشان دادهاند.