• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 10 شهریور 1403
کد مطلب : 234104
+
-

خبر روز

3شهر ایران در فهرست گرم‌ترین‌های جهان
جدیدترین فهرست منتشر‌شده از شهرهای گرم نشان می‌دهد که شهری از کشور عمان با دمای 48.8درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر جهان شده است. به گزارش همشهری، در این فهرست 15تایی که هر روز با بررسی دمای ایستگاه‌های مختلف هواشناسی در سراسر کشور منتشر می‌شود، کهنوج در استان کرمان، روز جمعه (9شهریور) با دمای 47.5درجه سانتی‌گراد در جایگاه ششمین شهر گرم جهان قرار گرفت.
همچنین امیدیه در استان خوزستان با دمای 47.2درجه سانتی‌گراد هشتمین شهر گرم جهان شناخته شد و بعد از آن، صفی‌آباد دزفول با دمای 47درجه سانتی‌گراد در جایگاه دهمین شهر گرم جهان قرار گرفت.
پیش از این و در روز چهارشنبه (7شهریور) دزفول در استان خوزستان با دمای 51.4درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر جهان شناخته شد. آبادان و اهواز در استان خوزستان هم بعد از دزفول جایگاه دومین و سومین شهر گرم جهان را به ‌خود اختصاص دادند که دمای آنها به‌ترتیب 50.5 و 50.4درجه سانتی‌گراد ثبت شد. همچنین بعد از این شهرها، شهرستان امیدیه با دمای 50درجه سانتی‌گراد در جایگاه ششم و مسجد سلیمان با دمای 48.3درجه سانتی‌گراد در جایگاه سیزدهمین شهر گرم جهان قرار گرفت.

زیارتگاه «پیر نارکی»
گردشگران با نزدیک‌شدن به مهریز یزد، در جوار کوه‌های نه‌چندان مرتفع نارکی زیارتگاهی را می‌بینند که بین 2 دره گیگون و زنجیر واقع شده و از 3 طرف در محاصره کوه تیجنگ‌است.
چشمه آبی هم از دل کوه جاری است. به گزارش همشهری، داستان ساخت این زیارتگاه مربوط به یکی از دختران یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی است. در روایت‎ها آمده است هنگام حمله اعراب به ایران و تار و مار شدن خاندان سلطنتی، نازبانو دختر یزدگرد سوم به همراه یکی از ندیمه‎هایش برای فرار از دست تعقیب‌کننده‎ها به کوه‎های یزد پناه می‎برند و راه فراری پیدا نمی‌کنند. نازبانو در کوه مخفی می‌شود.
امکان بازدید و زیارت هرروزه از این زیارتگاه که در دل کوه واقع شده، وجود دارد اما در روزهای خاصی از سال زرتشتیان در این مکان دور هم جمع می‎شوند.‌این دورهمی علاوه بر نیایش و دعا و ثنا که در سایر زیارتگاه‌های زرتشتیان هم برگزار می‌شود، کارکرد دیگری نیز دارد و آن جنبه اجتماعی مراسم است؛  به‌عنوان مثال آواز و موسیقی دارد، زوج‎های جوان معرفی می‎شوند، جوایزی به افراد برتر در علم و هنر داده می‎شود و به‌طور کلی جشنواره‌‎های فرهنگی، هنری و ادبی در این زیارتگاه برپا می‌شوند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :