کدگذاری کالاها روی پایانههای فروشگاهی وارد فاز جدیدی شده و به گفته محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی تاکنون برای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی ۲.۶میلیون کالا کدگذاری شده است. اما این اقدام چه دستاوردی برای اقتصاد ایران دارد؟
به گزارش همشهری، شفافیت مالیاتی و جلوگیری از رسیدگیهای سلیقهای در محاسبه مالیات بر پایانههای فروشگاهی یکی از این مزیتهاست، به نحوی که با اجرایی شدن قانون، تمامی کالاها و خدمات مشمول مالیات کدگذاری میشوند و از نظر مالیاتستانی، بهطور یکسان اعمال قانون میشود. سکاندار سازمان امور مالیات میگوید: با این اقدام شرایط پیشبینیپذیری اقتصاد برای تعداد زیادی از فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.
شناسه کالا عنوان شناسهای است که به خصوصیاتی از ویژگیهای ماهیتی کالا مانند نوع آن کالا، جنس، مدل و نام تجاری آن کالا اشاره دارد. این مجموعهویژگیهای ماهیتی با ثبت بخشهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط صاحب کالا یا کاربر صادر میشود. اهمیت شناسه کالا و خدمات در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، چراکه یک زبان مشترک و عاملی مهم در شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته میشود. شناسه کالا و خدمات میتواند به چند صورت تعریف شود؛ یا شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به آن کالا اختصاص مییابد یا یک شناسه معتبر بینالمللی مانند GTIN باشد. در هر صورت وجود شناسه کالا و خدمات بهعنوان شناسنامه کالا دارای اهمیت زیادی است، چراکه با استعلام آن میتوان به اطلاعات کامل آن کالا دسترسی داشت.
سه شنبه 6 شهریور 1403
کد مطلب :
233819
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/GZl45
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved