• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 30 مرداد 1403
کد مطلب : 233310
+
-

تجمع پزشکان معروف تهران حوالی بازار

تجمع پزشکان معروف تهران حوالی بازار

  موضوع: محله‌های حکیم‌نشین
  ویژگی: سکونتگاه پزشکان حاذق
***
بسیاری از پزشکان حاذق تهرانی در دوره قاجار، محدوده اطراف بازار بزرگ تهران را برای زندگی یا طبابت انتخاب می‌کردند که البته بی‌دلیل هم نبود. در آن سال‌ها اطراف سبزه میدان و محله عودلاجان بسیاری از پزشکان تهرانی سکونت داشتند.
تا دوره قاجار افرادی که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا می‌شدند بی‌درنگ نشانی پزشکان مشهوری که مطب آنها حوالی بازار بود را جست‌وجو می‌کردند و به همین دلیل اطراف خیابان ناصرخسرو، محل رفت‌وآمد بیماران و تجمع داروفروش‌ها هم بوده است.
نصرالله حدادی، تهران‌پژوه درباره زندگی معروف‌ترین پزشکان تهرانی در این محدوده می‌گوید: «یکی از معروف‌ترین اطبایی که در محدوده بازار طبابت می‌کرد فردی به نام ماژور عبدالله‌خان احمدیه بود. او تا سال1314 سرگرد و طبیب ارتش پهلوی اول بود و بعد از پایان دوران خدمت در ابتدای خیابان پامنار مشغول طبابت شد. دکتر عبدالله انوار، تهران‌پژوه معاصر، روایت می‌کرد که در کودکی مشکل بلع داشته و در نهایت ماژور عبدالله‌خان بدون در اختیار داشتن امکانات پزشکی تشخیص می‌دهد که حدود یک وجب از روده‌اش باید بریده شود. ماژور عبدالله‌خان یکی از حاذق‌ترین پزشکان تهرانی بود که به‌طور شگفت‌انگیزی اصل بیماری را تشخیص می‌داد و مردم را معالجه می‌کرد. او دانش‌آموخته مدرسه دارالفنون بود و گفته می‌شود با داروهای گیاهی بیمارانش را درمان می‌کرد.» ارسطو علاج،  یکی دیگر از مشهورترین پزشکانی بود که در حوالی چهارراه سرچشمه زندگی می‌کرد. نصرالله حدادی می‌گوید: «ارسطو علاج آخرین پزشکی بود که پروین اعتصامی را در فروردین 1320ملاقات کرد. دکتر علاج هم ازجمله افرادی بود که در تشخیص بیماری‌های سخت ید طولایی داشت و معمولا برای درمان افراد سرشناس و رجال سیاسی دوره پهلوی اول انتخاب می‌شد. خانه او در کوچه حاج محمود وزیری تا چند سال قبل سرپا بود اما هرگز ثبت ملی نشد و در نهایت آن را تخریب کردند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید