• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 30 مرداد 1403
کد مطلب : 233241
+
-

یک قانون برای همه مزاحمان

درباره مجازات مزاحمان برای نهادهای امدادرسان ازجمله اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس در ایران قوانین خاصی وجود ندارد، اما 2 ماده برای جرم‌انگاری مزاحمت تلفنی در کشور لحاظ شده است.
1 اولی ماده۶۴۱ قانون مجازات اسلامی که براساس آن 6 ماه حبس در انتظار مزاحمان تلفنی است.
2 مخابرات هم بر مبنای مقررات ماده واحده قانون اصلاح تبصره۲ ماده۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات، می‌تواند یک هفته تلفن مزاحم را قطع کند. تکرار این اتفاق برای سومین‌بار، می‌تواند به جمع‌آوری دائم خط تلفن مشترک منجر شود.
نکته‌ای که معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران هم آن را تأیید می‌کند و در پاسخ به این سؤال که چه موانعی برای کنترل مزاحمان تلفنی اورژانس وجود دارد، می‌گوید:«در قوانین برای مزاحمت‌ها، مجازات‌هایی که درنظر گرفته شده، بازدارندگی ندارند و مسئله اصلی اینجاست که تفاوتی میان فردی که برای دستگاه‌های امدادی مزاحمت ایجاد می‌کند با کسی که این شرایط را برای مغازه، فروشگاه یا یک خانه رقم می‌زند، وجود ندارد. در قوانین باید جرائم شدیدتر و بازدارنده‌تری برای آزار و اذیت و تماس‌های مزاحم با دستگاه‌های امدادی در نظر گرفته شود.»
فراهانی البته از پیگیری سازمان اورژانس در این‌باره خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «مأموریت‌ دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان به ثانیه و دقایق متصل است و امیدواریم با تصویب قانون در مجلس، مجازات‌ها و جرائم سختگیرانه‌تری برای این مزاحمان درنظر گرفته شود. فردی که مزاحم می‌شود اگر بداند که با جریمه سنگین مواجه خواهد شد، قطعا جرأت چنین کاری را به‌خود نخواهد داد.»

کشورهای سختگیر با مزاحمان اورژانس
آمریکا شاید شناخته‌شده‌ترین کشور درباره تماس‌های مزاحم باشد که گاهی منجر به عواقب جدی و مرگبار هم شده است. اما آنها مجازات‌های سنگینی هم برای این مسئله در نظر گرفته‌اند؛‌از جریمه‌های قابل توجه و زندان تا تشکیل پرونده توسط قربانیان علیه مزاحمان. در کانادا هم تماس‌های مزاحم به‌ویژه در شهرهای بزرگ بیشتر است، اما گزارش نادرست به دستگاه‌های امدادی 5 سال زندان دارد. در آلمان جریمه متخلفان این حوزه جریمه نقدی و حبس است. در استرالیا هم کمپین‌های فعالی برای آموزش عمومی درباره پیامدهای چنین تماس‌های مزاحمی وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید