• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 21 مرداد 1403
کد مطلب : 232418
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EljlK
+
-

نقش رنگ‌ها در سلامت غذایی

آرش نهاوندی ؛ روزنامه‌نگار

برخی معتقدند هر رنگی به تفکیک می‌تواند در پیشگیری و درمان یکسری بیماری‌ها موثر باشد؛ مثلا رنگ سبز که به وفور در سبزیجات دیده می‌شود، می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی شود، سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد و به سلامت چشم، پوست و روده کمک کند. یا میوه‌هایی که در طیف رنگ زرد قرار دارند، می‌توانند در سلامت روده، تقویت سیستم ایمنی و احساس سیری مؤثر باشند. میوه‌ها و سیزیجات طیف نارنجی هم می‌توانند در سلامت پوست، چشم و روده نقش داشته و میوه‌های قرمز رنگ هم می‌توانند در پیشگیری از سرطان و فشار خون موثر باشند. میوه‌ها و سبزیجات بنفش نیز در سلامت قلب و عروق، کنترل کلسترول و تعویق پیری تأثیر دارند.

مبنای علمی ندارد
خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره فواید سبزی‌ها و میوه‌های رنگی به همشهری می‌گوید: «به‌طور کلی رنگ‌های طبیعی برخلاف رنگ‌های مصنوعی (که بسیار مضر هستند) بسیار مفیدند و آنتی اکسیدان و ترکیبات شیمیایی رنگی گیاهی دارند که به آن فیتوکیمیکال گفته می‌شود. این رنگ‌های طبیعی با فواید زیاد، نقش آنتی اکسیدانی هم دارند و در پیشگیری از سرطان، کنترل بیماری‌ها و به تأخیر انداختن پیری می‌توانند مؤثر باشند.» او با تأکید بر اینکه تنها رنگ باعث سودمندی ماده غذایی نمی‌شود، عنوان می‌کند: «از نظر تغذیه‌ای، تنها معنی سبزیجات این نیست که سبز باشند. سبزیجات کم‌کالری‌ترین گروه غذایی اما در مقابل پر‌ارزش‌ترین هستند که باید در تمام وعده‌ها حتی صبحانه هم خورده شوند. در صبحانه مصرف سبزی می‌تواند به‌صورت سبزی خوردن یا حتی هویج و گوجه یا خیار و گوجه باشد.»

سفره رنگی داشته باشید
خدیجه رحمانی به اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رنگ‌های مختلف در سفره غذا اشاره می‌کند و می‌گوید: «آخرین توصیه‌ها مبنی بر این است که شما در سفره غذایتان کد رنگی هر رنگ را داشته باشید؛ به این معنا که از یک رنگ غذا استفاده نکنید. بحث تنوع رنگ‌ها در رژیم غذایی روزانه به‌عنوان یکی از اصول سلامت تغذیه‌ای مطرح می‌شود. سبزی خوردن یک نمونه از این تنوع را دارد؛ پیازچه سفید، تربچه قرمز و بنفش و بقیه سبزی‌ها هم سبز تیره یا روشن است، باید از طبیعت الگو بگیریم و از رنگ‌های مختلف در برنامه غذای روزانه استفاده کنیم که تأکیدی است بر استفاده از تنوع مواد غذایی برای ارتقای سلامت برنامه غذایی.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید