• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 17 مرداد 1403
کد مطلب : 232100
+
-

در انتظار پدیده

سعید اسماعیلی می‌تواند شگفتی‌ساز کشتی بازی‌های المپیک2024 باشد

در انتظار پدیده

 امروز در روز سوم مسابقات کشتی بازی‌های المپیک پاریس، 2فرنگی‌کار دیگر ایران روی تشک می‌روند که هر دو قرعه نسبتا دشواری دارند و در مسیر رسیدن به فینال باید قهرمانان جهان را شکست دهند. قرعه‌ها سخت است اما کاروان ایران حساب ویژه‌ای روی مدال آنها باز کرده ‌و کسب مدال برای سعید اسماعیلی 21ساله و علیرضا مهمدی 22ساله هم دور از دسترس نیست. اگر امروز، روز این 2کشتی‌گیر خوزستانی‌ باشد و آنها خوب هدایت شوند، باید منتظر مدال‌های آنها ماند.
 
   دفاع از طلای توکیو
سعید اسماعیلی در وزنی روی تشک می‌رود که در المپیک توکیو طلای آن به ایران رسید. محمدرضا گرایی در بازی‌های2020 با شکست تمام رقبایش در وزن 67کیلوگرم صاحب مدال شد و در جهانی2021 طلایش را تکرار کرد. گرایی در جهانی2022 به مدال نقره رسید و در جهانی2023 صاحب مدال برنز شد. او با همه این افتخارات مغلوب پدیده 21ساله‌ای شد که بسیاری معتقدند می‌تواند اسمش را در کشتی ماندگار کند. اسماعیلی از سخت‌ترین مسیر به رقابت رودررو با گرایی رسید و در 2دیدار متوالی موفق شد رقیب عنواندار خود را شکست دهد. در تورنمنت مجارستان درحالی‌که اسماعیلی مقابل سانچز کوبایی تا ثانیه‌های پایانی پیش بود، خیلی زود جشن پیروزی‌ گرفت و حریف با استفاده از موقعیت، در لحظه‌های آخر امتیاز گرفت و کشتی را برد. اسماعیلی می‌تواند پدیده المپیک2024 باشد؛ البته اگر اشتباهی شبیه اشتباه مجارستان را مرتکب نشود. ماته نِمس صربستانی، لوئیس اورتا سانچز کوبایی، کیوتارو سوگابه ژاپنی، پرویز نصیبوف اوکراینی، حسرت جعفروف آذربایجانی از رقبای اصلی اسماعیلی جوان محسوب می‌شوند.

   تغییر وزن و کسب سهمیه
علیرضا مهمدی در حالی در وزن 87کیلوگرم ‌روی تشک می‌رود که ایران در المپیک قبلی سهمیه‌ای در این وزن نداشت و مهمدی با تغییر وزن از 82 به 87‌کیلوگرم، موفق شد سهمیه پاریس را به‌دست بیاورد. او سال2023 مدال نقره جهان را در وزن 82کیلوگرم گرفت و حالا در مسیر مدال المپیک دیوید لوسونچی از مجارستان، علی چنگیز از ترکیه، رفیق حسین‌اف ‌از آذربایجان، نورسلطان تورسینوف از قزاقستان، تورپال بیسلطانوف از دانمارک و ژان بلنیوک اوکراینی را در پیش دارد. مهمدی سهمیه المپیک را با اقتدار در مسابقات قرقیزستان کسب کرد و حالا برای تاریخ‌سازی در پاریس روی تشک می‌رود.

    قرعه‌های سخت
عصر دیروز قرعه‌کشی وزن‌هایی که امروز مسابقه دارند، انجام و حریفان کشتی‌گیران مشخص شد. طبق این قرعه، کشتی‌گیران ایران کار راحتی ندارند. سعید اسماعیلی در وزن 67کیلوگرم در دور نخست به مصاف اسحاق قایو از الجزایر می‌رود و اگر برنده این کشتی باشد، باید با برنده دیدار سوگابه از ژاپن و سانچزکوبایی، قهرمان جهان و المپیک کشتی بگیرد. در وزن ۸۷کیلوگرم نیز علیرضا مهمدی در دور نخست با مونوز از کلمبیا مبارزه می‌کند و اگر به پیروزی برسد، در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به مصاف برنده علی چنگیز از ترکیه و کولینیچ از لهستان برود.

سهمیه بادآورده
خبر مصدومیت استفان میچیچ، کشتی‌گیر تیم ملی صربستان با یک اتفاق عجیب همراه شد؛ درحالی‌که بازی‌های المپیک پاریس به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و حتی تعدادی از ورزشکاران به کشورهایشان بازگشته‌اند، تازه سهمیه این بازی‌ها به‌دست یک کشتی‌گیر ایرانی رسیده است. بعد از اینکه کناره‌گیری میچیچ از بازی‌های المپیک پاریس قطعی شد، فدراسیون کشتی ایران درخواست داد تا این سهمیه به ایران داده شود. این درخواست با تأیید کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی همراه شد و حالا میلاد والی‌زاده در تدارک سفر به پاریس است و اگر ویزا به‌موقع برسد، پنجشنبه روی تشک می‌رود.
والی‌زاده در مسابقات جهانی2023 نماینده ایران در وزن 57کیلوگرم کشتی آزاد بود که نتوانست سهمیه المپیک را بگیرد و از کورس رقابت این وزن خارج شد. غیر از او دیگر نمایندگان ایران در این وزن هم موفق نشدند سهمیه وزن نخست را به‌دست بیاورند و ایران با یک سهمیه کمتر راهی پاریس شد اما حالا در نیمه‌‌راه پاریس تیم ایران کامل شده است. والی‌زاده تقریبا سر وزن است و اگر مراحل صدور آیدی‌کارتش تکمیل شود، می‌تواند به‌راحتی سر وزن برسد و کشتی بگیرد. فدراسیون از این کشتی‌گیر که در گروه سنی جوانان قرار دارد، ‌جز کسب تجربه‌ در پاریس توقع دیگری ندارد.

سنگنورد خوش‌شانس
نزدیک بود که دیروز رضا علیپور شکست را در بازی‌های پاریس تجربه کند و در حالی ‌که تصور می‌شد از دور رقابت‌های سنگنوردی حذف شده، در آخرین لحظات در مسابقات ماند و حالا این فرصت را دارد که برای گرفتن مدال بازی‌های المپیک پاریس تلاش کند. علیپور که به‌عنوان نخستین ایرانی سهمیه سنگنوردی المپیک را گرفته، دیروز در مرحله مقدماتی با رکورد5 و 6صدم ثانیه ششم شد و به مرحله حذفی رفت. او در مرحله ‌حذفی و‌ در رقابت با دیوید جولیان از نیوزیلند باخت و طبق روال باید از دور مسابقات کنار می‌رفت، اما با توجه به رکوردهایی که در مرحله مقدماتی ثبت کرده بود، به‌عنوان نفر هشتم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. علیپور روز پنجشنبه برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی مسابقه می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید