• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 232023
+
-

تأثیر تغییر اقلیم بر افزایش مصرف برق

وزیر نیرو تغییر اقلیم و درپی آن رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالا رفتن کمینه دمای هوا و ۲۴ساعته شدن فعالیت سیستم‌های سرمایشی را عامل تشدید مصرف برق کشور عنوان کرد و گفت: بدبینانه‌ترین سناریوی اوج بار مصرف برق در پیک مصرف امسال ۶درصد پیش‌بینی‌ شده بود که در عمل به ۹درصد رسیده است.
به گزارش همشهری، «علی‌اکبر محرابیان»  ادامه‌داد: این در شرایطی است که ۹درصد ۸۰هزار مگاوات، عدد بزرگی معادل 7هزار مگاوات و به معنی 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی است.
وی رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالا رفتن کمینه دمای هوا را ۲عامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق عنوان کرد و گفت: متوسط رشد دمایی مرداد امسال ۲.۶درجه افزایش‌ یافته و این در شرایطی است که با هریک درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق 1800مگاوات افزوده می‌شود.
وزیر نیرو اضافه‌کرد: در شرایط عادی و کمینه دمای هوا، انتظار می‌رود سیستم‌های سرمایشی در ۱۲ساعت عصر و شب در حالت کند و خاموش قرار گیرد، اما با بالا رفتن این شاخص، کولرهای آبی و گازی به‌صورت ۲۴ساعت فعال هستند که با افزایش مصرف آب و برق همراه است.
وی ریشه هر نوع ناترازی را اقتصاد دانست و افزود: ناترازی در انرژی به‌دلیل عدم‌تعادل در موضوع اقتصاد است. نرخ در کفه ناترازی مثل ترمز خودرو عمل می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید