• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 231950
+
-

سقط جنین تحت‌تأثیر یک شعار قدیمی

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، چیزی حدود 365هزار سقط با آمار روزانه هزار مورد، در سال رخ می‌دهد که البته تنها ۱۰ تا ۱۲ هزار مورد آنها با مجوز پزشکی قانونی است و بقیه اصطلاحا به شکل زیرزمینی صورت می‌گیرد. نتایج پژوهش‌ها هم نشان می‌دهد که نخواستن فرزند و سقط جنین بیشتر تحت‌تأثیر شعارهای تنظیم خانواده بوده که طی سال‌های گذشته انجام می‌شود. اما اکنون ایران فاصله چندانی با بحران پیری جمعیت ندارد بنابراین حفظ حیات جنین‌ها و کاهش آمار سقط اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. به جز نتایج این پژوهش‌ها، 3دلیل دیگر هم از سوی وزارت بهداشت برای سقط عمدی جنین مطرح می‌شود؛ نخواستن فرزند بیشتر، مسائل اقتصادی و بدموقع بودن بارداری.

این در حالی است که با راه‌اندازی مراکز نفس (نجات فرزندان سقط) تاکنون از وقوع 4500سقط جنین جلوگیری شده، اما پژوهش‌های این مرکز هم نشان می‌دهد که خانواده‌هاي دارای 3 فرزند بیشترین اقدام برای سقط جنین را دارند.


صابر جباری فاروجی، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت تأکید کرده این آمارها بیانگر این است که بسیاری از این افراد تحت‌تأثیر شعار «یک یا 2 بچه کافی است» یا «فرزند کمتر، زندگی بهتر» قرار گرفته‌اند‌، زیرا در این بررسی‌ها مشاهده شده که با افزایش تعداد فرزندان، میزان سقط جنین عمدی نیز افزایش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید