• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 15 مرداد 1403
کد مطلب : 231877
+
-

کشف زیرخاکی‌های ساسانی از قاچاقچیان

کشف زیرخاکی‌های ساسانی از قاچاقچیان

قاچاقچیان اشیای عتیقه قصد داشتند 28قلم شی‌ء تاریخی مربوط به دوره ساسانی را معامله کنند؛ اما قبل از اجرای نقشه‌شان توسط مأموران میراث فرهنگی دستگیر شدند.
به گزارش همشهری، چند روز قبل به مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس خبر رسید که به‌زودی قرار است قاچاقچیان عتیقه مقدار زیادی از اشیای قدیمی و قیمتی را به آنجا منتقل و معامله کنند. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی از معامله قاچاقچیان وجود نداشت، وقتی تحقیقات دراین‌باره ادامه یافت، مأموران به اطلاعات تازه‌تری رسیدند. در این شرایط بود که آنها محل تردد احتمالی قاچاقچیان را تحت نظر گرفتند و ضمن بازرسی 2متهم 28شیء عتیقه کشف کردند.
سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور دراین‌باره گفت: ۲۸شیء تاریخی کشف‌شده مربوط به دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی است که با هوشیاری و اقدام بموقع نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس کشف شد. او ادامه داد:‌ تیم زبده نیروهای یگان حفاظت میراث‌‌فرهنگی استان فارس با کمک دوستداران میراث‌‌فرهنگی در عملیاتی در شهرستان پاسارگاد در بازرسی از خودروی قاچاقچیان عتیقه، ۲۸شیء تاریخی شامل سکه، النگو، گردنبند و... کشف کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌ فرهنگی استان فارس، اشیای کشف‌شده دارای ارزش تاریخی‌اند و قدمت آنها به دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی بازمی‌گردد. همچنین تعدای از آثار اصل بوده، اما فاقد ارزش تاریخی‌اند. به‌گفته سردار مهری، در این عملیات ۲متهم دستگیر و همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید