• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
دو شنبه 15 مرداد 1403
کد مطلب : 231833
+
-

مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید خودروی دست دوم ارزان به آنها توجه کنید

رازهای تشخیص رنگ‌شدگی و سلامت بدنه خودرو

رازهای تشخیص رنگ‌شدگی و سلامت بدنه خودرو

خرید خودروی دست دوم، راهی هوشمندانه برای داشتن اتومبیل با قیمتی مناسب است. با وجود تنوع مدل‌ها و قیمت‌ها در بازار، انتخاب خودروی مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
 عماد جعفری، کارشناس خودرو در این گفت‌وگو، راهکارهای خرید خودروی دست دوم ارزان و باکیفیت را ارائه می‌دهد.

  قبل از خرید خودروی دست دوم به چه نکاتی باید توجه کرد؟
خیلی از افراد در هنگام خرید خودروی دست‌دوم بیشتر دقت و وسواس خود را در مسئله رنگ‌شدگی خودرو خرج می‌کنند، اما اگر تمام حواس‌مان را در هنگام خرید خودرو به رنگ شدگی آن معطوف کنیم، شاید نتوانیم خودروی مناسب و به لحاظ فنی سالمی پیدا کنیم.
خیلی مهم است که خودروی دست‌دوم به لحاظ فنی دارای سلامت باشد و بعد از خرید، خریدار را دچار مشکلات نکند.

  چرا رنگ‌شدگی خودروی دست‌دوم تا این حد مهم است؟
به‌دلیل صدماتی که ممکن است در تصادفات به‌خودرو وارد شده باشد، در بعضی تصادفاتی که شدت نسبتا بالایی دارند، ممکن است خودرو در قسمت شاسی از جلو یا پشت دچار آسیب شده باشد، وقتی شاسی خودرو صدمه دیده و به‌اصطلاح، شاسی‌کشی شده باشد، دیگر هیچ‌گاه به حالت اولیه باز نمی‌گردد و درواقع خودروی سابق نمی‌شود. در این مواقع خودرو همواره مشکلاتی مانند میزان فرمان، لاستیک‌سایی، درهم‌ریختگی جلوبندی و... خواهد داشت، زیرا ساختار و اسکلت اصلی خودرو ایراد دارد، شاسی‌کشی کار بسیار دقیقی است که حتی میلی‌مترها هم در تنظیم آن مؤثر هستند. خودروهایی با این وضعیت همواره مشکلاتی خواهند داشت، به همین دلیل دقت به مسئله رنگ‌شدگی اهمیت بسیاری دارد، اما اگر می‌خواهید خودروی دست‌دوم ارزانی بخرید، باید خودرویی بخرید که مثلا در قسمت در یا گلگیر رنگ‌شدگی‌های جزئی دارند. اگر خودروی دست‌دومی بخریم که به ساختار اصلی آن مانند سقف، ستون، جلو و عقب آسیب نرسیده باشد، می‌توان گفت که انتخاب درستی داشته‌ایم.

  عدد کیلومتر و میزان کارکرد خودروی دست‌دوم چه اهمیتی دارد؟
اتفاقا خیلی از افراد به عدد کیلومتر که نشان‌دهنده میزان کارکرد خودرو است، دقت ویژه‌ای می‌کنند، این خیلی خوب است که در هنگام خرید خودروی دست‌دوم به این موضوع توجه کنیم، اما در حال حاضر هستند افراد سودجویی که با دستکاری کردن کیلومتر، حتی ارقامی مانند 30هزار کیلومتر را به 2هزار کیلومتر تغییر می‌دهند تا خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

  چگونه متوجه دستکاری کیلومتر شویم؟
وقتی کیلومتر خودرو دستکاری می‌شود، شاید با دیاگ‌زدن نتوان متوجه این موضوع شد، اما برای پی بردن به دستکاری کیلومتر می‌توان قسمت‌های مختلفی از خودرو مانند دیسک چرخ و... را مورد بررسی قرار داد. ممکن است ادعا شود که خودرویی 100هزار کیلومتر کار کرده است، اما می‌توان به حالت دیسک خودرو توجه کرد، از آنجا که این قسمت از خودرو به ندرت ممکن است تعویض یا دچار مشکل شود، با توجه به میزان ضخامت و خط و خش‌های روی دیسک مي‌توان متوجه حدود کارکرد خودرو شد. یکی از حالاتی که ممکن است دیسک خودرو را از بین ببرد سرد و گرم شدن ناگهانی‌است که در این حالت دیسک تاب‌ برمی‌دارد. یکی دیگر از راه‌های تخمین میزان کارکرد خودرو چک کردن در سوپاپ است، چرا که با باز کردن در سوپاپ می‌توان وضعیت داخلی موتور را مورد بررسی قرار داد. چک کردن وضعیت جلوبندی خودرو، کمک‌فنرها و میزان فرسودگی شاسی در قسمت‌هاي مختلف نیز می‌تواند برای تخمین میزان کارکرد خودرو مؤثر باشد.

 اگر این قطعات در خودرو تعویض شده باشند چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر قطعات مورد نظر بیش از حد نو یا اینکه کهنه باشد می‌تواند نشان‌دهنده میزان کارکرد غیرواقعی کیلومترشمار خودرو باشد. قسمت‌هایی که بیش از حد نو هستند، حتما دارای مشکل اساسی بوده که شامل تعویض شده‌اند. مثلا دیسک خودرو تا 300هزار کیلومتر کارکرد دارد و فقط در مواقعی که تاب بردارد تعویض می‌شود، به همین دلیل افراد خبره در خودرو اول از همه دیسک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

  این بررسی‌ها باید توسط کارشناس انجام شود؟
معمولا افرادی می‌توانند متوجه این موضوعات شوند که چشم‌شان با این موضوعات آشنایی دارد. افرادی که به‌عنوان مصرف‌کننده خودرو محسوب می‌شوند و خیلی با مسائل فنی آشنایی ندارند، معمولا نمی‌توانند تشخیص درست و دقیقی داشته باشند. مکانیک‌ها نیز در شناسایی و کارشناسی خودرو، دارای توانایی بسیار خوبی هستند، مراکز تشخیص رنگ یا افراد معمولی خیلی قادر به کارشناسی مسائل فنی خودرو نیستند. بررسی وضعیت داخل خودرو هم می‌تواند نشان‌دهنده میزان کارکرد آن باشد، مثل بررسی عاج فرمان، عاج داشبورد، وضعیت موکت کف و... اینها مسائلی است که با دقت به آن می‌توان میزان کارکرد واقعی خودرو را حدس زد.

چگونه یک صفرشویی معتبر پیدا کنیم؟
ممکن است در فضای مجازی و سایت‌های مختلف با مراکز صفرشویی بسیاری آشنا شوید، اما اینکه کار آنها به اندازه تبلیغات‌شان خوب باشد اصلا معلوم نیست. صفرشویی‌هایی هم هستند که تبلیغات چندانی در فضای مجازی ندارند، اما کار را بسیار دقیق و حرفه‌ای تحویل می‌دهند، بهترین راه جست‌وجو از طریق افرادی است که قبلا در یکی از این مراکز خودروی خود را صفرشویی کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید