• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
دو شنبه 15 مرداد 1403
کد مطلب : 231832
+
-

کارشناسی رنگ خودروی کارکرده چگونه است؟

عماد جعفری، کارشناس خودرو می‌گوید: دو نوع کارشناسی برای خودرو وجود دارد، یکی کارشناسی فنی و دیگری کارشناسی رنگ است، که دو بخش مجزا از هم هستند. معمولا مراکزی که کارشناسی رنگ انجام می‌‌دهند دارای یک اتاق با تعداد زیادی مهتابی هستند که در آنجا تمام بدنه و رنگ را بررسی کرده و با دستگاه‌های مخصوص ضخامت رنگ را تشخیص می‌دهند. البته در حال حاضر خیلی از نقاشان خودرو با استفاده از همین دستگاه، طوری خودرو را رنگ می‌کنند که قسمت‌های رنگ‌شده ضخامتی برابر رنگ اصلی داشته باشد و در این مواقع دستگاه‌های کارشناسان نیز قادر به تشخیص رنگ‌شدگی نیست. در اینجاست که کارشناسان با استفاده از اتاق نورپردازی شده و با دقت به دانه‌ها و بافت رنگ می‌توانند قسمت‌های رنگ شده را تشخیص بدهند.

چرا رنگ‌شدگی خودروی دست‌دوم باعث کاهش قیمت می‌شود؟
به گفته عماد جعفری کارشناس خودرو، کم کردن قیمت در خودرو‌هایی که دارای رنگ‌شدگی هستند به‌عنوان یک فرهنگ غلط در بازار جا افتاده است، به‌طور مثال در دهه 70خودروهای دست دوم دارای ساندروف به راحتی به فروش نمی‌رفتند، زیرا این تفکر غلط ایجاد شده بود که با ایجاد ساندروف در سقف خودروهای به‌اصطلاح چپی می‌خواهند خریدار را فریب بدهند. از بین بردن این عادات و فرهنگ‌های غلط در بازار شاید سال‌های زیادی زمان ببرد و ممکن است اصلا نشود این نوع نگاه‌ها را تغییر داد.
در حال حاضر افت قیمت‌خودروهای رنگ‌شده خیلی زیادشده و مشتریان و فروشندگان را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. حتی خودروهایی که به‌عنوان صفر از کارخانه خارج می‌شوند هم در بخش رنگ‌شدگی توسط کارشناسان دچار چالش می‌شوند، زیرا در هنگام ساخته شدن در کارخانه ممکن است دچار آسیب شده باشند.

چگونه می‌توان این فرهنگ غلط را از بین برد؟
عماد جعفری می‌گوید: در حال حاضر نقاشی و صافکاری خودرو پیشرفت زیادی کرده، در این حد که با استفاده از تکنیک پی. دی. آر فرورفتگی‌ها و تصادفات کوچک را طوری تعمیر می‌کنند که به سختی بعد از صافکاری قابل تشخیص هستند. اگر خودروها تصادف سنگین نداشته باشند،هنگام نقاشی نیازی به استفاده زیاد از بتونه نیست، و با لیسه کردن و دقت بالا رنگ خودرو را ترمیم می‌کنند. این پیشرفت‌ها شاید در آینده بتواند این افت قیمت رنگ‌شدگی را از بین ببرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید