• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 14 مرداد 1403
کد مطلب : 231809
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r013p
+
-

بخش‌هایی از صحبت‌های وزیر ارشاد در برنامه «هفت»

از افزایش بودجه تا ممنوع‌الکارها

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم در آخرین روزهای وزارت و احتمالا در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش در برنامه هفت حاضر شد و در صحبت با بهروز افخمی از برنامه‌هایی که در این 3سال در وزارت ارشاد دنبال کرده و دستاوردهایی که در سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی داشته، صحبت کرده است. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

   من از دوران آستان قدس با رئیس‌جمهور شهید همکاری کرده بودم؛ به همین دلیل به من اعتماد داشت و‌ اگر موفقیتی در این 3سال داشته‌ایم، ‌ناشی از همین اعتماد فی‌مابین بوده است. بسیاری از کسانی که کار در وزارت ارشاد را تجربه کرده‌اند، می‌گویند هیچ‌وقت چنین اعتمادی بین یک وزیر و یک رئیس‌جمهور وجود نداشته است.
   سالی که وزارت ارشاد را در دست گرفتم، 1200میلیارد بودجه داشت. در همان روزهای اول یعنی شهریور ‌ماه و در روز ملی سینما 500میلیارد از رئیس‌جمهور برای کمک به صندوق هنر، پول گرفتم که به هنرمندان داده شود.
   به‌دلیل عدم‌تحرکی که در زمینه نمایش خانگی در وزارتخانه بود، دوستانی که در این حوزه بودند و می‌خواستند کار را به ما تحویل بدهند می‌گفتند صفر تا صد کار نظارت بر شبکه نمایش خانگی از دست ما خارج و به تلویزیون منتقل شده است؛ چون به هر حال باید یک نهاد تنظیم‌گر در این حوزه وجود داشته باشد، اما در دوره ما بیش از 95درصد از حکم‌فرمانی در حوزه‌های مختلف را به وزارت ارشاد برگرداندیم، چه در حوزه حمایتی و چه زیرساختی و از نظر بودجه.
   هر وقت در حاکمیت بین دولت و اسناد بالادستی و نظام کلان حکمرانی اتفاق نظر در حوزه فرهنگ نباشد و از 2دیدگاه متفاوت به آن نگاه شود، طبیعتا نهاد تنظیم‌گر دولتی ضعیف می‌شود.
   به ما می‌گفتند، مثل روزنامه که دوره‌اش تمام ‌شده و همه در فضای اینترنت دنبال خبر هستند، دوره سینما هم تمام‌ شده است. می‌گفتند وزارتخانه شما در پایان این 4سال به موزه تبدیل خواهد شد. امروز هر نماینده مجلسی که به اتاق من می‌آید درخواستش یا پلاتو برای تئاتر است یا سالن سینما.
   من نهضت پلاتوسازی را در تئاتر شروع کردم. از اداره تئاتر قدیمی تهران بازدید کردم. پلاتوهای خصوصی تئاتر دور از نظارت هستند. من در همین اداره تئاتر 8پلاتو راه انداخته‌ام. در برج آزادی 2سالن تئاتر راه افتاد،هم از تبصره‌های 16و 18بودجه سال قبل و هم با مشارکت‌ها و کمک‌هایی که گرفته‌ایم. اگر با همین روند ادامه پیدا کند، تا انتهای امسال تعداد سینماهای ایران به هزار تا خواهد رسید.
   یکی از کارهای مهم من در دیپلماسی فرهنگی، فعال‌کردن حوزه فرهنگی در بریکس بود. داشتیم دبیرخانه‌هایش را به تهران منتقل می‌کردیم. سینمای بریکس یعنی نصف جمعیت جهان که شامل برزیل، چین، روسیه، آفریقای جنوبی و هند می‌شود. همه منطقه شرق در این پیمان جمع شده‌اند و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
   در اتفاقات سال 1401گرفتار وضعیتی شده بودیم که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم نقطه ثقل آن حوزه فرهنگ و هنر باشد. بسیاری از بازیگران درگیر این اتفاق شده بودند و خیلی‌ها سردمدار بودند. در مورد ممنوع‌الکاری من پای هنرمندان ایستادم و هنرمندان هم همکاری کردند. اگر می‌خواستیم به روش‌های قبل برخورد کنیم، فقط در حوزه موسیقی باید 100نفر را ممنوع‌الکار می‌کردیم، اما امروز تعداد ممنوع‌الکارها در همه حوزه‌ها کمتر از انگشتان 2دست است.

این خبر را به اشتراک بگذارید