• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 13 مرداد 1403
کد مطلب : 231642
+
-

گود ناایمن، سد راه مترو

برای تداوم حفاری خط 10 مترو ،گود نا ایمن آیرانا باید تعیین تکلیف شود

گزارش
گود ناایمن، سد راه مترو

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

ساخت تونل برای ایجاد خطوط مترو چندان آسان نیست. گاه حین حفاری تونل‌های مترو، مسیر آن با تاسیسات شهری و زیرساختی مواجه می‌شود و گاهی هم مثل خط 10، وجود گود ناایمن و قدیمی روند کار را با مشکل مواجه می‌کند. این گود در فاصله 30متری از محل حفاری قرار دارد و این روزها به‌دلیل مخاطرات جانی و مالی محتمل و رفع خطر ناشی از بستر ناایمن حرکت دستگاه تی‌بی‌ام، حفاری تونل کند شده است. اما چرا این گود خطرناک است؟ حسین نصرآزادانی، مجری خط 10متروی تهران در این باره بیشتر توضیح می‌دهد.

افزایش عمق گود
گود آیرانا در محدوده خیابان جوزانی‌شرقی در مسیر خط 10مترو قرار دارد و تا سال گذشته عمق آن به 25متر می‌رسید. به‌گفته کارشناسان دیواره شمالی این گود تا آن زمان با روش نیلینگ مثلا پایدارسازی شده بود. اواخر سال گذشته و پس از 10سال رهاشدگی، ناگهان مالکان گود تصمیم گرفتند تا عمق گود را 10متر بیشتر کنند و آن را به 35متر برسانند! این‌کار آنها زنگ خطری برای کارگران مترو شد.

بستر ناایمن گود آیرانا
علاوه بر مخاطرات گود برای اهالی، قرار گرفتن گود آیرانا در ضلع شرقی دریاچه در مسیر حفاری و حرکت دستگاه تی‌بی‌ام به سمت شرق پیامدهایی را به همراه خواهد داشت. نصرآزادانی می‌گوید: از سال‌های پیش نام این گود در لیست گودهای ناپایدار و ناایمن تهران قرار داشت؛ چراکه عمر مفید سازه نگهبان این گود نیز از مدت‌ها قبل به پایان رسیده است. با توجه به این موضوع و براساس بررسی شرکت‌های مهندسی و مشاور خط10 مترو، گود در وضعیت ناپایدار و لغزش قرار دارد و بستری ناایمن در اطراف خودش ایجاد کرده است. در این شرایط عبور تی‌بی‌ام از کنار این گود با مخاطرات بزرگی همراه خواهد بود.

خطرات جانی و مالی محتمل
به‌گفته آزادانی برای رفع مشکل، پیگیری‌ها صورت گرفته و جلسه‌های مختلفی برگزار شده، اما به نتیجه نرسیده است تا باتوجه به عدم‌همکاری مالکان، مجوز حقوقی و قانونی لازم به منظور ایمن‌سازی گود صادر شود. اکنون خود گود و خاک محیط اطرافش باید ایمن‌سازی‌ شوند تا بستر مناسبی برای عبور دستگاه تی‌بی‌ام و حفاری ایمن به‌وجود ‌آید. مشاوران و کارشناسان مترو نگرانند که مبادا با حفاری و عبور تونل مترو از محیط این بستر ناایمن، گود آیرانا فرو بریزد و خسارت‌های سنگینی به تونل خط 10مترو، دستگاه تی‌بی‌ام، کارگران، ساختمان‌ها و سازه‌های اطراف، خودروها، عابران و همچنین تاسیسات زیرسطحی وارد شود. با توجه به این شرایط به اجبار از 2هفته قبل دستگاه تی‌بی‌ام متوقف شده و کارشناسان منتظرند تا تصمیمات و دستورات قضایی لازم برای ایمن‌سازی‌ گود و محیط اطراف صادر شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید