• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 مرداد 1403
کد مطلب : 231573
+
-

برق شمشیر

شمشيربازي ايران با پيروزي مقاب0ل آمري0كا و صعود به نيمه‌‌نهايي المپيك، همه را غافلگير كرد اما در عين شايستگي از رسيدن به مدال بازماند

تیتر یک
برق شمشیر

4نفری هیجان را به ورزش ایران برگرداندند؛ هر چند تا یک قدمی فینال رفتند و لحظه آخر حسرت به دل ماندند؛ هرچند فرصت داشتند مدال برنز را به گردن بیندازند اما فاصله با نام‌های بزرگ، آنها را ناکام گذاشت اما درخشش‌شان تحسین‌آمیز بود.کاپیتان علی پاکدامن به همراه محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر ارسباران بعد از 4روز لحظه‌های به یادماندنی را در بازی‌های المپیک پاریس برای ایرانی‌ها رقم زدند. 3‌نفر از آنها که سهمیه داشتند، در مسابقات انفرادی شمشیربازی و اسلحه سابر از دور رقابت‌ها کنار رفته بودند و امیدی نبود که بتوانند در مسابقات تیمی هم کاری کنند، به‌خصوص اینکه نام حریفان بزرگ بود. آنها در مسابقه اول آمریکا را شکست دادند و در نیمه‌نهایی و مقابل‌ مجارستان پرآوازه، تیمی که با طلاهای المپیک و جهانی، شمشیربازی را به نام خودش می‌داند، فقط با اختلاف 2امتیاز نتیجه را واگذار کردند و به جای فینال راهی رده‌بندی شدند؛ جایی که تیم فرانسه میزبان منتظرشان بود.

   برد با ارزش
دیدار با آمریکا حساس و جذاب بود. در این مسابقه که 45 بر 44 به پایان رسید، پاکدامن 20امتیاز گرفت، رهبری 17امتیاز، فتوحی5 و باهر که جایگزین فتوحی شده بود، به 3امتیاز رسید. ایران در حالی با این پیروزی به نیمه‌نهایی صعود کرد که در بازی‌های توکیو با همین امتیاز مقابل ایتالیا شکست خورده و از دور رقابت‌ها حذف شده بود و حالا این پیروزی و صعود به جمع 4تیم یک اتفاق تاریخی و مهم در ورزش ایران به‌حساب می‌آمد. نیمه‌نهایی با حساسیت بیشتری برگزار شد. پسران پیمان فخری مسابقه را با برتری آغاز کردند و تا امتیاز 40-39 هم این برتری را حفظ کردند اما تجربه و نام‌های بزرگ تیم حریف، این برتری را در لحظه‌های آخر از آنها گرفت. در این دیدار پاکدامن 13امتیاز به دست‌آورد و باهر و رهبری هرکدام 15امتیاز. این شکست حسرت فینال را به دل ایران گذاشت و تیم را راهی نیمه‌نهایی کرد.بعد از مسابقه سنگین در نیمه‌نهایی، طبیعی بود که تیم ایران توان بیشتری برای دیدار  آخر نداشته باشد. آنها در سالن پر از تماشاگر  و با تن خسته، تمرکز لازم را نداشتند و بازی ضعیفی در دیدار آخر به نمایش گذاشتند. ایران 45 بر 25 باخت و به مدال نرسید.

   باز هم نشد
المپیک پاریس برای نوشاد عالمیان به پایان رسید؛ پایانی با یک حسرت بزرگ. نوشاد که برای سومین‌بار بازی‌های المپیک را تجربه می‌کرد، می‌خواست تاریخ‌ساز شود و حداقل به جمع 16نفر اول صعود کند اما این بار هم نشد. اولین‌بار در بازی‌های المپیک لندن بود که نوشاد توجه‌ها را به‌خود و به تنیس‌روی میز ایران جلب کرد. او در لندن با 2پیروزی شگفتی‌ساز شد و این‌بار در پاریس هم بازی اول را برد. نوشاد دیروز می‌خواست با رسیدن به یک پیروزی دیگر، یک قدم بالاتر برود اما حریف ژاپنی خیلی قوی‌تر از او بود. نوشاد با رنک51 مقابل هاریموتو با رنک‌9 جهانی قرار گرفت. نماینده ایران شروع خوبی داشت و دست اول را 11 بر 8 برد ولی در ست‌های بعدی 11 بر 6 و 11 بر 4 و 11 بر 7 بازنده بود. در ست پنجم نوشاد به بازی برگشت و 11 بر 5 برد اما در ست بعدی 11 بر 7 باخت و بازی و المپیک برای او تمام شد.
نوشاد بعد از این باخت از واقعیت‌ها حرف زد؛ از تفاوتی که بین او و حریف بود: «ذهنم را روی این بازی گذاشته بودم و دوست داشتم برنده باشم ولی حیف شد. خوب کار کردم ولی واقعیت این بود که حریف بهتر از من بازی کرد. بازیکن ژاپن در بهترین فرم زندگی‌اش است. باید حقیقت را گفت، هاریموتو خیلی بهتر از من بود، چون آنها از نظر امکانات خیلی جلوتر از ما هستند.» تصور بعضی‌ها این است که پاریس آخرین المپیک نوشاد بود. او در جواب این سؤال که در المپیک2028 لس‌آنجلس هست یا نه، گفت: «واقعا نمی‌دانم. باید ببینم چه پیش می‌آید.»‌ تنیس‌روی میز ایران غیرنوشاد، نیما عالمیان و ندا شهسواری را هم در پاریس داشت. آنها در بازی اول حذف شدند.

   روی پله آخر
شانزدهمی، جایگاه آخر مهسا جاور و زینب نوروزی در بازی‌های المپیک2024 بود. آنها در روئینگ دونفره مسابقه دادند و در فینال C برای قرار گرفتن در رده سیزدهم تلاش کردند اما به‌عنوان قایق آخر به خط پایان رسیدند و بین 16قایق در رده شانزدهم قرار گرفتند. بهترین جایگاهی هم که می‌تواند به فاطمه مجلل تعلق بگیرد، نوزدهمی است. او دیروز در نیمه‌نهایی C و D قایق تک‌نفره مسابقه داد و در بین 6قایق ششم شد و به فینال D رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید