• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 230986
+
-

نیم قرن منهای یک

میانگین سنی سرمربیان در ابتدای فصل جدید لیگ برتر 49سال است. خارجی‌ها مسن‌تر هستند و 7ایرانی زیر 45سال به سرکردگی جواد نکونام، جمع جوان‌ها را شکل می‌دهند

هفته گذشته با انتخاب سیدمهدی رحمتی به‌عنوان سرمربی جدید تیم هوادار، ترکیب 16نفره مربیانی که نیمکت‌های لیگ برتر را در آغاز این فصل در اختیار دارند، کامل شد. هدایت تیم هوادار پیش از این بر عهده مسعود شجاعی بود که فصل گذشته در نیم‌فصل دوم به این تیم آمد. رحمتی هم فصل گذشته را با هدایت نساجی آغاز کرده بود که بعد از 12هفته و به‌دلیل نتایج ضعیف از این تیم کنار رفت. رحمتی که 3-4سالی است دروازه‌بانی را کنار گذاشته و بلافاصله به جمع مربیان اضافه شده با 41سال سن از مربیان جوان فوتبال ایران محسوب می‌شود. اما جالب است که او با همین سن بسیار کم، چهارمین سرمربی جوان لیگ برتر در شروع فصل جدید خواهد بود و 3سرمربی جوان‌تر از او هم در این لیگ حضور دارند. آمار لیگ برتر ایران از این لحاظ آمار جالبی است؛ در این لیگ از 16سرمربی حاضر، 7نفر زیر 45سال ‌دارند و میانگین سنی کل 16نفر هم زیر 50سال است. از این جالب‌تر، حضور 2سرمربی 39ساله است که در همین یک سال اخیر به جمع سرمربی‌ها اضافه شده‌اند.

   رضا از مشهد، بالاتر از همه
اگر‌ سراغ مسن‌ترین سرمربیان لیگ برتر برویم، به نکته جالبی برمی‌خوریم که حضور نام‌های غیرایرانی در این جمع است. لیگ برتر ایران فصل جدید را با 4سرمربی خارجی آغاز می‌کند که این 4نفر در جمع 5سرمربی مسن قرار دارند. اگر جدول سرمربیان لیگ بیست‌وچهارم را براساس سن‌وسال آنها مرتب کنیم 4سرمربی خارجی در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار می‌گیرند اما یک ایرانی بالاتر از همه آنها رتبه اول را در اختیار می‌گیرد. رضا مهاجری که بعد از مدتی دوری از لیگ برتر دوباره با خیبر خرم‌آباد به این لیگ بازگشته، تنها سرمربی 60ساله لیگ جدید خواهد بود و بقیه مربیان کمتر از 60سال ‌دارند. مهاجری -متولد آذرماه 1343در مشهد- آخرین‌بار همراه با تیم شهرخودرو در لیگ برتر حضور داشته و حالا در بازگشت به این لیگ عنوان مسن‌ترین را به‌خودش اختصاص داده است. بعد از او به‌ترتیب ژوزه مورایس (59ساله)، میودراگ بوژوویچ (56ساله)، دراگان اسکوچیچ (56ساله) و خوان کارلوس گاریدو (55ساله) مسن‌ترین سرمربیان فصل بیست‌وچهارم خواهند بود.

   جوان‌ترین از دسته‌اول آمد
یحیی، ساکت، تارتار و مجتبی حسینی 4سرمربی دیگری هستند که بالاتر از 50سال ‌دارند و به همراه رضا مهاجری صدرنشین، جمع ایرانی‌های بالاتر از 50ساله را جمع می‌کنند. یحیی با 54سال سن پرافتخارترین مربی این جمع است و به اندازه مجموع بقیه مربیان در فوتبال ایران جام دارد. به جز این جمع، سن‌وسال بقیه ایرانی‌ها نه‌تنها به 50سال که حتی به 45سال هم نمی‌رسد. جواد نکونام با 44سال‌، پیشکسوت جمع جوان‌ها محسوب می‌شود و محمد ربیعی‌(43ساله)، محرم نویدکیا(42ساله)، مهدی رحمتی(41ساله)، مازیار زارع(40ساله)، سعید دقیقی(39ساله) و سعید اخباری(39ساله) پشت سر او قرار دارند. دقیقی که فصل گذشته با شمس‌آذر لیگ برتری شد و سعید اخباری که امسال با چادرملو اردکان به لیگ برتر رسیده جوان‌ترین سرمربیان این فصل هستند. البته اخباری پیش از این هم سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را برای چند هفته همراه با سایپا و ماشین‌سازی داشته اما این نخستین‌بار است که از ابتدای یک فصل در لیگ برتر حضور پیدا می‌کند. او که چند‌ماه از دقیقی جوان‌تر است، عنوان جوان‌ترین سرمربی لیگ24 را در ابتدای فصل از آن خودش کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید