• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 4 مرداد 1403
کد مطلب : 230947
+
-

تجربه شیرین همکاری دولت و مدیریت شهری

یادداشت
تجربه شیرین همکاری دولت و مدیریت شهری

مهدی منوری؛ مشاور و مدیرکل حوزه شهردار

ریشه بسیاری از چالش‌های شهر تهران را باید در نوع نگاه دولت‌ها به پایتخت جست‌وجو کرد. برخلاف تصور خیلی‌ها، تهران با تمام چالش‌ها و مشکلات خاص خودش، آنقدرها هم مورد توجه دولت‌ها نبوده است.
کارنامه ۲۵ساله مدیریت شهری تهران حاکی از آن است که شهردار تهران در برخی دوره‌ها، جایگاه قابل توجهی در میان دولتمردان نداشت و همین موضوع رفع مشکلات شهری را با چالش مواجه کرده بود. با این حال، تعامل مدیریت شهری کنونی با دولت سیزدهم متفاوت بود.
برخلاف برخی ‌دولت‌های گذشته که به‌رغم همسویی سیاسی با مدیریت شهری‌، بازهم شهردار تهران را در هیأت دولت دعوت نمی‌کردند، اما صندلی شهردار تهران در دولت سیزدهم، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.
دکتر زاکانی در دولت سیزدهم نه‌تنها در هیأت دولت حضور داشت که به‌خاطر تعامل خوبی هم که میان شهردار تهران و رئیس‌جمهور برقرار شده بود، باعث شد تا شهید رئیسی دکتر زاکانی را به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در کنترل آسیب‌های اجتماعی منصوب‌ کند.
حتی طرح ویژه شهردار تهران در توزیع بهینه و توأم با کرامت اقلام اساسی و معیشتی به شهروندان یکی از طرح‌های مورد حمایت دولت سیزدهم در آخرین روزهای حیات دکتر رئیسی بود.
دولت سیزدهم و مدیریت شهری برآمده از شورای شهر تهران در دوره ششم، مسیری تعاملی و هم‌افزا را آغاز کردند؛ تعاملی که می‌تواند به‌عنوان الگویی کارآمد و گره‌گشا در سایر کلانشهرها به‌کار گرفته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید