• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 4 مرداد 1403
کد مطلب : 230940
+
-

تجارت 20میلیارد دلاری با همسایه‌ها

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش تجارت خارجی ایران با کشور‌های همسایه در 4ماهه امسال با 6درصد افزایش به مرز 20میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش همشهری، افزایش تجارت با کشورهای همسایه از جمله موضوعاتی است که می‌تواند بخشی از چالش‌های اقتصادی ایران را برطرف کند؛ به‌ویژه آنکه ظرف سال‌های گذشته رشد اقتصادی کشورهای همسایه از جمله کشور‌های عربی به قدری بوده که اکنون جمع کل صندوق‌های ذخیره کشورهای عربی به 4هزار میلیارد دلار رسیده است. در چنین شرایطی به زعم کارشناسان، ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه وجود دارد؛ به همین دلیل افزایش روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه در دستور کار دولت قرار گرفته است.در چنین شرایطی تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل تجارت خارجی ایران با کشور‌های همسایه در 4ماهه سال‌ جاری 6درصد افزایش یافته و از 18میلیارد و 687 میلیون ریال در سال قبل به 19میلیارد و 820 میلیون یورو در 4ماهه امسال رسیده است. این به‌ معنای آن است ارزش تجارت انجام شده با کشور‌های همسایه امسال یک میلیارد و 133میلیون دلار افزایش یافته است.
در حال حاضر بخش عمده تجارت ایران با امارات انجام می‌شود که رقمی بیش از 8 میلیارد دلار است و نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. ترکیه دومین کشوری است که ایران بیشترین مراودات تجاری را با آن دارد و در 4ماهه امسال حجم تجارت انجام شده با این کشور 4میلیارد و 125میلیون دلار بوده است. کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان از دیگر کشور‌هایی هستند که بیشترین روابط تجاری را با ایران دارند. طبق آمارهای موجود در4ماهه امسال میزان تجارت ایران و عراق 3.8میلیارد دلار و با پاکستان نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید