• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230840
+
-

امیرمسعود احمدی، مدیر برنامه‌ریزی ستاد گردشگری از پایان تبعیض در ارائه خدمات گردشگری طی ۳سال اخیر تاکید می‌کند

گردشگری سهم همه

گردشگری سهم همه

تدوین سند جامع شهر تهران ازجمله اقدامات مؤثر در حوزه گردشگری بوده است. ازشاخص‌های فعالیت‌های گردشگری در دوره مدیریت ششم شهری می‌توان به ساماندهی و راهبردی‌شدن برنامه‌های ستاد گردشگری اشاره کرد؛ برنامه‌ای که سبب افزایش دسترسی همه اقشار جامعه به خدمات گردشگری ارائه‌شده از سوی مدیریت شهری شده است؛ موفقیتی که امیرمسعود احمدی، مدیر برنامه‌ریزی ستاد گردشگری درگزارش پیش‌رو درباره آن بیشتر توضیح می‌دهد.

فعال‌سازی‌ 300کانون گردشگری
درسال‌های گذشته بهره‌مندی از ظرفیت‌های محلی و استفاده از مشارکت‌های مردمی مسئله‌ای مغفول مانده بود. کمتر کسی باور داشت که مردم می‌توانند درهمه امور و شئون مدیریت شهری مداخله داشته باشند. در دوره تحول در مدیریت شهری و درطول ۳سال گذشته با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و تأکید شهردار بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مردمی‌سازی فعالیت‌های شهری، ظرفیت‌های جدیدی به حوزه گردشگری افزوده شد؛ ظرفیت‌هایی که درگذشته به دلایل مختلف به آنها بها داده نشد. امیرمسعود احمدی درباره ظرفیت‌های احیا‌شده در دوره اخیرمدیریت شهری می‌گوید: «با تأکید مدیران شهری در دوره ششم مبنی برمشارکت شهروندان در اداره شهر، راه‌اندازی کانون‌های گردشگری درمحله‌ها و مناطق 22گانه در دستور کار ستاد گردشگری قرارگرفت.» اوحرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «با اقدامات سنگین و فشرده موفق شدیم ۳۰۰کانون گردشگری را درمحله‌های شهر فعال کنیم. متأسفانه بسیاری از این کانون‌ها درگذشته به‌دلیل بی‌توجهی به آنان غیرفعال شده بودند و شهر از ظرفیت فعالان گردشگری سازماندهی شده در این کانون‌ها بی‌بهره بود. باور ما این است که با مشارکت شهروندان می‌توان به صنعت گردشگری و برنامه‌های شهرداری در این حوزه توسعه و رونق داد. اکنون با همکاری این کار گروه‌ها پل ارتباطی ستاد گردشگری با شهروندان ایجاد شده و برنامه‌ریزی‌های راهبردی با نظر و سلیقه علاقه‌مندان به حوزه گردشگری پیش می‌رود.»

حذف نهادهای موازی
یکی ازچالش‌هایی که سازمان‌ها و مجموعه‌های خدمات‌رسان با آن دست به گریبان هستند، وجود موازی‌کاری در مجموعه‌ها و دستگاه‌های دیگر است. ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز از گذشته با چنین چالشی روبه‌رو بوده است. این موضوع سبب شده بود شهروندان امکان استفاده کامل از جاذبه‌های گردشگری شهر را نداشته باشند و درهای بسیاری از مجموعه‌های تاریخی و جذاب گردشگری روی شهروندان بسته بماند. مدیربرنامه‌ریزی ستاد گردشگری از به‌پایان‌رسیدن این چالش در دوره اخیر مدیریتی شهرداری تهران سخن به میان می‌آورد و آن را دستاوردی بزرگ برای مجموعه مدیریت شهرداری می‌داند: «موازی‌کاری همواره به‌عنوان یکی از آفت‌های پیشرفت در امور اجرایی شناخته شده است. در3سال گذشته حذف نهادهای موازی در حوزه‌های تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرای ماموریت‌های گردشگری و ادغام آنها درقالب سازمان گردشگری در دستورکار بوده است. این مهم منجر به ایجاد وحدت رویه و تسهیل در اجرای پروژه‌های گردشگری پایتخت شده است.»

توسعه ظرفیت‌های گردشگری شهری
توسعه فضا‌های گردشگری در دو جنبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در3سال گذشته با رشد قابل‌قبولی همراه بوده است. مدیر برنامه‌ریزی ستاد گردشگری شهرداری با بیان این مطلب می‌گوید: «یکی از موضوعاتی که درحوزه گردشگری باید به آن توجه کرد، بهره‌گیری از تنوع در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های گردشگری است. گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه‌های مرتبط با آن تنها بخش اندکی از مفهوم گردشگری را شامل می‌شود. توجه به وجوهی مانند گردشگری سلامت و گردشگری اقتصادی از مباحثی است که در۳سال اخیر به آن توجه شده است. تقویت زیرساخت‌های لازم برای ایجاد و رونق گردشگری سلامت ازجمله این موضوعات است. علاوه براین، برای تامین نظر مخاطبان درحوزه‌های مختلف، ساخت 8پارک موضوعی و تفریحی جدید در ابعاد بزرگ شهری در اولویت اجرا قرار گرفته است. علاوه براین، ایجاد 3منطقه گردشگری - آموزشی هدفمند جدید در تهران در برنامه توسعه فضاهای گردشگری پیش‌بینی شده است که انتظارمی‌رود با اختصاص منابع کافی به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این اماکن و افزایش سرانه‌های گردشگری پایتخت باشیم.»


 مناسب‌سازی‌ مسیرهای گردشگری برای معلولان
تسهیل دسترسی به امکانات گردشگری برای معلولان در اولویت‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران قرار گرفته است. شهرداران مناطق مکلف شدند که برای مناسب‌سازی‌ اماکن گردشگری به‌ویژه موزه‌ها براساس اولویت‌بندی اقدامات لازم را برای تسهیل استفاده افراد دارای معلولیت انجام دهند. تا به حال برخی از مجموعه‌های شهر مانند باغ‌موزه دفاع‌مقدس، باغ موزه قصر و برخی از بوستان‌های مرکزی شهر مناسب‌سازی‌ شده‌اند. اکنون با همکاری دبیران کانون معلولان مناطق، اقدام به شناخت معابر و نقاطی شده  که در آنها نیاز بیشتری به مناسب‌سازی‌ وجود دارد.مناسب‌سازی‌ این نقاط گردشگری برای معلولان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید