• چهار شنبه 3 مرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 17 محرم 1446
  • 2024 Jul 24
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230818
+
-

مفهوم‌شناسی اعتراض به حضور اسرائیل در المپیک

یادداشت
مفهوم‌شناسی اعتراض به حضور اسرائیل در المپیک

سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل و منطقه

 جنایات بی‌سابقه و نسل‌کشی بزرگی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه آن را طی 10‌ماه گذشته مرتکب شده است، در هفته‌های گذشته بازتاب بسیاری داشته و واکنش بخش قابل‌توجهی از دست‌اندرکاران و ورزشکاران جهانی را در پی داشته است. به‌عبارتی، تأثیری که جنایات و کشتار مردم غزه توسط صهیونیست‌ها در ماه‌های گذشته موجب به راه‌افتادن تظاهرات در دانشگاه‌ها و خیابان‌های شهرها می‌شد و حمایت جهانی از مردم مظلوم و مقتدر غزه را در سطح جهان شکل می‌داد، امروزه به عرصه ورزش تسری پیدا کرده و واکنش ورزشکاران را  برانگیخته است.
نباید فراموش کرد که در سال‌های گذشته، رژیم کودک‌کش اسرائیل، از فرصت رویدادهای جهانی همچون رخدادهای بین‌المللی ورزشی مثل المپیک استفاده می‌کرد و با معطوف‌شدن افکار و اذهان به این رخدادها، بیشترین سطح جنایات علیه مردم غزه و زنان و کودکان این منطقه را اعمال می‌کرد. اما این‌بار وضعیت متفاوت است و شاهدیم که با نزدیک‌شدن به افتتاح المپیک پاریس، بخشی از سازمان‌های مردمی در سراسر جهان، ورزشکاران و حتی دست‌اندرکاران المپیک نسبت به حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و خواهان عدم‌پذیرش ورزشکاران اسرائیلی‌ای شده‌اند که بخشی از آنها عضو ارتش اسرائیل هستند و دست به جنایت می‌زنند.
این در حالی است که وضعیت حال حاضر به نفع مردم مظلوم و مقتدر غزه رقم خورده است، اما بر ناظران و آگاهان مسائل سیاسی پوشیده نیست که سازمان‌ها و نهادهای جهانی متأثر از آمریکا و کشورهای غربی هرگز نمی‌پذیرند که ورزشکاران اسرائیلی یا همان نظامیان ورزشی‌پوش صهیونیست در این رویداد بزرگ ورزشی حاضر نشوند و از ورود و حضور آنان ممانعت به عمل بیاید. با این حال، به راه انداختن پویش‌های جهانی و واکنش نسبت به حضور اسرائیل در المپیک نشان‌دهنده حمایت‌های جهانی از مردم فلسطین و از آن‌سو ابراز انزجاری است که از سوی جامعه‌جهانی نسبت به جنایات جنگی غزه، نسل‌کشی و آپارتاید به عمل آمده در نوار غزه صورت می‌گیرد.
تحولات بین‌المللی در ماه‌های اخیر و به تبع آن تحولی که در افکار عمومی جهانی رخ داده است، می‌تواند در راستای نابودی و سرنگونی رژیم کودک‌کش صهیونیستی مؤثر واقع شود. اما آنچه این روزها برای بسیاری از مردم جهان به‌عنوان یک سؤال مطرح است، این است که چطور ممکن است روسیه به‌دلیل جنگ با اوکراین از مسابقات ورزشی نظیر المپیک محروم و تحریم‌های سنگینی را متحمل شود، اما رژیم صهیونیستی با این سطح از جنایاتی که انجام داده و قریب به 40هزار نفر از مردم غزه را به خاک و خون کشیده، از حضور در این کارزار ورزشی منع نشده و سطح برخورد با روسیه در قبال آن اعمال  نمی‌شود؟
این دوگانه در کنار سایر دوگانه‌هایی که در طول 75سال گذشته از سوی غرب به نفع اسرائیل رقم خورده است، در تاریخ ثبت خواهد شد و به اطلاع و آگاهی مردم جهان  خواهد رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید