• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230746
+
-

بناهای تاریخی اصفهان به‌دلیل فرونشست آسیب دیده‌اند

بناهای تاریخی اصفهان به‌دلیل فرونشست آسیب دیده‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در نشست با خبرنگاران اعلام کرد که مشکلات ایجادشده در برخی بناهای تاریخی اصفهان به‌دلیل تنش آبی ایجادشده در این استان است.
به‌ گزارش ایسنا، امیر کرم‌زاده، افزود: در مورد فرونشست مسجد جامع عباسی اصفهان با دانشگاه اصفهان و ایسکارسا و چند مرکز علمی معتبر قرارداد بستیم تا راهکار دهند چطور با این پدیده مقابله کنیم که چنین هم شد و همان نتایج مطالعات می‌تواند در خیلی از حوزه‌ها به ما کمک کند. یعنی این راهکار حتی برای مسجد امام اصفهان و سایر بناها که بیشتر به‌دلیل کمبود آب‌های زیرزمینی دچار مشکلات سازه‌ای شده‌اند هم می‌تواند استفاده شود.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که باعث شد گنبد مسجد امام اصفهان به این روز بیفتد مشکلات مربوط به آب‌های زیرزمینی است. ما در طول سال‌های گذشته منابع آبی خود را به‌خوبی مدیریت نکرده‌ایم. ازاین‌‌رو یکی از موضوعاتی که می‌خواهیم پیگیری کنیم این است که وزارت نیرو باید مکلف شود و پاسخگو باشد. بناهای تاریخی به‌دلیل خشک بودن زاینده‌رود به این روز افتاده‌اند، در حالی که آب‌های زیرزمینی باید به‌درستی مدیریت و حفظ می‌شد. وزارت نیرو صددرصد باید پاسخگو باشد و به ما خسارت پرداخت کند.
کرمی گفت: اگر اکنون مجبوریم ۱۴میلیارد تومان برای مرمت گنبد مسجد امام هزینه مطالعه بدهیم، یکی از نهادهایی که باید مسئولیت آن ‌را بپذیرد وزارت نیرو است. اتفاقی که در مسجد امام و سایر بناهای تاریخی رخ داده است مسئول دارد و ما مسئول را شناسایی و او را به مراجع نظارتی معرفی می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید